À TERRE - Embrasser La Nuit
Nebezpečný sludge, doom, post metal s nádherně kanální francouzštinou. Zahulený zvuk a dusivé nálady, až se z toho svírá hrudník. À TERRE mě na první poslech dostali, uvidíme jak trvanlivé to bude.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
BLACKFIELD je obraz světa v rozkladu, opadávající ruina harmonizujících ozev z byvších časů, melancholický žalozpěv za citovou krizi člověka i soumrak lidstva. BLACKFIELD je naléhavý a tklivý nářek. BLACKFIELD je svůdná plačka v šatech černých jako prázdná věčnost. BLACKFIELD je jedinečný projekt hyperaktivního hudebníka Stevea Wilsona (PORCUPINE TREE, NO-MAN) a kontroverzního izraelského muzikanta-mírového aktivisty Aviva Geffena.
Album se strohým podtitulem II pokračuje logicky v loudavých šlépějích předchozí řadovky, na které si Geffen s Wilsonem vyhradili teritorium a vybrousili výrazové prostředky. Subjektivně cítím, jako by se Dvojka ještě více ponořila do křehkosti, naléhavosti, bolestivé melancholie i zvládnutého kýče, jako by ještě více rozvedla typické wilsonovské harmonie (které masivně ovlivnily i OPETH) směrem k zranitelné a subtilní kráse. BLACKFIELD znovu užívají komornější aranže, ve kterých hraje hlavní roli klavír, vysoký křehký vokál a překrásné orchestrální party, které gradují jinak velice introvertně působící písně. Z konejšivých, a přesto duši jitřících kompozic sálá neobyčejná exprese atmosféry, síla melodických motivů, dokonale obroušené texty, které neupadají do osidel ornamentální metaforičnosti, ale spíš explicitně vyplakávají pocity deziluze, smutku, opuštěnosti, rozkladu. Ač prosté a prvoplánové, rozhodně nejsou trapné.
I gave you everything I could but you want the stars
Where is my love?
Endless fields of emptiness in my dark and wounded heart
Where is my love?
Vzdávám se zcela jakéhokoli nároku na objektivní zhodnocení, protože BLACKFIELD II je album výrazně založené na subjektivním dialogu a náladotvorné malbě. Našel bych na něm možné chyby, ale nevím, proč je hledat, když je mi v jeho společnosti tak příjemně smutno... Když vstoupíte polorozpadlou bránou černých polí, ocitáte se velmi osobním a podmračeném světě, v němž se současná melancholie prolíná s dozvuky let šedesátých, je v tom podivný post-hippie splín, marná touha po světě harmonickém, fungujícím... touha po nedosažitelném tříští melodie, dobarvuje atmosféru karmínem, propůjčuje některým písním („The End Of The World“, „Epidemic“) sílu až apokalyptického testamentu, který však zcela postrádá hysterii a flagelantské běsnění. BLACKFIELD jsou plačící básníci, kteří stojí v kouřících troskách vybuchlých autobusů, zádumčivě se vznášející nad ztichlými bojišti, nezvučně lamentují jako nehybné stíny ve vylidněných ulicí. Ve městě, kde zhasínají světla... aby se už nikdy nerozsvítila.
It´s the end of the world
The end of the world
It´s a prison for dreams and for hopes
And still we believe there is God
It´s the end of the world
The end of the world
We´re dead but pretend we´re alive
Full of ignorance, fools in disguise
Jak hodnotím předchozí nahrávku: Blackfield I [8/10]
Místy velice příjemná, místy naprosto strhující náladová malba subtilními štětci klavíru, orchestrálních ploch a zranitelného vokálu. Typický Steve Wilson ve své komornější poloze. Nevadí-li vám, že číslo II se v mnoha ohledech rovná číslu I, není důvod, proč nevstoupit do světa před zánikem.
8,5 / 10
Steven Wilson
- spev, gitary, klávesy
Aviv Geffen
- spev, klávesy, gitary
Daniel Salomon
- klavír
Seffy Efrati
- basa
Tomer Z
- bicie
1. Once
2. 1,000 People
3. Miss U
4. Christenings
5. This Killer
6. Epidemic
7. My Gift Of Silence
8. Some Day
9. Where Is My Love?
10. End Of The World
Steven Wilson si k BLACKFIELD odskakuje zúročit své dlouholeté zkušenosti i v trochu odlehčenější formě, než jakou nabízí jeho domovská skupina PORCUPINE TREE. Zatímco debut projektu BLACKFIELD představoval vydařenou parafrázi samotných PORCUPINE TREE, dotaženou do přístupně rockových aranží, na dvojce se projekt odchyluje ještě více do tradiční písničkové formy a do skladeb se nenápadně vkrádá i jistá poprocková „obyčejnost“. Nezaměnitelnou auru tak dává desce především Wilsonův charakteristický vokál a procítěná interpretace náladových pasáží. Příjemné album, které ale v mých očích trošku pokulhává za svým předchůdcem.
-bez slovního hodnocení-
Nebezpečný sludge, doom, post metal s nádherně kanální francouzštinou. Zahulený zvuk a dusivé nálady, až se z toho svírá hrudník. À TERRE mě na první poslech dostali, uvidíme jak trvanlivé to bude.
U retro hevíků je klíč jednoduchý: buď to kopne, nebo ne. U těchto Švédů je situace ihned jasná. Příjemně dobový zvuk, přesvědčivý projev, jednoduché háky a príma veteránská atmosféra. Výsledkem je žánrově trve kolekce, kterou člověk vděčně vdechne.
Ejhle, špičkový německý debut našťouchaný bravurním technickým DM. Má to dost valérů, skvělou balanci mezi melodikou a zrůdnou agresí, zábavný vokál a explozivní basu, která evokuje klasiky žánru. Němci působí dojmem, že se pro první ligu narodili!
Košatý technický death, agresivní náklepy střídá progresivní hravost a přestože se jedná o brutální formu death metalu, je to i dostatečně čitelné. Povedený zvuk dává vyniknout všem instrumentálním parádičkám. A tempo je většinou zabijácké. Palec nahoru.
Tento šťavnatý mix proto-black/deathu s thrashovým zurvalstvom, nasratosťou a rýchlosťou sa mi veru pozdáva. Švédom to krásne hrá, tento debut u slovutných Century Media sa veru podaril.
Nové album skotských MOGWAI opět těží ze soundtrackových zkušeností skupiny, ale současně je cítit snaha vrátit se k postrockovým kořenům a především po produkční stránce ostřejšímu soundu. Tady bude co naposlouchávat.
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.