LEECH - Sapperlot
Švýcarská deska představuje postrock jako syntezátorový taneční žánr s velkou mírou epiky a filmovosti. Oceňuju tu hlavně snahu uchopit žánr trochu neotřelým způsobem a pokusit se z něj vymačkat nějaké dosud neviděné tvary.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Novinka těchhle chlápků z Walesu je přesně taková, jakou jsem ji čekal. MANIC STREET PREACHERS jsou totiž skupinou, která veškerá svá zásadní alba vydala ještě v minulém století a dnes si jen tak zlehka užívá svého výsostného postavení nekomplikovaným kytarovým popem. Ve své domovině totiž kazatelé za ta léta získali snad všechna možná ocenění a tak se není čemu divit, že tito miláčci ostrovního mainstreamu dnes točí alba jen tak pro pobavení široké veřejnosti, která má opravdu hodně daleko k původním politicky angažovaným fans, jenž na ně před patnácti lety chodili křepčit do klubů.
Minulý rok byl u dvou hlavních členů MANIC STREET PREACHERS ve znamení sólových projektů. Zatímco James Dean Bradfield přišel s popovou sbírkou nekomplikovaných kytarových písniček (přesně takovou, jaká jsou vlastně všechna poslední alba jeho domovské kapely), Nick Wire si zahrál na intelektuálního punkera, který ctí vlastní syrové kořeny a k tomu přidá i něco ze svých protest básní. Novinka byla velmi očekávána, ale každému jen trochu zasvěcenému bylo jasné, že půjde prostě o jejich „klasiku“, která bude čerpat zejména z odkazu dodnes velmi ceněné desky „Everything Must Go“ (1996). Album nezklamalo, ale ani vyloženě nenadchlo. Zvuk oproti předchozímu „Lifeblood“ (2004) doznal malé změny v podobě většího zastoupení kytar na úkor umělých aranží a klavíru, ale provedení samotných skladeb zůstává neměnné. Tím větším počtem kytar však nemíním možnost, že se zde žádná orchestrace nekoná. Je zde, jen je s ní nakládáno poněkud opatrněji. Výborný je pilotní singl s hostující Ninou Persson ze švédských THE CARDIGANS – „Your Love Alone Is Not Enough“, který se vyjímá nad průměr kolekce. Ta samozřejmě nabízí i jiné povedené položky. Stačí zmínit rozmáchlé hymny „Indian Summer“ nebo „The Second Great Depression“, které mají ambice jejich komerčně nejúspěšnějšího období. Zbytek však i přesto, že jde o příjemné písničky, které si chtě nechtě ještě dlouho po jejich poslechu budete broukat, tak nějak splývá.
Co říct závěrem? MANIC STREET PREACHERS jsou dnes prostě kapelou, jejíž postavení ve Velké Británii bych přirovnal v tuzemsku k ostravským KRYŠTOF. Jednou za tři roky přijdou s kolekcí více či méně povedených poklidných skladeb, které nejsou prvoplánově podmanivé, natož blbé a které mají schopnost oslovit co nejširší možnou veřejnost. A když k tomu připočteme tak pěkný obal, jako má tato novinka, nelze než to shrnout tím, že jim vyšlo prostě další dobré album.
Ideální album na poslech při ranní cestě autem do nedaleké práce nebo na večerní relax při četbě časopisu, na který nebyl přes den čas.
6,5 / 10
James Dean Bradfield
- zpěv, kytara
Nicky Wire
- baskytara
Sean Moore
- bicí
1. Send Away The Tigers
2. Underdogs
3. Your Love Alone Is Not Enough
4. Indian Summer
5. The Second Great Depression
6. Rendition
7. Autumnsong
8. I Am Just A Patsy
9. Imperial Bodybags
10. Winterlovers
The Ultra Vivid Lament (2021)
Resistance Is Futile (2018)
Futurology (2014)
Rewind The Film (2013)
Postcards From A Young Man (2010)
Journal For Plague Lovers (2009)
Send Away The Tigers (2007)
Lifeblood (2004)
Know Your Enemy (2001)
This Is My Truth Tell Me Yours (1998)
Everything Must Go (1996)
Holy Bible (1994)
Gold Against the Soul (1993)
Generation Terrorists (1992)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Columbia Records
Stopáž: 38:13
Produkce: Dave Eringa, Greg Haver, Loz Williams
Provokativní síla levičáckého rebelantství transformovaná do burcující hudební lázně je něco, čeho už se od MANIC STREET PREACHERS asi nedočkáme. Pánové zestárli a usadili se na pohodlnou židli výnosného mainstream poprockového proudu. Lehoulinké skladby jako by si kladli za cíl nikoho neurazit, což vyznívá jako parodie k vlastní minulosti skupiny. A tak nezbývá něž vzít „Send Away The Tigers“ jako klasického představitele běžného rádiového kytarového popu. Ale ani takto odtrženě od minulosti nejsou MANIC STREET PREACHERS hrdiny hudební scény, na to jim chybí cit pro opravdový hit, který se na albu zjevuje pouze v náznacích. „Send Away The Tigers“ je obyčejná hudba od skupiny, která kdysi nebyla obyčejnou.
-bez slovního hodnocení-
Švýcarská deska představuje postrock jako syntezátorový taneční žánr s velkou mírou epiky a filmovosti. Oceňuju tu hlavně snahu uchopit žánr trochu neotřelým způsobem a pokusit se z něj vymačkat nějaké dosud neviděné tvary.
Futuristický black metal, tentokrát s hodně experimentálními vlivy, které připomínají jiné projekty principála Colina Marstona, hlavně BEHOLD THE ARCTOPUS a DYSRHYTHMIA. To ale nic nemění na tom, že KRALLICE jsou silně znepokojiví a atmosféričtí.
Důstojné rozloučení s producentem Stevem Albinim. Album, které musí přijít v ten správný čas. Ačkoliv je kompozičně klidnější a dá se říci že i více monotónní, tak se mi hodně líbí spojení pocitu naděje, smíření a melancholie, které z něho prýští.
PANZERFAUST dech nedošel, ba právě naopak, tetralogii "The Suns Of Perdition" totiž uzavřeli zcela triumfálním způsobem. Komplexní, chytře poskládaná deska, která vrcholí ve své druhé polovině. Takové "The Damascene Conversions" se prostě nejde nabažit.
Posedmé a opět neotřelé, napěchované po okraj hudebním dějem, který mě nepřestává překvapovat v hledání neobjevených cest mezi mathrockem a post-náladovkou. Pocta lidem i místům. Hravé, šílené a vtahující svoji neopakovatelnou atmosférou.
Půlhodina emocemi a expresivitou natlakovaného HC papiňáku. Screamo vokál nutně nemusí být pro každého, ale parádně čitelný a průrazný zvuk a značná naléhavost hovoří jasnou řečí. K tomu jeden z coverartů roku. Deska i pro žánrové ignoranty, jako jsem já.
Reinkarnace švédské devadesátkové kapely, která se svého času svezla s proudem melodického death metalu. Staří páprdové se nedávno po dvaceti letech dali znovu dohromady, aby si zahráli už jen pro radost. Možná pro radost, ale zato pěkně zostra.