PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pro velký filmový svět se talentovaný kouzelník Christopher Nolan vyloupl svým nezapomenutelným „Mementem“, kterým určitě způsobil zauzlení mysli mnohým nepřipraveným divákům. Následující „Insomnie“ mohla pouze sotva zanechat tak hlubokou brázdu v paměti, přesto nabídla velmi slušný a atmosférou tepající zážitek. Skutečný křest ohněm showbyznysu nastal, když se Nolan ujal role porodní báby filmového Batmana a netopýřího muže odrodil na stříbrném plátně v brilantním komiksáku „Batman začíná“. Od tohoto zlomu nemůže být pochyb o tom, že máme co do činění s režisérem neobyčejně šikovným a tvárným i pro mainstreamovou kinematografii. Poslední zápis v jeho filmografii, mysteriózní thriller „The Prestige“, možná nenadchl kritiky, nicméně své diváky si našel. Pročež vejděme do ornamentálního a baldachýnem vystlaného sálu divadla 19. století, usedněme do rudým sametem potažených křesel a oddejme se kouzlení Christophera Nolana. Jaké dojmy v nás asi jeho produkce zanechá?
„The Prestige“ slibuje velký divácký zážitek nejen jménem režiséra, ale i obsazením a příběhem. Těžko hledat atraktivnější oblast umělecké činnosti, než je iluzionizmus, to zvláštní skloubení herecké performance a precizního světa techniky, které nás má přivést v dětský úžas, ozvláštnit racionální svět, jehož jsme produkty a jež je naším produktem. Z tohoto hlediska je Nolanova novinka opravdu atraktivním objektem, který vábí snad každou svojí složkou. Příběh je vlastně pozoruhodně jednoduchý: staví proti sobě dva muže – nevyrovnaného a neuvěřitelně talentovaného kouzelníka Alfreda Bordena vulgo Profesora a ctižádostivého (a o poznání průměrnějšího) Roberta Angiera vulgo Velkého Dantona. Jejich zprvu neutrální vztahy rozdělí tragická smrt Robertovy ženy, na níž má Albert svůj díl viny a neutuchající touha po prestiži, která žene oba muže až na samou hranici obsese. Zápas o nejlepší trik, jasně podbarvený prvotní tragédií, pocit ukradeného života, neustálé balancování na hranici lži a pravdy, neschopnost přestat s triky i v reálném životě, ale i nejasná hranice světa magie a světa vědy... Vyhrocený souboj protikladů mezi individualitami i v nitru individualit samých. Sympaticky vícevrstevnatý scénář slibuje hlubší zážitek, větší možnost hry, práce s divákem, práce s příběhem...
Příběh nesmiřitelné rivality a posedlosti hraničící s šílenstvím by se dal dozajista vyprávět polopaticky, chronologicky s velkým množstvím vysvětlivek, ale nebyl by to Nolan, aby nepohrdl přehledností a po vzoru „Mementa“ neroztříštil příběh do fragmentů, které spolu velmi zajímavě komunikují a v různých kontextech si pohrávají s momentem očekávání (a tedy s příslibem). „The Prestige“ začíná střípkem zhruba z prostředku děje, pokračuje téměř samým koncem, obsahuje několik jemně matoucích retrospektiv a hlavně stále se měnící perspektivu vypravěče, která diváka uvádí do několika různých časoprostorových rovin. Režisér i scénárista se tak brání určité apatii, která by se mohla diváka během víceméně konverzačního jádra filmu zmocnit, neustále nahlodávají kontinuitu příběhové linky, naznačují, aby vzápětí náznak zvratem přivedli do jiného světla. Výtečně se tenhle defragmentační styl narace hodí ke vztahu dvou mužů, kteří se vlastně v aktuálním čase filmu (zasazeného svým úvodem do doby po Angierově tragické smrti) nemohou potkat. Jejich interakce probíhá čtením deníků toho druhého, divák je změnami perspektivy neustále tlačen do dalších a dalších twistů, které by chronologický postup dějem neumožnil. Zvraty fungují až na malé výjimky na výbornou a jejich timing je (chtělo by se napsat nolanovsky) precizní. Rychlými přechody z jednoho prostředí do druhého se zároveň obrušují hrany stereotypu, tempo filmu určují adrenalinové vsuvky s kouzelnickými produkcemi a hloubku příběhu dodávají komorní konverzační scény, které trochu příliš doslovně odhalují nitra obou hlavních protagonistů, podstatu jejich osobnosti i jejich smyslu života. Christopher Nolan dobře pracuje s tajemstvím, stále lze cítit, že něco nesedí, něco je jinak, něco uniká jak vám, tak hlavním hrdinům a osobně jsem se sotva kdy přistihl při těkání, byť jedním dechem musím dodat: málokdy jsem se cítil absolutně vtažen do kouzelnické produkce pánů tvůrců. Jakoby promyšlený způsob vyprávění měl v sobě kus studené distance... až profesorské. Přitom zdaleka není tak komplexní a dotažený jako v „Mementu“.
