PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
No, klobouky hezky svižně dolů a skalpy taktéž! Mezinárodní společenstvo skvělých muzikantů, shromážděných pod zástavou Kamelot, duní requiem své konkurenci hlasitěji, než bylo zvykem. Na předchozí desce Fourth Legacy si chlapci zlehka zaflirtovali s přímočarým a chytlavým speedem, na albu Karma popadli lačně za pačesy svoje power a místy až prog - rockové sklony.
Celá kolekce je otevřena “povinnou” orchestrací, kterou obstarává jistý Rodenberský symfonický orchestr plus bezejmenný smyčcový kvartet. Pokud vám při vzpomíncena některé vskutku nepodařené patlaniny bledne líčko, zůstaňte klidní. Kamelot dobře vědí, zač je v metalu smyčec a orchestrální doprovod používají k ukázkovému kouzlení atmosféry. Melodie se kroutí v orientálních motivech, přerůstají i do klasického sympho - lomozu, zkrátka naladí posluchače na správnou frekvenci.
A jakmile se jednou chytnete, ponese vás vlna jménem Karma jako smýtko. Čitelnost a nekomplikovanost Fourth Legacy je minulostí, opusy páně Youngblooda překypují divokými změnami tempa i rozvrstvení instrumentace. Chvíli má navrch melodické kvílení kytary, chvíli čarují klávesy, jindy se zase chápe žezla minstrel Khan. Šest strun mistra kapelníka je ovšem v permanenci - jejich práce je včelkovitě pilná, proměnlivá. Během první skladby se sóluje, křečovitě cupuje i monumentálně tryská. Do bláznivé maškarády se nechávají strhnout všichni, nikdy si nemůžete být jistí, že skladba, která začne jako vyplovačka, neskončí jako majestátní hymnus. Čím dál tím víc se v duši usazuje pocit, že nás Kamelot nechtějí udivovat jen instrumentálními veletoči, ale že především chtějí demonstrovat sílu a hloubku svojí hudby. Vrcholem je pak rozhodně zhudebnění tisíckráte omláceného tématu “Alžbětina lázeň aneb satan v Čachticích”. Tuhle troj - skladbu považuji za absolutní vrchol propojování power / speedu s orchestrálními party. Žádné ohňostroje marnivosti, jen vodopád invencí a překrásných výstupů každého nástroje, vodopád, do kterého se budete rádi nořit znovu a znovu.
Magický nádech orientu vyplouvá na povrch v některých skladbách a je přesně tím, co činí z celého alba ještě poutavější špektákl. Přičteme - li k celkovým plusům ještě úchvatně zvládnuté balady a jednoho z nejlepších pěvců současnosti, pro něhož jsou výšky něčím absolutně přirozeným (jinými slovy - netahá je z koulí), pak dostáváme až překvapivě vysoký výsledek, který stačí na absolutní power / speedovou špici. Pokud jsem v recenzi na živák The Expedition hovořil o jejím ohrožování, teď nutno poznamenat, že byla již plně infiltrována fenoménem zvaným Kamelot...
Další parádní kousek z dílny téhle internacionální power/speedové úderky. Ukazuje se, že angažovaní Khana skutečně přineslo kapele doslova druhou mízu... Kompozice jsou plné barev a pestrých folklórních vlivů; na nějaká přemrštěná klišé není čas. Deska, která zaměstná Vaše smysly, to je Karma.
8,5 / 10
Roy Khan
- vokály
Thomas Youngblood
- kytara
Glenn Barry
- basa
Casey Grillo
- bicí
1. Regalis Apertura
2. Forever
3. Wings Of Despair
4. The Spell
5. Don´t You Cry
6. Karma
7. The Light I Shine On You
8. Temples Of Gold
9. Across The Highlands
10. Elizabeth: I. Mirror Mirror
11. II. Requiem for the Innocent
12. III. Fall From Grace
Haven (2015)
Silverthorn (2012)
Poetry For The Poisoned (2010)
Ghost Opera (2007)
One Cold Winter Night (Live CD/DVD) (2006)
The Black Halo (2005)
Epica (2003)
Karma (2001)
The Expedition (2000)
The Fourth Legacy (2000)
Siege Perilous (1998)
Dominion (1997)
Eternity (1996)
Vydáno: 2001
Vydavatel: Sanctuary Records
Stopáž: 55:47
Produkce: Sascha Paeth + Miro
Studio: Gate Studio (GER)
Kontakt: Kamelot, 4209 Woodstorks Walkway #108, Lutz, Florida 33558, USA
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.