Jestliže se u posledních dvou alb polských MOONLIGHT dalo hovořit hledání nového hudebního směru, který v prvních hmatatelných krůčcích počali formovat na albu „Audio 136“ a dále výrazněji rozvíjet na předchozí řadovce „downWords“, „Integrated In The System Of Guilt“ je prozatímním naplněním těchto snah ve velmi kladném slova smyslu. Ostatně dnešní hudební poloha MOONLIGHT má vyjma výtečného hlasu Mají Konarske již pramálo společného s kdysi velmi evidentními prvky gotického rocku, kterými byla hudba těchto vynalézavých Poláků před lety opředena. Nabízí se srovnání s podobně laděnými THE GATHERING, jenž svého času zcela opustili někdejší metalový rejstřík a přirozený vývoj je postupně zanesl kamsi do zjemnělého trip-rockového rozjímání.
„Integrated In The System Of Guilt“ v mnoha ohledech plynule vychází ze svého předchůdce, nicméně právě ony styčné plochy jsou pouze úvodní spojnicí ke mnohem barvitějšímu a bohatšímu výrazu, který je zatím v kariéře MOONLIGHT ojedinělý. Dá se říci, že aktuální deska je patrně nejvíce subtilním a minimalistickým materiálem, který je však prezentován podstatně sofistikovanější formou, co do působení na posluchače a práci s aranžemi a nástroji. Kapela si i nadále hraje se zvuky, jejich barvou a náladami, převažujícím východiskem však již není kontrast postavený na přerodu ševelícího ticha do náhlých distorzí. Stěžejní vlastností je jakési eklektické míchání všech možných hudebních postupů. MOONLIGHT si bez okolků vystřihnou takřka trip-rockový motiv („Reset“), křehký klavírní part podepřený posmutnělým hlasem Maji vytrácející se v ambientním šumění, jinde se z změti samplů vynořuje a zaniká bublající baskytara či diskotéková rytmika („Not My Politics“), jejíž monotónní tepající zvuk je ihned přebit stísněnou a těkavou atmosférou, která prostupuje náladou celého alba. MOONLIGHT se jednoduše oprostili od běžných hudebních schémat a zaběhlých postupů a tvoří skutečné po svém. Skladby mají svůj počátek a konec, to je však také jediné, co je v tomto případě jednoznačně dáno. Jednotlivé motivy předestírá kapela tu a tam zcela nepředvídatelně, zcela jakoby vymizely kytary, které jsou nyní ovšem přítomny ve zvukově notně upravených fragmentech. Ostatně samply, různorodé efekty a klávesové linky tvoří základní hudební materie kapely. Výtečným zpestřením je angažmá několika hostů, jenž album ozvláštňují celým spektrem dalších nástrojů či vokály (Adam Sypula z CTRL+ALT+DEL) a např. použití akordeonu ve „Slice“ a „For Better Days“ barvitě evokuje posmutnělý úsměv zhrzeného cirkusového klauna.
„Integrated In The System Of Guilt“ nepatří mezi přístupné nahrávky, nejen díky jisté těkavosti nálad a motivů a svíravému závoji, jenž zpočátku nenabízí příliš záchytných bodů. Hudební zážitek, který MOONLIGHT dokáží zprostředkovat je ovšem nebanální. V zásadě lze říci, že aktuální album patří mezi to nejlepší, co doposud tito kreativní Poláci vytvořili – nepostrádá silné emoce a v rámci dosavadní diskografie stále velmi originální přístup, což lze po deseti letech intenzivní tvorby přijmout jen s potěšením.