OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„Písek v hodinách odbíjí poledne
Větráky šlehají vzduch do nasládlé pěny
Ješte tolik času, než půjdu spát“
(Ve stínu lamp)
Veľký šok priniesol oficiálny debut projektu WWW (meno pochádza ešte z predinternetovej éry), za ktorým stojí Ondřej „Sifon“ Anděra a Lubomír Typlt. Zhudobnené texty (prevažne) z pera druhého menovaného, inšpirované jeho „pinocchiovským“ cyklom malieb formálne spadajú pod heslo „hip-hop“, no v skutočnosti sú mu na hony vzdialené. Sifon – autor oficiálne prvého českého hiphopového videa (nájdete ho na DVD strane ako dualdisc vyhotoveného nosiča) – patrí k tým umelcom, ktorí žáner pomohli vybudovať, aby ho neskôr ako prví opustili ako (v čistej forme) príliš limitujúci.
Žánrové stereotypy a šablóny by ste na „Neurobeat“ hľadali márne: temný a hutný podklad je viac trip- než hip-hopový, plný industriálnych ruchov a zvukov a vynikajúce texty sú sondou do tak hlbokého vnútra, že je do neho sotva dovidieť. Málokedy sa na domácej scéne vidí tak vyvážená zmes práce so „zvukom“ slova i jeho obsahom zároveň. Nervný Sifonov rap sa pohybuje od neprirodzene lámanej deklamácie po cválajúci „flow“, obsah textov neumožňuje žiadnu sebastrednú exhibíciu, nejde o dialóg ani o zacielený monológ, ale o komentár deformovanej, no skutočnej reality. Jediné, čo je na „Neurobeat“ typicky hiphopové, je mestský kontext, ktorý sa tvorbou WWW prelína. „Pěkně děkuji současné Praze Kurvě měst a těm zhovadilcům, kteří ji korunovali a pasou. Děkuji s radostí ještě neinfikovaným pražským zákoutím.“, dočítate sa v booklete. Anonymné mesto je kulisou aktuálnych klipov „Lexikon“ i „Míč“, rovnako tak staršieho konceptuálneho videa „Prahem“ – vo všetkých je stredobodom akási „inakosť“ protagonistu, zamaskovaného do masky s dlhým nosom a neforemných vedier. Tento motív konieckoncov plynie z celej dosky: hlavný „hrdina“ je akoby nekonečne vzdialený, patriaci inam, no napriek tomu sa dotýka námetov, ktoré sú dobre známe každému (nielen v skladbe „Tramvaje“, kulminujúcej opisom „bežnej“ mestskej dopravnej nehody).
Okrem textov sa na kvalite „Neurobeat“ do veľkej miery podieľa zvuk (sčasti ho má na svedomí – ako inak – Ondřej Ježek). Už spomínaný mix beatov, ruchov, zvukov je doplnený „vychytávkami“, z ktorých je najvýrazneší polámaný úryvok zo Straussovej symfonickej básne „Also sprach Zarathustra“ (známej z Kubrickovho filmu „2001: Vesmírna odysea“) v „Lexikon“. Jediným negatívom je formálna podobnosť trackov, ktoré sa po desiatkach posluchov majú tendenciu meniť v súbor silných momentov obkopených jednoliatou, ťažko rozlíšiteľnou hmotou. Našťastie je tých silných momentov aj s rezervou dostatok.
Je paradoxné, že „Neurobeat“ (distribuovanému Sony BMG) sa dostalo nadšených ohlasov z „undergroundových“ médií, kým tie mainstreamovejšie boli prevažne zdržanlivo pozitívne. „Neurobeat“ je po dlhom čase doska, ktorá sa dočkala nemalej pozornosti (hip-hop je predsa v kurze na oboch brehoch Moravy), no zároveň si vyžaduje pozorný, miestami až bolestivý a do istej miery nepríjemne sebaspytujúci posluch. Každopádne ide o dokonale nadžánrový album, v kontexte domácej tvorby nevídaný a s prehľadom ukazujúci chrbát tomu, čo sa u nás za „kvalitný“ hip-hop začalo považovať po úspechu kvázi gangsta-rapperov, mentálne nepresahujúcich dedinský rámec.
