PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
BLIND GUARDIAN vždy platili za seskupení, které do jisté míry určovalo směr vývoje metalu v devadesátých letech. Alba z tohoto období jsou dnes již klasická a kapela, dobře si vědoma vlastní pozice, se bohulibě vyhřívá v paprscích vlastní popularity. S prošlapáváním cestiček je ale dnes už asi nadobro konec.
Hansi sice v bonusovém rozhovoru digipackové verze alba tvrdí, že aktuální album zní svěže a že obsahuje zřetelné prvky 70. let (což mi přijde jako dost protichůdné tvrzení), Pravda je ovšem po hříchu trochu někde jinde. „A Twist In The Myth“ je totiž klasickým albem BLIND GUARDIAN. Nebo ještě lépe řečeno: je fúzí dvou klasických alb. Přelomového „Imaginations From The Other Side“ a předchozí desky „A Night In The Opera“. Podle toho, co kapela říkala před vydáním alba, měla být novinka přímočařejší, syrovější a metalovější než nadýchané aranže z opery. Pilotní singl alba „Fly“ jim dával i docela za pravdu. Ve finále ovšem dopadlo vše úplně jinak. Skladby samotné jsou sice přímočařejší, mají kratší stopáž i větší tah na branku, avšak v okamžiku, kdy se do hry vloží mocný Hansiho chór jak vystřižený z operní síně (myšleno v kontextu předchozího alba), jde veškerá syrovost do kytek. Bez nadsázky by se dalo říct, že současní BLIND GUARDIAN jsou z jedné poloviny kapela a z druhé poloviny stovky Hansiů, jejichž sbory dodávají albu až nepříjemně povědomý odér předchozího alba. Je sice pravda, že tempo se změnilo z rychlého power metalu do středně tempých monumentálních mini eposů, ale valná většina poznávacích made in blind značek zůstává zachována v netknuté podobě. Andrého kytara se ukazuje jako zcela nadčasová – na tu zapomněl i čas. Zní stejně jako před lety, stále dokola klátí povědomé melodie s mladickou silou a razancí. Ostatních kytar kromě hlavní linky není v hudbě taky zrovna málo. Celkovým zvukem je tedy Opera s Mýtem velmi příbuzná. Atmosféra skladeb mi přijde podobná spíš již zmiňovanému „Imaginations from the Other Side“. Materiál je celkem dost vyrovnaný. I s odstupem několika desítek poslechů nedokážu určit, která skladba je nějak výrazně lepší než ostatní. Já osobně mám nejraději klasické kusy jako je druhá „Otherland“ a závěrečná „The New Order“. Naopak za největší vopruz pokládám cajdák „Carry The Blessed Home“, jenž zdařile sekunduje nejpříšernější skladbě Blindů vůbec : „Sadly Sings Destiny“. Pak je tu ještě rocková „Another Stranger Me“ a netradičně znějící „Fly“. Zbytek alba jsou klasičtí BLIND GUARDIAN. Nechybí tu ani povinný „The Bard Song“ nově titulovaný jako „Skalds And Shadows“ – takovou skladbu bych si být kapelou klidně odpustil.
Otázka je, co teď s tím. Jako hudební kritik bych měl „A Twist In The Myth“ asi bez dlouhého rozmyslu poslat tam, kam ani Hansi nedozpívá. Při poslechu alba jsem si ale uvědomil důležitou skutečnost. Ačkoli jsou moje současné albové mody převážně progresivního charakteru, mé srdce dlí zřejmě už navždy v okovech ukovaných v klasických heavy metalových pecích. Je určitě příjemné, když kapely, jako jsou BLIND GUARDIAN, nebo IRON MAIDEN, nahrají album znovu posouvající mantinely žánru. Nicméně pokud se nepovede, nemám s tím velký problém. Novinka Blindů má vzhledem k minulosti kapely kvalitativně zcela jistě mírně sestupný charakter, ale stále ještě zůstává hudbou na poměrně vysoké úrovni. Navíc vyšla v moc hezkým digipacku a má na obalu fakt krásnýho draka.
Solidní heavy metalová deska. Vyrovnaný materiál, jenž sice nedosahuje úrovně klasických alb kapely, ale z hlediska scény se stále dokáže zařadit k těm lepším.