Každé kouzlo závisí na své poslední části, které sami kouzelníci říkají prestige. Bez ní je neúplné, nezavršené, neuspokojivé. Dvě hodiny vrší Nolan hádanky, hraje s vnímající myslí, užívá promyšlených triků, aby svedl diváka z cesty, ale zároveň mu umožnil kdykoli se na ní vrátit. Vyvrcholením jeho produkce však bohužel není samotné vyvrcholení filmu. Vyvrcholením „The Prestige“ jsou spíše dílčí momenty jako postavy Nikoly Tesly a jeho pomocníka Alleyho (zjevnou paralelu kouzelnickým rivalům tvoří kouzlící vědci Tesla a Edison, kteří jsou také hnáni podivným šílenstvím všech tvůrců nemožného), okamžik, kdy si Angier může konečně vychutnat úspěch svého grandiózního triku, působivá hudba Davida Julyana, variabilní kamera Wallyho Pfistera a především: herecké výkony. Z mého pohledu Hugh Jackman především díky vděčnější postavě Angiera předběhl rivala Christiana Balea širším rejstříkem poloh a větší mírou extravagance. Uklidňující střed ve válce individualit tvoří Michael Caine, který v roli mentora a opatrovníka příliš nevybočil z kolejí batmanovského komorníka Alfreda (rozuměj: je kouzelný a charismatický). Nemohu nezmínit rozkošnou křehulku Scarlett Johansson a báječné duo Tesla-Alley ve výběrovém dárkovém balení pánů Bowieho a Serkise. Pokud něco, pak tváře herců a jejich interakce dělají z „The Prestige“ podmanivou záležitost a vnášejí do světa filmu obrovskou šťávu a grácii. Jenže tohle není pravá „prestige“ Nolanova kouzla, ta samozřejmě musí následovat poté, co se dovrší zvraty a je třeba kouzlo grandiózně zakončit. Bohužel, tady tvůrci selhávají. Ne fatálně, přesto znatelně. Je znát, že Nolan uvízl v pasti komerce a tak poté, co provede zábavné a provokativní kouzlo, musí ho složku po složce vysvětlit a... dokonale zbavit vší magie. Namísto zmatení a zoufale tepající mysli „tak jak to teda vlastně bylo...“, které přineslo „Memento“, nabízí „The Prestige“ nadmíru doslovné a didaktické finále, v němž není místo pro tajemství a které vás rozhodně nepřinutí jít na film ještě jednou a znovu lačně lapat indície. Je to obrovská škoda, protože potenciálně dráždivou nedořečenost nahrazuje anekdotický závěr ve stylu „Šestého smyslu“. A tak místo abych opouštěl kino zcela bez dechu, s pocitem výborného kouzelnického čísla filmařského, odcházel jsem pouze jako spokojený divák, který viděl chytrý a dovedně natočený thriller. Posvátné nadšení tak nahrazuje pouhé racionální uspokojení. Myslím, že jste v klobouku měl mnohem vyšší kartu, Mr. Nolan...
Poněkud nedotažený pokus o velké filmové kouzlo. Z magie a mysteriózní mlhy nakonec zůstane pocit velice chytře vystavěné produkce s přehaně polopatickou pointou.
8 / 10
Vydáno: 2006
Vydavatel: Warner Bros. Pictures
Stopáž: 135 min.
THE PRESTIGE
[USA / Velká Británie 2006]
Režie: Christopher Nolan
Scénář: Christopher Nolan, Jonathan Nolan
Kamera: Wally Pfister
Hudba: David Julyan
Hrají: Hugh Jackman, Christian Bale, Michael Caine, Piper Perabo, Scarlett Johansson, David Bowie, Andy Serkis, Daniel Davis, Christopher Neame, Roger Rees, Jamie Harris, Ricky Jay a další.
Premiéra v ČR / SR: 4.1.2006 / 25.1.2006
Konec tento film naprosto zazdívá. Ne, nejde mi nyní o zmiňovanou polopatickou anální speleologii, kterou Nolan po velkém finále předžvýkává divákovi kašičku, kterou navařil, ale o konec sám. Problémem je překombinovaný a zbytečně nereálný konec reálného příběhu, který jakoby chtěl poskytnout volňáska do tajemného světa kouzel, který bere téměř všechnu přesvědčivost, jenž si snímek snažil ve svém průběhu vytvořit a udržet. Kéž by některé otázky zůstali nezodpovězené...
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.