OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Poněkud opožděně, leč přeci se k nám dostává zatím poslední deska pražských ALIENATION MENTAL. Svojí předchozí tvorbou se presentovali jako velmi extrémní banda libující v techničtěji pojatém grindcore místy značně dřevorubeckého vyznění. Už krátce po vydání „Ball Spouter“ (2002) však kapela deklarovala snahu pohnout se z místa, což album s krkolomným názvem „Psychopathiccolorspectrum“ stoprocentně prokazuje. S rizikem ztráty části dosavadních fanoušků si tato partička příliš starosti nedělá. Jak jinak si lze vysvětlit velice výraznou stylovou změnu, kterou od své grindové minulosti prodělala. Ne, že by její současná hudební tvář nebyla tvrdá, neřkuli extrémní, ale vykazuje mnohem větší dávku promyšlenosti a řekněme, že i aranžérské pestrosti.
„Mentálové“ tentokráte vsadili na moderní metalovou kartu, přičemž si i nadále ponechali své osvědčené trumfy. Ty spočívají v dominující rytmice Jardových bicích a zahuhlaném Milanově vokálu, který se tentokráte neomezuje pouze na brutální hlasové polohy a jehož frázování je oproti minulosti mnohem srozumitelnější. Kytarové rejstříky ponejvíce připomenou ty tvrdší kapely řadící se nu-metalové či metalcoreové vlně. Hopsavé rytmy přímo vyzývají k pohybu, což se naplno projevuje hlavně při koncertech pražských. ALIENATION MENTAL se však nehodlají lacině svést na aktuální trendové vlně. Spíše zkoušejí kam se dá v kombinování brutálního a „měkčího“ metalu zajít a jaký to může mít výsledek. V tomto případě se dá říct, že tento není vůbec špatný. Pravda, najde se pár chvil mírného tápání a zmateného plavání v cizích vodách, naštěstí ani jedna z osmi skladeb se pří snaze v rámci daných mantinelů o co největší propracovanost nevymkne kontrole a nepromění se ve chaotickou změť živelných hudebních nápadů. Ty nejlepší dle mého názoru předvádí třetí „No Way“ s jasně postřehnutelným hitovým potenciálem. Produkční stránku díla si kapela rovněž pohlídala, takže zvuk z hostivařského studia je naprosto v pořádku včetně všudypřítomných Jardových rytmičáků.
V každém případě se však jedná o nahrávku, na kterou si posluchač musí chvíli zvykat a ke které si musí hledat cestu. Prvotní zklamání způsobené ráznou stylovou změnou však vystřídalo potěšení. Potěšení nad faktem, že kapela nechce stát na místě a přehrávat to, co jí přineslo úspěch. Že se na této své cestě nevyhne několika zakopnutím? No bože, vždyť jak se říká – odvážnému štěstí přeje!
Fotografie: www.obscene.cz
ALIENATION MENTAL koketující s nu-metalem. Zdařilá nahrávka, které se nevyhnulo několik hluchých míst. Určtě však zajímavé vykročení ven z původně grindových teritorií.
7 / 10
1. A Yellow Symbol
2. Erase Head
3. No Way Out
4. Mass Rapes Hammer
5. Neurotic
6. Wreck
7. Psychopathicolorspectrum
8. Excellent
Psychopathicolorspectrum (2005)
Kopferfingel (CD reedice) (2002)
Ball Spouter (2002)
V.O.B.K.M. (split tape s Genetic Threat) (2001)
The Restricted Cerebral Capacity (split s Inhumate) (2001)
Venaration of The Biological Killincg Machine (split s Malignant Tumor) (1999)
Kopferfingel (demo) (1998)
Vydáno: 2005
Vydavatel: Khaaranus Productions
Stopáž: 36:22
Produkce: Zdeněk Šikýř
Studio: Studio Hostivař, Praha
... tak trochu překvapení.. Ale líbí se mi to hodně..
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.