OPETH - The Last Will And Testament
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Stalo se, co se muselo stát. Ledva doschla hlína na hrobě finských melancholiků SENTENCED, ledva protekla poslední kapka vodky hrdlem truchlících, ledva Ville Laihiala odložil svůj pohřební rubáš do almary... už je tu zpátky duch Odsouzenců, který mluví jeho hlasem. POISONBLACK se tak z levobočka stávají hlavní Villeho aktivitou, o čemž svědčí i fakt, že černovlasý mračoun už nenechává svůj chraplák pochrupkávat nad kytarou, ale od odešlého J. P. Leppäluoty převzal roli hlavního vokalisty...
Zatímco předchozí deska se nesla ve zjevné duchu nepřiblížit se příliš tvorbě Laihialovi rodné hroudy, novinka je ovládána úmyslem zjevně opačným – evokovat ve fanouškovské obci maximum reminiscencí na tvorbu SENTENCED a tím i přivábit k doposud trochu nevýrazným POISONBLACK pozornost trhu. V Zemi tisíce jezer se zjevně dílo dobře podařilo, protože „Lust Stained Despair“ si ihned po vydání odskočilo na druhé místo tamního prodejního žebříčku...
Výměna vokálu sebou logicky přinesla i přitvrzení výrazu, což POISONBLACK jen a jen prospělo. Pokud si odmyslím skladkobolný bonbónek „The Darkest Lie“ a mondénního gothic metalového synka v ošoupeném svrchníku jménem „Nail“, představuje novinka Finů velmi dynamickou a slušně odsýpavou kolekci dravější heavy metalové melodiky s pečetí severu. Zjevně dobře poučeni kšaftem Odsouzenců sázejí zamračení pánové melodickou linku na rozjeté riffové vagóny, pod kotel přikládají dobře sestavenou vokální linkou i chytlavými kytarovými kudrlinkami a dobrý dojem završují decentními aranžemi (kláves je méně, jsou stažené, ale dobře pasují). Materiál nevyhlíží nijak opulentně, ornamentálně či uměle, naopak většina skladeb je velmi příjemnou ukázkou melodické přímočarosti bez zbytečného špekulování. Laihiala a spol. školu SENTENCED nijak nezostudili a hlasový projev kapelmajstra se zdá být rok od roku jistější a barevnější. Pokud bych měl z vyrovnané kolekce vyzdvihovat, pak určitě hodně příjemnou akustickou depku „Pain Becomes Me“ (tam se duch SENTENCED promenuje v plné polní) a po vzoru „Funeral Album“ odsýpající melodku „The Living Dead“. Nicméně s výjimkou nevýrazné riffovačky „Raivotar“ a již zmíněné „Nail“ se mi „Lust Stained Despair“ zamlouvá sakumprdum a už nějaký ten týden se při jeho poslechu bavím královsky naplněnou šablonou gothic metalu pro masy.
Ať chci, nebo nechci, vždycky se mi dere pod jazyk srovnání se zesnulou Villeho mateří SENTENCED. Nuže, oproti ní jsou POISONBLACK přeci jen chudým synečkem, který, zejména co se kytar týče, nemá zdaleka tak početné věno nápadů. Nicméně s tím málem si vystačí a každá melodie sedí do konceptu Černojedů jako dětská řiťka na šajskastrůlek. Postavím-li „Lust Stained Despair“ vedle zástupu gothic metalových pubescentů a androgynů, okupujících světové hitparády (nebo se o to aspoň zuřivě snažících), vychází mi tahle sympaticky nabroušená a nekomplikovaná nahrávka na čistých osm, čili velmi dobře. Půl bod strhávám z úcty k památce nebožky matky.
Příjemná reminiscence na zesnulé SENTENCED, promíchaná s nepobuřujícími gothic metalovými manýrami made in Suomi. Velmi příjemný a velmi nenáročný poslech.
7,5 / 10
Ville Laihiala
- kytara, vokály
Janne Markus
- kytara
Marco Sneck
- klávesy
Antti Remes
- basa
Tamo Kanerva
- bicí
1. Nothing Else Remains
2. Hollow Be My Name
3. The Darkest Lie
4. Rush
5. Nail
6. Raivotar
7. Soul In Flames
8. Pain Becomes Me
9. Never Enough
10. Love Controlled Despair
11. The Living Dead
Lyijy (2013)
Drive (2011)
Of Rust and Bones (2010)
A Dead Heavy Day (2008)
Lust Stained Despair (2006)
Escapexstacy (2003)
Nepovažuji se zrovna za znalce a milovníka tvorby SENTENCED, ale jejich vrcholná alba přesto považuji ze špičková i v rámci celého spektra metalové hudby. Hudba POISONBLACK se od tvorby finských melancholiků zas tolik neliší. Snad v poněkud nenáročnější a jednodužší formě přináší osvědčené atributy muziky SENTENCED. V kolekci příjemně se poslouchajících písní se najde i nějaký ten hit a přestože se nejedná o hudbu s trvalejší hodnotou, o nějaké podřadné kvalitě na pár poslechů nemůže být řeč.
Sotva jsme odložili smuteční mundůr, charismatický frontman zesnulých poetů SENTENCED je tu náhle zpět, tentokráte jako kytarista a hlavně jako nový předák POISONBLACK. Nástupem Villeho Laihialy za mikrofon produkce finské naděje doznala určitých změn, především konvertovala k rockovější poloze a, jaké to překvapení, celkově se hodně přiblížila atmosféře posledních nahrávek z dílny „The Northernmost Killers Themselves“. Jenže POISONBLACK nemají ve svých řadách ani z poloviny tak zručné sekernické duo jaké Odsouzenci měli v Miikovi Tenkulovi a Samim Lopakkovi (poslední jmenovaný byl navíc výtečným textařem). Kytarová vozba působí na „Lust Stained Despair“ příliš kolovrátkovým dojmem, není tolik silná v melodiích, o sólové práci pak snad raději ani nemluvě. Troufám si tvrdit, že nebýt Laihialova nezaměnitelného chrapláku (a skladatelského, potažmo pak textařského potenciálu, samozřejmě), rozhodně by se dnes o POISONBLACK nemluvilo od Helsinek až po Rovaniemi a jejich nové album by nevrávoralo na samé špičce finské hitparády. Objektivně však musím přiznat, že pár opravdu zdařilých momentů „Lust Stained Despair“ ukrývá, potěší zdařilý refrén „Nothing Else Remains“, „The Darkest Lie“ a především pak komorní záležitost „Pain Becomes Me“. Celkově to máme, i když převážně díky přítomnosti černovlasého sympaťáka, za sedm bodů. Příjemné album, které sice nedosahuje kvalit počinů SENTENCED, leč i tak strká do kapsy drtivou většinu gothic rockové konkurence.
-bez slovního hodnocení-
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.