PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„To jsme se jich načekali“ chtělo by se říci slovy klasika krátce poté, co se objevila informace o pražském koncertu švédské brusky MESHUGGAH. Komu se nechtělo za koncerty této originální metalové bandy cestovat do okolních zemí, musel si počkat až do letošního července. Tento byl pojat jako takový velice vydatný předkrm před hlavním chodem, který bude v polovině srpna tvořit festival Brutal Assault. Že tato hostina přilákala ke stolu velice početný zástup strávníků svědčil velice slušně zaplněný sál pražského Rock Café už během vystoupení prvního účinkujícího.
Volba pořadatelů vcelku logicky padla na plzeňské MADE BY THE FIRE. Toto ryze instrumentální trio na nějakou dobu zmizelo z mého zorného pole a vzhledem k tomu, že do produkce studiových nahrávek se moc nehrne, je koncert jediná možnost jak se s jejich muzikou blíže seznámit. A že se toto seznámení vyplatí, tak na to můžete vzít jed! Základní sestava ve složení basa, kytara a bicí si bohatě vystačí na to, aby ve svých skladbách dokázala s pomocí svých nástrojů skládat velice příjemné a pohlcující hudební mozaiky s bohatým emočním rejstříkem. Chvíli vás ukolébávají svými hrátkami s jednoduchými hudebními motivy, aby tyto poté přešly v ostré a živelné kytarové výpady podpořené znamenitou a temperamentní Ondrovou rytmikou. Subjektivně jsem měl pocit, že plzeňští oproti mému poslednímu kontaktu s jejich tvorbou působí ještě vyhranějším a suverénnějším dojmem. Navíc jim vystupování před MESHUGGAH očividně sedlo, což spokojeným potleskem ocenili i přítomní. Jediným negativem MADE BY THE FIRE tak stále zůstává liknavost v otázce pořízení studiového alba. Na jinou, a značně přímočařejší strunu pak zabrnkali u nás hojně koncertující Američané MISERY INDEX. Není to ani půl roku, co řádili v klánovickém Black psu a už je máme v Praze opět. Ovšem, že by to nějak vadilo se říct nedá. Mě osobně to jejich hrabání se v archívech velice šmakuje, protože to prostě má koule. Snad s přihlédnutím k faktu, že hlavní persóna amerických Jason Netherton nápadně připomene Eli Wallacha v nejlepších letech, jednu ze tří hlavní postav legendárního spaghetti westernu „Hodný, zlý, ošklivý“ zaznívá během nástupu této čtveřice nezapomenutelná titulní Morriconeho melodie z tohoto filmu. Tím však veškeré rozjímaní končí a další čas vymezené pro set MISERY INDEX se už nese plně v intencích hudebního zaměření této bandy. Opět našlapaný set měl však kaňku v poněkud přehuleném zvuku, který hlavně v předních řadách pod pódiem působil místy dost nepříjemně. V každém případě však MISERY INDEX v duchu své nejlepší tradice na pódiu nechali duši. Jejich muzika prostě není žádný zázrak, ale nemůžu si pomoct, to jejich death/grindové hoblování/sypání s charakteristicky vyřvávaným Jasonovým vokálem mě vždycky příjemně nakopne.