„Chci zkroutit vodu v trubce
Sirkám upálit hlavičky
Probudit spící stroje
Vyhořelý agregát
Nakrmit štěstí vtipnou kaší
Že už nebude moct vstát“
(Štěstí)
Dokonale nadžánrový album, v kontexte domácej tvorby nevídaný.
8,5 / 10
Ondřej Anděra Sifon
- hudba, rap, texty
Lubomír Typlt
- texty, dramaturgia
Milesia Jefimia Anděra Zrnic
- rap
Ondřej Ježek
- gitara, ruchy
1. Ve stínu lamp
2. Drát
3. Tramvaje
4. Míč
5. Lexikon
6. Strategie
7. Zahrada
8. Lom
9. Pramen ústní vody
10. Štěstí
11. Kouř
12. Tikající muž
Vydáno: 2006
Vydavatel: Bigg Boss / Sony BMG
Stopáž: 51:35
Produkce: Ondřej
Studio: Mezi sporákem a pračkou, Jámor
DVD časť:
Klipy "Míč", "Lexikon", "Prahem", "Karamel je cukr, který se neuzdraví", "Noční můra"
Galéria obrazov Lubomíra Typlta
Víte co vznikne ze soulože talentovaného a nadstandardně obdařeného poetika, zvukového experimentátora a několika mrdochtějných žánrových múz? Vznikne „Neurobeat“ a já všem bez rozdílu žánrového vyznání doporučuji si výsledek této kopulace prohnat hlavou, protože toto dítko mě rozseklo vejpůl, což se již dlouhou dobu ničemu nepodařilo. Je to kulka, která ve Vašem mozku nenechá kámen na kameni a třeba změní pohled na některé stylové příměsi, které sdružení WWW obsahuje.
Kvalitná záležitosť z iného súdka ako bežne počúvam. No trúfam si povedať, že ak by čo i len desať percent zo všetkých tuzemských (SK a CZ) interpretov robili hip-hop takto kvalitne, tak by som mal o našich „gangstroch“ pozitívnejší názor. WWW sú pre mňa takzvanou výnimkou potvrdzujúcou pravidlo. Pravidlo o mizernej domácej hip-hopovej scéne, kde sa strieda bieda so zúfalstvom. Ale vrátim sa radšej k WWW. Čo je skupine podľa mňa výnimočné? Po prvé, majú super texty, ktorých poetika doslova vťahuje do ich sveta. Žiadne bezbrehé prívaly nadávok, žiadny plač, aký tvrdý život majú na našich zaprdených sídliskách, a hlavne žiadne hlúpe vyvyšovanie sa nad iných. Po druhé, ich hudba, kapitola sama o sebe. Nespoliehajú sa, že im dva-tri loopy budú stačiť, ale hrajú sa so zvukmi, loopmi, melódiami, harmóniami i disharmóniami, a svoje motívy neopakujú dookola ako papagáji. WWW majú hlavu a pätu... SUPER!!
Nedávam bodové hodnotenie, nie je treba...
Tady žánr vůbec nehraje roli, stejně tak by se tomu dalo říkat kyberpoezie. Výborná, nabitá obrazem i verbální hravostí. Či elektronický recitační psycho-folk? Ač je Neurobeat řazen do velmi úzkého žánru, přece se vymyká a otevírá mnohem širší posluchačské základně. Skvělá záležitost na pomezí hudby a básnické performance.
Jedna z mála tuzemských (tím myslím i scénu našich východních sousedů) hip-hopových nahrávek, u kterých se v tom lepším případě neválíte smíchy a v tom horším neplácáte po čele a tipujete hodnotu inteligenčního kvocientu drsných mladíků recitujících z kabiny obstarožního Audi něco o pouličních bojůvkách v okrese Bruntál. Ne, vážně, WWW se pohybují v úplně jiných dimenzích. Předně nelpí na provařených a ortodoxních hip-hopových klišé, nebojí se experimentovat se zvuky a rytmy, nebojí se přitvrdit a ještě více tím zvýraznit naléhavost sdělení svých hravých textů. Takhle nějak si představuji kvalitní nahrávku patřící do určitého žánru schopnou však oslovit i posluchače, kteří mu příliš neholdují. Skvělé!
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.