OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nějakou dobu mi trvalo, než jsem se odhodlal k napsání tohoto článku, protože jsem pořád přemítal nad tím, zda li je vůbec smysluplné na převážně metalovém webu popisovat nové album notoricky známé tuzemské kapely, která si už kdysi dávno vybrousila svůj charakteristický hudební styl, z něhož jen občas uhne do trochu experimentálnějších oblastí a která nikdy ani vzdáleně nehrála metal. Ale co? Nakonec jsou zde nové WANASTOVI VJECY po dlouhých šesti letech od poslední řadovky „Hračky“ a Robert Kodym, byť ho bylo ve své době také dost, na mne vždy působil neporovnatelně sympatičtěji a skutečněji než všechny současné a nesnesitelně protivné celebrity tuzemského show businessu dohromady.
Takže k věci. Přesně jak už bylo na posledních albech nakročeno k různým nástrojovým experimentům, které měly za úkol obohatit jednoduchý punk rockový rukopis, i zde lze na mnoha místech vypozorovat pokračování této tradice. Už úvodní sarkastická vyřvávačka „Padaj hlavy, kutálej se po hradčanským rynku“ navozuje díky středověkým dudám atmosféru staropražského tradicionálu. Rockový popěvek „Orel v orloji“ se střední kytarovou fází ve stylu hry Anguse Younga stejně jako už úvodní song poukazuje ve svém textu na český talent v zaprděnosti a taktizování. Pilotní singl a zároveň jedna z nejnudnějších skladeb na desce – „Otevřená zlomenina srdečního svalu“, dnes již notoricky známá z komerčních rádiových stanic. O poznání zajímavější je ležérní balada „Anna je za vodou“ s klávesovými dokresy ve slokách, výborným refrénem a nostalgickým textem. Nudný Kodymův duet s Janou Kirschner – „Myslím na Tebe“ nic neřeší, k ničemu nepřispívá, prostě zde jenom je. Akustické pokračování skladby „Panic“ od LUCIE – to je o mnoho povedenější bluesová píseň „Panna“. Punková klasika „Pal vocuď“ je přežitkem, který možná uspěl v minulém režimu, ale od dnešních „Wanastek“ vyznívá téma generačního boje poněkud nepřirozeně. Naopak titulní poklidná věc „Torpédo“ patří k jednoznačným vrcholům alba a zároveň obsahuje jeden z nejlepších Kodymových textů. Hymna ve stylu „Lži, sex a prachy“ nebo „Tak mi to teda nandey“ má jméno „Mašinführer“ a představuje nejchytlavější moment kolekce, střižený v lehce afektovaném stylu pouličních sexy rock ´n´ rollových vypalovaček THE CULT nebo adrenalinem narvaného IGGYHO POPA. Orientální nástroje rozezvučí povedenou halucinační píseň „Pouštní komtesa“, která budí dojem rajského snu po prosezení večera kdesi v oáze nad masivní vodní dýmkou. Škoda, že závěr alba v podobě protest songu „Kde je český král“, je jen lacinou pózerskou splácaninou plnou na oko šokantních prohlášení.
Jak tedy tuto různorodou koláž závěrem zhodnotit? Myslím, že v kontextu starší tvorby nahráli Robert Kodym s P.B.CH. standardní desku, která sice postrádá chytlavost legendární dvojky „Lži, sex a prachy“ (1992) a vynalézavost „333 stříbrnejch stříkaček“ (1997), ale například taková narychlo zakvašená díla, jakými byly „Andělé“ (1996) nebo „Hračky“ (2000), na nichž nebylo co a kde brát, odfoukne silou skutečného torpéda. Takže u mne lehoučký nadprůměr.
Standardní práce, na jakou jsme byli zvyklí i před léty, několik chytlavých momentů, zajímavých skladeb, ale i nudných protest songů a laciných frajeřin.
6,5 / 10
Robert Kodym
- zpěv, kytara
P.B.Ch.
- zpěv, baskytara
Dále se podíleli:
Štěpán Smetáček
Radek Havlíček
Marek Kopecký
Tomáš Vartecký
1. Padaj hlavy, kutálí se po hradčanským rynku
2. Orel v orloji (rytířská)
3. Otevřená zlomenina srdečního svalu
4. Slečna Anna je za vodou
5. Myslím na tebe
6. Panna
7. Pal vocuď
8. Nátěr
9. Torpédo
10. Křišťálová
11. Mašinführer
12. Pouštní komtesa
13. Kde je český král?
14. Nahá 2006
Torpédo (2006)
Ty nejlepší věci (2002)
Hračky (2000)
333 stříbrnejch stříkaček (1997)
Andělé (1996)
Divnoalbum (1993)
Lži, sex a prachy (1992)
Tak mi to teda nandey (1991)
Vydáno: 2006
Vydavatel: Sony/ BMG
Stopáž: 57:20
Produkce: WANASTOVI VJECY a Pavel Karlík
Studio: Sono
No já si to sehnal ze vzpomínky na dětství,kdy byl Kodym můj velkej vzor:) Dneska se tomu už jen zasměju""No ale tohle nový album to at se na mně nikdo nezlobí mi přijde tak trochu suchý místama až trapný!!!Má svoje světlý okamžiky ale těch ubohostí tam je však o hodně víc!!
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.