7,5 / 10
Hansi Kürsch
- zpěv
André Olbrich
- kytara
Marcus Siepen
- kytara
Frederik Ehmke
- bicí
Hosté :
Oliver Holzwarth
- basa
Andreas Kück
- klávesy
1. This will never end
2. Otherland
3. Turn the page
4. Fly
5. Carry the blessed home
6. Another stranger me
7. Straight through the mirror
8. Lionheart
9. Skalds and shadows
10. The edge
11. The new order
The God Machine (2022)
Twilight Orchestra: Legacy Of The Dark Lands (2019)
Beyond The Red Mirror (2015)
At The Edge Of Time (2010)
A Twist In The Myth (2006)
Live (2003)
Bard Song (singl) (2003)
A Night At The Opera (2002)
And Then There Was Silence (singl) (2001)
Nightfall In Middle-Earth (1998)
Mirror Mirror (singl) (1998)
The Forgotten Tales (1996)
Mr. Sandman (singl) (1996)
Imaginations From The Other Side (1995)
A Past And Future Secret (singl) (1995)
Tokyo Tales (Live) (1993)
Somewhere Far Beyond (1992)
Tales From The Twilight World (1990)
Follow The Blind (1989)
Battalions Of Fear (1988)
Vydáno: 2006
Vydavatel: Nuclear Blast
Stopáž: 51:46
Produkce: Charlie Bauerfeind
Studio: Twilight Hall
Dlouho jsem hledal slovo, které by nejlépe vystihlo aktuální album BLIND GUARDIAN. Slovo, které by vykreslilo fakt, že momentálně to rozhodně nejsou ti praví BLIND GUARDIAN, kteří dokázali vymýšlet a vždy o kousek dál prošlapávat cestičku v přeplněné krajině power – speed metalových střelců (ano, i na „Night At The Opera“ jsem je za to měl rád), slovo, které by přesně popsalo mé rozčarování nad absencí opravdu výrazných melodických mo(nu)mentů, jimiž Slepí strážci vždy prosluli („Turn The Page“, „Otherland“, „Fly“ a „The New Order“ to v mých očích rozhodně nezachrání), a slovo, které by prostě co nejjednodušeji definovalo pocit z alba, které se na čtyři roky příprav zdát být až příliš jednotvárným a plochým. Žádné takové slovo jsem ale nakonec nenašel. Že by to ovšem o „A Twist In The Myth“ vypovídalo něco vysloveně pozitivního, to si stejně nemyslím o nic víc.
Dá se souhlasit s tím, že "Twist..." je někde napůl mezi "Operou" a "Imagination...". Bohužel však, všechny operní neduhy zůstaly -Olbrichova únavná sólíčka, Kürschovy napínavé falzety, na které začínám být alergický a které naživo stejnak nikdo nikdy neuslyší. Navíc opět ubylo povedených melodií (alespoň díky za výjimky v "Otherland" nebo "Fly"), když většinou se třeba skladbou blýskne i něco povedeného, ale celek vyznívá unaveně a pořád tak nějak stejně. Tohle skutečně není deska, kterou by si měli BLIND GUARDIAN dávat za rámeček a bojím se, že taková už nebude ani žádná další...
Ať se to někomu líbí nebo nelíbí, BLIND GUARDIAN nahráli další velmi dobrou desku. Novinka je totiž prostá veškerých neduhů, kterými z mého pohledu trpěla předchozí placka "A Night At The Opera". Na "A Twist In The Myth" neuslyšíme ubíjející orchestrální přeplácanost rozvrženou do bezvýchodných desetiminutových skladeb, ani se neztratíme v nepřehledné zvukové džungli nočního světa uvnitř divadelních chodeb. Současnost je totiž přece jen bližší těm BLIND GUARDIAN, které jsem měl tolik rád před deseti a více lety (přesněji řečeno novinka je někde na půli cesty mezi "Operou" a "Imaginací"). Je dobře, že orchestrálnost "Opery" úplně nevymizela, jen je s ní zde nakládáno opatrněji a s patřičným vkusem, což vede k pozitivnímu zjištění, že si zdejší skladby mnohem lépe zapamatujeme. Největší skvosty mají názvy "Otherland" ("Strážci" jaké mám nejradši), "Turn The Page" (atmosféra přeplněného sálu na jakési královské slavnosti z ní doslova dýchá) a "Another Stranger Me"(zřejmě tudy vede nová cesta tvorby BG).
Jedná se o lepší album než A Night At The Opera s vynikajícími songy jako Otherland, Turn The Page, Straight Through The Mirror a Skalds And Shadows. Dále obsahuje klasické kvalitní songy jako This Will Never End a The Edge. Ovšem je tu také vata Carry The Blessed Home a Lionheart (orientální sólo to nezachrání).A pak jsou tu pokusy o experimenty - Fly (či s jiným textem a jiným aranžmá Dead Sound Of Misery), kterou beru, i když jsem si na ni musel zvykat déle. Nejhorším songem na albu podle mého názoru je klipová Another Stranger Me. Album má o mnoho lepší obal a o něco lepší zvuk, ale nějak to nemá koule Nightfall nebo Imaginations. Hansi(ové) zpívá(jí) skvěle, i když na můj vkus už se někdy tlačí moc do výšek. Za 9 bodů. Edit 27.8.2010: Nerad to připouštím, ale s odstupem času musím konstatovat, že jsem toto album min. o 1 bod nadhodnotil. Jako celek je oproti Noci v opeře kvalitnější. Noc v opeře ale obsahovala kromě hrůz jako Sadly Sings Destiny a Wait For The Answer také vynikající songy. Začátek Twist je parádní, ale od čtvrté skladby (včetně) je to takový podivný Blind Guardian rock´n´ roll (s výjimkou výborných Straight Through The Mirror a Skalds And Shadows. Dávám 0,5 bodu navíc oproti Noci v opeře za pěkný obal :))
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.