OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Dnes již poměrně vyčerpaná vlna kapel, které našly nezdolné zapálení v exhumaci starých rockových legend, dostala s loňským debutovým albem australského tria WOLFMOTHER skutečnou sloní dávku energie. Nemyslím tím, že by tato partička měla nějakým způsobem kvalitativně vyvést stagnující žánr znovu na pravou stezku, ale její hra pro mne představuje určitý energetický prvek, který jsem u kapel okolo THE STROKES postrádal. Tato mladá formace se totiž neohlíží na své o něco starší soudruhy ve zbrani, ať už se rekrutují z americké nebo ostrovní provenience, nebo vykopávají své produkty z let sedmdesátých či osmdesátých, ale jede si svůj zdrcující rock ´n´ roll ovlivněný blues výhradně podle svého srdíčka. A to bije na poplach silně jako zvony prastarého chrámu v Salisbury. Tato poznámka o historickém městě, které leží na pahorkatině jižní části britských ostrovů, zde není umístěná náhodou, protože WOLFMOTHER ignorují všechny ty nedávno vylétnuvší THE STROKES, INTERPOL, THE WHITE STRIPES či dokonce FRANZ FERDINAND a míří přímo ke klasikům přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Však taky nepřeslechnutelné ovlivnění starou britskou školou, kterou představují LED ZEPPELIN, CREAM a THE WHO, může být dostatečným navigačním trojúhelníkem. Když k tomu připočteme primární dravost hry JIMMYHO HENDRIXE včetně občasného užití jistých halucinačních fází, máme co do činění s hrubými konturami mapy, v níž se trojice WOLFMOTHER nachází, kterou do detailu zná a miluje.
Zapálení pro rané LED ZEPPELIN (zhruba první čtyři alba) je u nich zřejmě hnacím motorem, protože právě jazyk této legendární formace je velmi blízký k vyjadřovacím schopnostem zakleté vlčí matky. Vůdčí osobností WOLFMOTHER je bezesporu kudrnatý zpívající kytarista Andrew Stockdale, který sice neoplývá takovým hráčským mistrovstvím jako druhdy Jimmy Page a už vůbec nezpívá tak přesvědčivě jako Robert Plant, avšak jeho hlas nepostrádá dravost a nezdolnou živočišnost srovnatelnou třeba s rozevlátým Jackem Whitem z THE WHITE STRIPES. Jeho kytarová hra je však doslova energickým buldozerem. Fascinuje mne upřímnost, s jakou jsou zde staromilsky hrané (avšak moderněji zvukově ošetřené) skladby předkládány. Hřmící riffy bourající zdi prastarých viktoriánských sídel, ne proto, aby na těchto pozemcích postavily nová, hypermoderní obchodní centra, ale jednoduše aby postavily nová viktoriánská sídla. Silnější první polovinu alba reprezentují dvě hitové vypalovačky „Colossal“ a „Woman“, dále pak skladba se zajímavou psychedelickou fází uprostřed – „White Unicorn“, která je podporovaná zajímavými hammondy. Tato věc je pravděpodobně nejzdařilejší položkou kolekce, protože představuje WOLFMOTHER ve všech možných zde prezentovaných podobách. Svou dravou stránku kapela představuje v divokých jízdách „Pyramid“ a „Apple Tree“. Kdyby koncem šedesátých let existoval punk, zněl by asi nějak takhle. Při následné seanci „Joker And The Thief“ se podaří vyvolat ducha další historické legendy – THE WHO. Povedené je i country zakončení v podobě písně „Vagabond“, kterou by z počátku bylo možné brát i jako jakýsi tradicionál prvních irských přistěhovalců v Austrálii. To by se však tato píseň nesměla po chvíli vzedmout k dalšímu hřmotnému hardrockovému výkonu.
Určitě smysluplné album od kapely ctící tradice staré rockové školy. Ať WOLFMOTHER předkládají jakkoliv dlouho známé a osvědčené postupy z rockové historie, nikdy nepůsobí zastarale a nudně, protože jejich skladby zkrátka nepostrádají duši. Neříkám, že půjde o dlouhodobou záležitost, ale rozhodně se jedná o to nejzajímavější od vyznavačů rockové klasiky z „květinového období“, co bylo v posledních pěti letech vyprodukováno.
Nadějný debut kapely opěvující dobu LED ZEPPELIN, THE WHO nebo JIMMYHO HENDRIXE.
7,5 / 10
Andrew Stockdale
- zpěv, kytara
Chris Ross
- baskytara, klávesy
Myles Heskett
- bicí
1. Colossal
2. Woman
3. White Unicorn
4. Pyramid
5. Mind's Eye
6. Joker & the Thief
7. Dimension
8. Where Eagles Have Been
9. Apple Tree
10. Tales from the Forest of Gnomes
11. Witchcraft
12. Vagabond
Vydáno: 2005
Vydavatel: Island Records/ Interscope/ Universal Music
Stopáž: 51:17
Produkce: Dave Sardy
Studio: Sound City, Sunset Sound Factory
Se musim priznat, ze mne tam ty The Who, LZ apod. zneli vic nez jenom jako inspirace, ale budiz. Ja celkove tady ty retro bandy moc nemusim, ale tohleto docela slape.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.