OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Titulek druhého alba CRYPTOPSY nemůže být výstižnější. V té době jste skutečně neměli mnoho šancí narazit na podobně surovou a po všech stránkách okrajovou desku. Na kanadské drvoštěpy si mohly dovolovat snad jen takové kapacity jako GORGUTS nebo ve vrcholné formě hrající KATAKLYSM, toho času ještě s nenahraditelným Sylvainem Houdem u mikrofonu. Zkázonosná symfonie „None So Vile“ nezůstává zapomenuta ani po jedenácti letech existence, ba právě naopak, oprávněně se vyhřívá na výsluní popularity v pozici jedné z nejrespektovanějších žánrových klasik.
Podobně jako KATAKLYSM na „Temple Of Knowledge“ útočí i druhá kanadská legenda silou přírodní katastrofy. Prostory monumentálních lodí „Chrámu Vědění“ se sice rozléhala poněkud melodičtější tryzna, nicméně neslýchané vokální dřevorubectví v podání páně Houdeho ji bez nadsázky katapultovalo až na úroveň „None So Vile“. Ale ani u konkurence nestál za mikrofonem žádný neduživý mužíček. V dlouhém černém rubáši totiž dával na odiv své znetvořené hlasivky jeden z nejvýraznějších zpěváků frankofonní death/grindové komunity, samotný Lord Worm. Kdykoli poslouchám první dvě desky CRYPTOPSY nemůžu se ubránit pobavenému úsměvu nad kritiky aktuálního, dle mého názoru naprosto bezchybného, výlisku „Once Was Not“. Ano, už to možná není tolik intenzivní, ale i přesto Wormův řev v pohodě stačí na možnosti celého zástupu extrémních vokalistů. Uvidíme však co ukáže budoucnost, nejnovější zprávy z tábora kanadských věrozvěstů totiž hovoří něco ve smyslu opětovného odchodu Lorda Worma z kapely. Kromě nového frontmana (který by měl vládnout i čistým hlasem) se rovněž hledá obsluha černobílých klapek. Hádám, že příznivci staré, výlučně techno death/grindové tváře mohou nad CRYPTOPSY udělat definitivní křížek…
Vraťme se však raději o nějaký ten pátek zpět, na pořadu dne jsou staré dobré časy obludného opusu „None So Vile“. Oproti dobovým výliskům z dílny MARTYR nebo GORGUTS není druhá řadovka CRYPTOPSY tolik zvukově vybroušená. Poněkud zastřený sound byl překvapivě stvořen ve věhlasném studiu Victor za přítomnosti Pierra Rémillarda, ovšem na druhou stranu je nutno přiznat, že právě takto neotesaný a neurvalý zvukový kabátec padne „None So Vile“ jako ulitý. Ovšem nejen bezbřehou agresivitou a živelností živ jest člověk a na své si přijdou i milovníci náročnějších přístupů, a to především zásluhou krkolomných exhibicí kytaristy Jona Levasseura (toho však to lepší ještě čeká za časů DiSalvových). Neskutečnou paseku má na svědomí i blastmaster Flo Mounier, jehož hra působí oproti pozdějším tempovým veletočům o poznání přímočařejším dojmem. Inu před jedenácti lety CRYPTOPSY ještě nebyli těmi krystalickými techno death/grindovými architekty. V té době z nich sálala především ohromná divokost a nespoutanost.
„Close your soul, turn your heart, learn…“
Zkázonosná symfonie „None So Vile“ nezůstává zapomenuta ani po jedenácti letech existence, ba právě naopak, oprávněně se vyhřívá na výsluní popularity v pozici jedné z nejvíce respektovaných žánrových klasik.
Lord Worm
- zpěv
Jon Levasseur
- kytara
Eric Langlois
- baskytara
Flo Mounier
- bicí, zpěv
1. Crown Of Horns
2. Slit Your Guts
3. Graves Of The Fathers
4. Dead And Dripping
5. Benedictine Convulsions
6. Phobophile
7. Lichmistress
8. Orgiastic Disembowelment
As Gomorrah Burns (2023)
The Book of Suffering – Tome II (EP) (2018)
The Book Of Suffering - Tome 1 (EP) (2015)
The Best Of Us Bleed (Best Of) (2012)
Cryptopsy (2012)
The Unspoken King (2008)
Once Was Not (2005)
None So Live (2003)
And Then You'll Beg (2000)
Whisper Supremacy (1998)
None So Vile (1996)
Blasphemy Made Flesh (1994)
Ungentle Exhumation (demo) (1993)
Datum vydání: Středa, 3. července 1996
Vydavatel: Wrong Again Records
Stopáž: 31:59
Produkce: Pierre Rémillard and CRYPTOPSY
Studio: Victor Studios
Kontakt: CRYPTOPSY, P.O.Box 37534, 159, 25th Avenue, St-Eustache, PQ, Canada
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.