PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tak to vidíte, i tihle zatvrzelí Švédové se rozhodli vydat cestou změn a experimentů. Ovšem neberte mě zase nějak výrazně za slovo, však moc dobře víte, jak takové „novinky“ v podání až do morku kostí konzervativních kapel vypadají. Snaha se však cení a moc dobře to vědí i VOMITORY. Starý známý producent Henrik Larsson tentokrát zůstal v přítmí Berno Studií osamocen, důvěru totiž dostal někdo jiný, konkrétně pak Rikard Löfgren a jeho karlstadské doupě Leon Music. Samotný Löfgren ale není kdovíjak známým producentem co se death metalové scény týče, v současnosti se věnuje hlavně mainstreamovým a komerčněji laděným záležitostem. Oficiální stránky kapely však praví něco o jeho dřívějších zkušenostech s extrémněji pojatou hudbou a dlouholetém přátelství se členy VOMITORY, čili není sebemenšího důvodu nějak přehnaně se strachovat o konečný výsledek.
Jinou změnou je Peter Östlund, který na postu kytaristy vystřídal Ulfa Dalegrena, oporu zadních řad a občasného skladatele, potažmo pak textaře. Nová persóna (mimochodem disponující klasicky zavilým výrazem) se okamžitě zapracovala a na „Terrorize Brutalize Sodomize“ přispěla hned dvěma skladbami. U tvůrčího kormidla však i nadále zůstávají Erik Rundqvist, jakožto autor většiny textů, a bicí mašina Tobias Gustafsson, jakožto dominantní skladatel. Poslední novinkou (pokud to tak můžeme nazvat) je záměna veselých malůvek za neméně veselou gore grafiku. Inu, majitelé přilehlého konzumu určitě zajásali nad zvýšeným obratem flákot, kečupů a rajčatové šťávy… Tento, pro death metal tolik charakteristický, způsob uměleckého vyjádření mě sice dvakrát neoslovuje, nicméně svým oblíbencům jsem ochoten odpustit i mnohem horší šlápnutí vedle.
Novinka „Terrorize Brutalize Sodomize“ představuje VOMITORY v nezvykle barevném světle. Je znát, že tři roky dlouhá pauza kapele prospěla, Švédové se už nesnaží vyplnit každý volný prostor co nejrychlejší sypačkou, ba právě naopak, noří se do rozvláčných temp a před briskním blastbeatem často upřednostní stejně efektivní old school houpačku. Ruku v ruce s větší variabilitou materiálu jde i Löfgrenova produkce, jenž sice není tak monstrózní jako ta z Berna, zato však odkrývá celou řadu detailů, které v minulosti zůstávaly skryty pod mohutným chrastícím kobercem. Rikard Löfgren se navíc ukázal jako příkladný hostitel, když rozkmital svoje hlasivky v pozadí titulní skladby „Terrorize Brutalize Sodomize“.
VOMITORY okupují i nadále samotné čelo pelotonu nejvíce obhroublých kapel švédského království, z aktivních konzervativců jim zdatně sekunduje snad jen nesmrtelný Ola Lindgren a jeho GRAVE. Na síle jim neubral ani transparentnější zvuk, pořád působí stejně neústupně a nesmlouvavě jako v dobách své debutové nahrávky „Raped In Their Own Blood“ (1996). Nic na tom nemění ani klidnější střed alba, kde čtveřice neotesaných seveřanů zabrnká na tak melodickou notu, až to připomene umění NECROPHOBIC, současné skandinávské black/death metalové jedničky. Závěr „Terrorize Brutalize Sodomize“ (stejně tak jako jeho úvod) ale znovu opanuje zběsilé tempo a všudypřítomné sypanice v podání mistra svého oboru, Tobiase Gustafssona (ještě GOD AMONG INSECTS).
Nefalšovaný švédský death metal, obohacený špetkou crustu, opatrně orámovaný odkazy na SLAYER a prehistorické skandinávské veličiny typu CARNAGE nebo ENTOMBED prostě nemůže nudit, dvojnásob to pak platí v podání přesvědčivé a ohromně sehrané kapely jako jsou VOMITORY. „Terrorize Brutalize Sodomize“ je jednoduše skvělá deska, ve vysokém hodnocení mi nezabrání ani „kritické“ hlasy meloucí něco o nulovém progresu (neb opak je pravdou), popřípadě pak uniformním vokálu páně Rundqvista. Vážení a milí, takhle vypadá ukázková práce skandinávské old school kapely v roce 2007, tedy více než deset let po tamějším death metalovém boomu. Jen těžko si můžeme přát lepší doklad žánrové životaschopnosti než právě toto album. Klobouk dolů!
Vážení a milí, takhle vypadá ukázková práce skandinávské old school kapely v roce 2007, tedy více než deset let po tamějším death metalovém boomu. Jen těžko si můžeme přát lepší doklad žánrové životaschopnosti než právě nové album VOMITORY. Klobouk dolů!
8,5 / 10
Erik Rundqvist
- zpěv, baskytara
Urban Gustafsson
- kytara
Peter Östlund
- kytara
Tobias Gustafsson
- bicí
1. Eternal Trail Of Corpses
2. Scavenging The Slaughtered
3. Terrorize Brutalize Sodomize
4. The Burning Black
5. Defiled And Inferior
6. March Into Oblivion
7. Whispers From The Dead
8. Heresy
9. Flesh Passion
10. Cremation Ceremony
All Heads Are Gonna Roll (2023)
Opus Mortis VIII (2011)
Carnage Euphoria (2009)
Terrorize Brutalize Sodomize (2007)
Primal Massacre (2004)
Blood Rapture (2002)
Revelation Nausea (2000)
Redemption (1999)
Raped In Their Own Blood (1996)
Through Sepulchral Shadows (demo) (1994)
Moribund (single) (1993)
Promo 93 (demo) (1993)
Vomitory (demo) (1992)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Metal Blade Records
Stopáž: 41:07
Produkce: VOMITORY and Rikard Löfgren
Studio: Leon Music Studios, Karlstad, Sweden
Naproste deathmetalove inferno, bez slabsiho mista..
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.