OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Banda opileckých buzerantů, kteří se tváří jako mistři světa, jsou líní jak vši a čekají, že se z nich všichni podělají... Eh, dosti předsudků, jež může člověk snadno nabýt i po krátkém čase stráveném s touto dánskou kapelou. Kokaiinum provokuje černočerným obalem s logem a titulem, který je tvořen vzorovou „lajnou“ koksu (nebo mouky?). Illdisposed provokují.... Rádi provokují, protože vždycky měli na to poslat svou muzikou většinu zlých jazyků na samotku. Přestože je Kokaiinum bezesporu dobré album se super hutným (ale možná až příliš „dánským“) zvukem a s muzikou plnou typických valivých rytmů a sólíček šikovného kytaristy, přezdívaného Pimp a dokreslenou subwooferovým vokálem Bo Summera, musím zde použít ono slovíčko „přestože“. A to „přestože“ je tady proto, že už tu bylo kdysi album Submit. A to kdysi už je téměř sedm let. Illdisposed využívají osvědčených receptů, vaří z dobře odleželých riffů a svou bezprostřední pikantní podbízivostí vás opět dostanou...
Ano, možná to je to správné slovo, protože Kokaiinum se stejně jako koks neúprosně podbízí a když už je tady přímo před vámi, je těžké ho odmítnout. A ježto potom je dobře s ním i dobře po něm, ukolébá vás to v pocitu blaha a zapomenete na to, že předtím už jste se třeba měli líp... a to „líp“ bylo Submit. Je paradoxem, že „submit“ znamená „ponížit se“ či spíše „něčemu se poddat“... Nepoddávejte se ale pocitu, že Illdisposed kráčejí vpřed. Mají sice nového šikovného bubeníka Rolfa Hansena (který je z nich mimochodem jediný v pohodě), ale jinak si stojí egocentricky na místě přesně v té póze, kterou zvěčnili v songu, vhodně nazvaném Illdisposed: „My jsme ti, kteří už vědí, my jsme ti, kteří tu zůstanou, i když ostatní budou v trapu, my jsme přesně ti hoši a nikdo nám nikdy nevezme naši korunu... a budem tu navždycky.“ Konec citátu a modří už vědí... Titulní song Kokaiinum bych podle jeho obsahu přejmenoval na Narcissum, jen si to přečtěte. Přes experimenty se zefektovaným vokálem ve Forever Young 2001 nebo veselou narážkou na slayerovskou Raining Blood v Intellargent jsou Illdisposed prostě banda ožralých flákačů, kteří natočili dobrou desku s názvem "stále stejná písnička“. Zlaté Submit... Chápu, proč je všichni nemůžou vystát. Přesto je Kokaiinum dobrá deska, která si nepřipravené posluchače svou vlezlostí podmaní... (že Pussynko?) Rozhodně vás ale neohromí odfláklým bookletem. Ať si kdo chce co chce říká, mně se tohle „dánské naparovačství“ nelíbí a jestli mi příště Mr. Summer zase řekne, že český pivo stojí za hovno, tak mu předvedu přesně to, čemu on říká „A Warm Welcome“: „We‘ll greet you all with bricks, you‘ll run your fuckin´ pricks...“ Tak, a je to!!!
7 / 10
1. A Warm Welcome
2. Just Like A Clockwork
3. Richard Scarry
4. Illdisposed
5. Forever Young 2001
6. Intellargent
7. Kokaiinum
8. A Girl And Her Boss
9. Fear Bill Gates
Sense The Darkness (2012)
There Is Light (But It's Not For Me) (2012)
The Best Of Illdisposed (2011)
To Those Who Walk Behind Us (2009)
The Prestige (2008)
Burn Me Wicked (2006)
We Suck, Live Aarhus (DVD) (2005)
1-800 Vindication (2004)
Kokaiinum (2001)
Retro (2000)
There's Something Rotten In The State Of Denmark (1997)
Submit (1995)
Helvede (1995)
Return From Tomorrow (MCD) (1994)
Four Depressive Seasons (1993)
The Winter Of Our Discontempt (demo) (1992)
Moc dobré Album ale pro mě spíš ta slabší stránka Illdisposed.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.