OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Čím víc se věci mění a odkládají, tím zjevně ztrácí na pravé hodnotě a autenticitě. Toto je zřejmým pravidlem týkajícím se v mnohém i výtvorů v hudebním průmyslu, byť ne až tak docela pravdivým, v případě druhého alba MACHINE HEAD, které bylo v době svého vzniku zdaleka nejočekávanějším metalovým počinem. Sanfranciská harpie se svým debutem „Burn My Eyes“ (1994) totiž značně hnula stojatými vodami v Bay Area a stala se v té době největším objevem na americké metalové scéně a vyhledávanou živou atrakcí. MACHINE HEAD se během dvou let zabydleli a ustálili mezi celosvětovou elitou nové metalové generace. Na jejich druhou desku bylo tedy logicky zacíleno o poznání bystřeji než na jiná metalová alba vycházející v tom období. Kapela po fantastickém debutu, dobře si vědomá vysoce nastavené, laťky nechtěla nic uspěchat nebo dokonce přijít s nedodělkem a tak vydání své dvojky odkládala po celý rok 1996. Navíc se její frontman Rob Flynn musel rychle vypořádat s mnohými personálními nepříjemnostmi, přičemž vyhazov lidsky nespolehlivého bubeníka Chrise Kontose, kterého nahradil fantastický Dave McClain z kapely SACRED REICH, patřilo k těm těžším. A to chudák Rob ještě nevěděl, že nějaký ten měsíc po realizaci „The More Things Change“ (1997) kapelu zradí i kytarista Logan Mader. Chlápek, který v počátcích MACHINE HEAD určoval vizuální směr kapely a na koncertech předváděl fantastické, metr vysoké výskoky s kytarou u kolen. MACHINE HEAD zkrátka okolo svého druhého alba prožívali hodně divoké, hektické a téměř bulvárně vypjaté časy.
Druhé album je všeobecně přijímáno jako trochu slabší oproti „Burn My Eyes“, avšak ne slabé. Jde znovu o prvotřídní nahrávku, která měla ovšem tu smůlu, že přišla na svět jako druhá, po velmi ceněné prvotině. Oproti ní se na „The More Things Change“ odehrává několik změn, i když ne tolik, kolik předváděla alba následující. MACHINE HEAD tedy znovu představili velmi kompaktní materiál, který stavil zejména na hutném moderním thrashingu, nespoutané hardcore energii a divokém chlapském vokálním projevu Roba Flynna. Patrný byl mírný příklon k čistému nu-metalu a ovlivnění stylem KORN, což bylo znát zejména na některých valivých kytarových fázích, které díky svému podlazení a značnému zbustrování působily opravdu špinavě. Všimněte si práce obou kytaristů, kterak zejména v pomalejších fázích písní pomocí zdánlivě nahodilých tónů vymalovávají opravdu majestátní a velmi abstraktní obrazce. Zvuková stránka tohoto nosiče je tak skutečnou moderně metalovou lahůdkou. Celkově však album obsahuje jak melodičtější věci, tak mohutné atmosférické eposy, které se pozvolna rozvíjejí a gradují, ale především i songy dosahující vyššího stupně divokosti a rychlosti, než mohly nabídnout kterékoliv ze skladeb na „Burn My Eyes“. Lze tedy říct, že „The More Things Change“ je deskou, která více balancuje mezi extrémy.
Pokud budu mluvit o melodičtějších věcech, mám na mysli především první dvě skladby – gradující hymnu „Ten Ton Hammer“ s parádním refrénem a energický groovy thrash s drsňáckým frázováním čerstvě ostříhaného Roba Flynna – „Take My Scars“. Skvostem je i závěrečná epická šleha „Blood Of Zodiac“. Písně tvořící druhou skupinu stojí zejména na potemnělé atmosféře plné strachu a blížícího se nebezpečí. Jde především o věci, které z velmi pozvolného tempa pomalu kypí, rozrůstají se a vrcholí v závěrečnou riffovou bouři. Jako příklad uvedu „Down To None“ a „Violate“. Třetí skupinou jsou vysokorychlostní divočárny představující nejextrémnější část tvorby MACHINE HEAD – „Struck A Nerve“, „Bay Of Pigs“ a „Blistering“. Středem všeho je „Spine“ – velmi proměnlivá skladba, která reprezentuje všechny podoby tvorby MACHINE HEAD.
Povedený následovník fantastického debutu. Větší příklon k melodice, ale naopak i k tvrdosti. Rozervané album pulzující mezi extrémy, opatřené moderní produkcí Colina Richardsona.
Robb Flynn
- zpěv, kytara
Logan Mader
- kytara
Adam Duce
- baskytara
Dave McClain
- bicí
1. Ten Ton Hammer
2. Take My Scars
3. Struck A Nerve
4. Down To None
5. The Frontlines
6. Spine
7. Bay Of Pigs
8. Violate
9. Blistering
10. Blood Of Zodiac
Of Kingdom And Crown (2022)
Catharsis (2018)
Bloodstone & Diamonds (2014)
Unto The Locust (2011)
The Blackening (2007)
Elegies DVD (2005)
Through The Ashes Of Empires (2003)
Supercharger (2001)
The Burning Red (1999)
The More Things Change (1997)
Burn My Eyes (1994)
Pravda, po fantastickém debutu byla očekávání jeho následovníka veliká. Navíc jsme na něj museli čekat téměř 3 roky. I po počátečním zklamání se však s odsupem času dá prohlásit, že tohle je MOC DOBRÁ DESKA. Nepůsobí tak celistvým a vyrovnaným dojmem jako nepřekonatelný předchůdce, ale i tak obsahuje několik fantastických skladeb. Mezi mé favority řadím hned úvodní "Ten Ton Hammer" sázející na moderní těžkonotážní riffování a čisté refrény, což byl směr, kterým se MACHINE HEAD vybrali na následujícím počinu "The Burning Red", anebo pochmurná a velice depresivní kompozice "Violate" odvíjející se v pomalém tempu, které se v závěru promění v dokonalou thrashovou vichřici. Pro mě osobně možná nejlepší skladba v celé historii kapely. "The More Things Change" je pro MACHINE HEAD velice důstojným albem, ale to se snad s výjimkou "Supercharger" dá říci o všech.
Debut ma az tak neoslovil, ale tento album ma uplne ze dostal. Odkedy som ho pocul, mam pre MH tak trosku slabost..
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.