Půlhodinová pauza vymezená na přípravu pódia a nástrojů pro hlavní hvězdy se hlavně ke konci zdála být už nekonečná. Alespoň se člověk v té tlačenici dozvěděl, že v hledišti se nacházelo i poměrně dost krajanů Thordendala a spol. a že jeden z nich se v Praze stavil cestou z Obscene Extreme. Dost však poslechu této pro našince nesrozumitelné řeči, neboť na pódiu se už za frenetického ohlasu z hlediště konečně objevují všemi toužebně očekávaní MESHUGGAH. První hrábnutí do strun, první Haakeho nepřítomný pohled do nadšeného davu a netrvá dlouho do okamžiku, než jim Rock Café zobe z rukou. Zvuk ač co do hlasitosti stále nad ideální mez, přeci jen doznal zlepšení a dovolil se tak plně vrhnout do spárů nabušené hudby těchto „nenormálních“ Švédů. Ty zdobí hlavně nehorázně podladěné kytary, Thordendalova psychopatická sóla a zrádná rytmika, která svádí k spokojenému pohupování si, abyste pak vzápětí zjistili, že jste úplně mimo rytmus. Nic to však neubírá na entusiasmu přítomných, kteří se hned od začátku jali k řádnému moshingu, jenž nabral na ještě větších obrátkách za zvuků možná nejchytlavější skladby MESHUGGAH „Rational Gaze“ z alba „Nothing“ (2002). A těch starší písní zaznělo překvapivě mnohem více, než by jeden předpokládal. Oproti dva roky staré koncertní šňůře na podporu desky „Catch 33“ (2005) se tentokráte MESHUGGAH, snad jakoby chtěli českým fanouškům splatit letitý dluh způsobený jejich koncertní absencí v naší zemi, soustředili výhradně na starší tvorbu. Tak všichni s povděkem kvitujeme pecky z klasických alba „Chaosphere“ (1998) a „Destroy Erase Improve“ (1995), přičemž se nezapomíná ani na již uvedený „Nothing“. Razantně a počertech brutálně znějící kapela nás sice netrýzní ani hodinku, ale že by svoje vystoupení nějak odbyla se tedy říci nedá. Že se je v jejich podání stále na co těšit, nás přesvědčili ukázkou z chystané desky, kterou nám, aby toho nebylo málo, přijedou ještě letos koncertně předvést. Když se za neutichajícího aplausu po necelé hodince intenzivní a s chutí odehrané zvukové masáži zakončené peckou „Future Breed Machine“ odporoučí z pódia, většina z přítomných doufá, že by mohli porušit svoji tradici nepřidávat. Bohužel, ani pražské publikum je neobměkčilo. Nicméně však i přesto dostalo větší než malou dávku originální metalové muziky a troufám si tvrdit, že nespokojenců by se toho večera v Rock Café moc nenašlo. Já k nim rozhodně nepatřil!
Mám na koncert zcela jiný názor. Přiznám se, že jsem přišel hlavně na druhou skupinu a vystoupení prvních a třetích považuji za souboj dvou nejhorších hudebních kapel na světě. První vystupující, myslím, že byli z Plzně, si nebyli schopni dokonce sehnat ani zpěváka. Jejich kytarista od počátku ladil svoji prehistorickou lubovku a myslím, že mu to nebylo nic platné, protože akordy působily často velmi disharmonicky a neladily k sobě. Pokud jde o hudební nepřesnosti, tak jejich vystoupení jimi doslova přetékalo. Zkoušel jsem si kývat hlavou do rytmu, ale skupině to málokdy vycházelo. Trochu to působilo tak, že se bubeník snaží trefit do basové a elektrické kytary, ale ne vždy v tom je úspěšný. Když mluvím o bubeníkovi, nemohu nezmínit, že místo toho, aby se soustředil na rytmus, který by dával smysl, se snažil obouchat co nejvíce částí svoji poměrně strohé bicí soupravy. Nechápu, že podobně nesehranou skupinu nechají zahrát v Praze, ať si to hrají v Plzni, dokud se nenaučí hrát pořádně! Druzí MISERY INDEX se svým death/grindem působili mnohem jistěji, ač zvuk nehrál v jejich prospěch. Po celý set byly kytary prapodivně tupé a bez tlaku. Ačkoliv se jejich sypání neslo ve zběsilých tempech, mělo řád a to je to hlavní. Hudba bez řádu totiž nemá na metalových pódiích co dělat.
Třetí skupina byla snad ještě horší než ta první. Nechápu proč z ní byli všichni tak unešení. V mnoha aspektech, trpěla podobnými neduhy jako nesehraní plzeňácí z počátku večera. Jako by se po plzeňácích opičili. Vrchol všeho byl, že když jsem počítal struny u elektrických kytar, napočítal jsem osm! Pánové!!! Tak takhle by to nešlo. Není to o tom kolik strun máte, musíte to mít v rukou! A tam to evidentně nebylo. Kytarová sóla se nesla často v podivných motivech a jen zřídkakdy působila harmonicky. Zpěváka sice měli, dokonce měli i druhou kytaru, to chválím, ale jejich strunné nástroje byly slyšitelně nedoladěné. Jejich špatný bubeník měl co dělat, aby se do kytar trefil. Navíc byl po většinu času mimo. Každý trochu znalý člověk přece ví, že kytary mají hrát podle bicích a ne naopak. Někdo by měl této kapele vysvětlit termíny základního hudebního názvosloví, hlavně slova TAKT! Evidentně ho neznali. Nejen, že jsem si nemohl do jejich mimorytmů kývat hlavou, ale nemohl jsem si dokonce ani podupávat nohou! Pokud mám brát trojkoncert tak, jak jsem zpočátku nastínil, tedy jako souboj dvou nejhorších kapel, které jsem kdy slyšel, je třeba říci, že poslední hrající byli přeci jen o ždibec horší.
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.