Ako keby nestačilo, že sa v rámci osláv jubilea dala pre potreby svetového turné v kompletnej pôvodnej zostave dokopy superskupina a AOR inštitúcia ASIA, páni Wetton a Downes svojím fanúšikom prinášajú v podobe pokračovania albumu „Icon“ aj luxusný prídavok k tejto radostnej udalosti. Naozaj luxusný – „Icon II – Rubicon“ je „adult oriented rock“ jak stehno, famózne dielo skutočných majstrov svojho oboru.
Skúsení muzikanti a skladatelia, ktorí v minulosti pôsobili aj v takých slávnych formáciách ako KING CRIMSON alebo YES, to na svojom najnovšom spoločnom diele roztáčajú vskutku fantastickým spôsobom, s kompletnou paletou všetkých artrockových výrazových prostriedkov. A vo viacerých momentoch aj lovením v netradičných žánrových vodách. Pompézne, hymnické aranžmány („Reflections“, „Rubicon“, „The Glory Of Winning“) striedajú s klasickými rockovými vypaľovačkami, pri ktorých si decentne nazvučené gitary (na albume si zahral aj John Mitchell, známy z formácií ARENA a KINO) štrádujú po hustých klávesových kobercoch („Finger On The Trigger“, „The Die Is Cast“, „Whirlpool“). Práve klávesové linky pána Downesa a nádherne precítený vokál pána Wettona stoja po celý čas celkom pochopiteľne v popredí. Keď ich v dôležitých okamihoch citlivo dopĺňajú violončelo Hugha McDowella (ELECTRIC LIGHT ORCHESTRA) a husle iba 15-ročného zázraku menom Katie Jacoby, o vrcholný zážitok z prekrásnej, inteligentnej rockovej hudby je razom postarané. Ani to však ešte nie je všetko.
Skutočným srdcom albumu „Icon II – Rubicon“ sú bezpochyby dva duety Johna Wettona s (ako vždy fantastickou) Anneke Van Giersbergen (THE GATHERING). Krásna Holanďanka tu dostala našťastie oveľa väčší priestor v porovnaní s jej hosťovaním u NAPALM DEATH – v skladbách „To Catch A Thief“ (nádherná, priam muzikálová záležitosť) a „Tears Of Joy“ (balada s ozvenami keltských vplyvov) hrá jej skvelý hlas rozhodujúcu úlohu. Aby tých žánrových presahov v podaní pánov z ASIA nebolo málo, pridávajú ešte roztopašnú, až do folku posadenú kompozíciu „Shannon“, v ktorej sa počas krásneho slnečného dňa prejdete anglickým vidiekom za cukrovou vatou na jarmočných kolotočoch. Áno, melódie na tejto doske sú riadne presladené, no v žiadnom prípade neskĺzajú do gýčovitých polôh, všetko je tu majstrovsky ukočírované.
V prípade značky Frontiers Records opäť raz rozkvitla ruža na smetisku. Po SEVENTH KEY a LAST TRIBE si pridávam do zoznamu absolútnych miláčikov aj projekt WETTON/DOWNES (a idem si pochopiteľne zohnať aj predchádzajúce diela tejto dvojice). Mimochodom, bude zaujímavé sledovať, či prípadný nový album z dielne ASIA prekoná parádu s názvom „Icon II – Rubicon“. Bol by som celkom prekvapený.