OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Po niečo vyše týždni od uši devastujúceho koncertu Švédov CULT OF LUNA sa vraciame na miesto činu, do priestorov viedenskej Areny. Dramaturgia koncertu dostala pár dní predtým zásah, keď z pôvodnej zostavy nečakane odpadli zurvalci THE OCEAN, ktorých som na minuloročnom Brutal Assaulte mohol len počúvať spolu so stovkami šťastlivcov v rade spoza plota. Ešte raz a bude načase začať veriť na kliatby...
Domáce farby hájilo v sobotu trio GODSENTUS. Minimalistický nárez v zostave bez basgitary ponúkal zmes hardcorom strihnutého deathmetalu s pestrými textami, ktoré sa spevák príležitostne snažil objasňovať. Niektoré kúsky stopážou pripomínali krátke grindové záseky, v tých rozsiahlejších došlo aj na valivé alebo sekané klasické deathové pasáže. Napriek niekoľkým zaváhaniam a nie príliš zložitej povahe jednotlivých skladieb setu dokázali veľmi skromne pôsobiaci Rakúšania splniť úlohu predskokana.
Po nevyhnutnej prestávke na úpravy pódiovej aparatúry nastupuje ďalší výrazný reprezentant stále populárnej postmetalovej scény. Títo Fíni možno nepatria medzi novátorov, ale aj ich posledný album dokazuje, že v záplave kapiel užívajúcich podobné a do istej miery obmedzené výrazové prostriedky nerobí týmto mladíkom problém odlíšiť sa niekoľkými črtami. Posledná tvorba CALLISTO je akoby preklenutím súčasných trendov a odkazu európskej doomovej tradície. Kapela popritom stíha spestrovať typicky rozsiahle kompozície miestami takmer ľudovými melódiami a pre subžáner mierne atypickým saxofónom (pamätníci určite vedia, že tento nástroj kedysi dávno úspešne použili i avantgardní Švédi PAN.THY.MONIUM). Druhý album „Noir“ uzrel svetlo sveta ešte v prvej polovici minulého roka, pre problémy s distribúciou však bol ešte vo februári novinkou v niektorých európskych krajinách a niekde nie je k dostaniu ani dnes. Celkom pochopiteľne teda tvorili skladby z neho drvivú väčšinu playlistu. Už od prvých taktov „Wormwood“ uvádzajú CALLISTO publikum do kolísavého húpania a aj samotná kapela pôsobí na pódiu hypnotizujúco. Nasleduje „Latterday Saints“, CALLISTO podobne ako CULT OF LUNA tlačia na úvod koncertu skladby v pôvodnom poradí z CD. Jediným zástupcom debutu bola toho večera „Cold Stare“, v ktorej mal kedysi premiéru už spomínaný saxofón. Zvyšok večera už patril takmer výlučne „Noir“. Či už to bola pomalá „A Close Encounter“ alebo príjemne odsýpajúca „Pathos“, čas plynie opäť rýchlejšie, než by sa pri podobnej produkcii dalo čakať. A celkom prekvapivo sa (v porovnaní s kolegami z RED SPAROWES, CULT OF LUNA alebo MONO) po celý čas maximálne sústredení a každý tón prežívajúci CALLISTO nechali presvedčiť aj na záverečný prídavok.
Aj tento výborný klubový koncert potvrdil (nielen) pre túto scénu pozoruhodný úkaz - kapely vydávajúce albumy na špičke svojho štýlu sú väčšinou tvorené nenápadnými a na pohľad nijako sa z priemeru vymykajúcimi mladíkmi. Ďalší poznatok je z kategórie tých menej pochopiteľných - na podobné formácie na rozdiel od koncertov formálne vedúcich zoskupení iných odnoží tvrdej muziky bežne príde len pár desiatok zvedavcov. Vďaka o niečo prístupnejšej a priamočiarejšie ladenej hudbe vychádzajú CALLISTO v porovnaní s týždeň predtým vystupujúcimi CULT OF LUNA výrazne lepšie. Na pódiu však pôsobili rovnako suverénne a spoločne s menovanými Švédmi jednoznačne patria k tomu najlepšiemu zo súčasných európskych reprezentantov scény.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.