OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
O tom, že ani Itálie nehodlá stát stranou současného posthardcoreového dění, se nás snaží krom jiných přesvědčit i chlapíci slyšící na jméno ONE STARVING DAY. Skupina datující svůj vznik někam k roku 1997 je v našich končinách ještě poměrně neznámým pojmem, což by se teoreticky mohlo změnit po jejím koncertu, který nás koncem srpna čeká v Praze. Svojí trochou do mlýna přicházím i já ve snaze zrecenzovat desku s dlouhým názvem „Broken Wings Lead Arms To The Sun“, která spatřila světlo světa už loni.
Jestliže jsem na začátku článku hovořil o posthardcore, tak tuto pseudoškatulku berte prosím s velikou rezervou a čistě jako takovou pomůcku tonoucího recenzenta. ONE STARVING DAY se totiž pohybují po dnes již nablýskaných hřištích, které kdysi pracně budovali především američtí NEUROSIS. Vliv jejich tvorby je v muzice italských nezanedbatelný. Už od úvodních tónů první skladby „Black Star Aeon“ není pochyb o tom, odkud vítr vane. Pomalý rozjezd, stupňování ústředního motivu až v následující kytarovou erupci doprovázenou hysterickým vokálem jasně určují směřování celé nahrávky. Silné zapojení smyčcových nástrojů ještě více odkazuje k amerických vzorům. Nicméně i přes vyřčené bych nerad svými slovy budil dojem nějaké bohapusté kopírky. Je sice pravdou, že ONE STARVING DAY přílišnou originalitou neoplývají, ovšem ke cti jim slouží fakt, že se jim vlastním způsobem podařilo zachytit ducha muziky, kterou se rozhodli hrát. Jejich nahrávka totiž dýchá svoji vlastní specifickou atmosférou, která by se jednoduše dala nazvat ponurou. Nejedná se však o nějaké beznadějně depresivní vzlykání. Italové nehlásají konec světa ani žádnou apokalypsu, ale spíše vyjadřují smutek nad zmařenými nadějemi a bezvýsledností některých lidských skutků.
„Broken Wings…“ prozatím není nahrávkou úplně vyspělé kapely. Dokazuje, že v Italech se skrývá jistý potenciál, který by dokázali naplno uplatnit, pokud se ještě více zbaví vlivu svých vzorů. Navíc ani není nahrávkou na první poslech, který alespoň v mém případě nepřinesl příliš pozitivní verdikt. Ovšem s dalším časem věnovaným této sbírce se dostavila i spokojenost s nejedním kvalitním hudebním nápadem, či podařeným motivem zdůrazňujícím emocionální naléhavost textového sdělení kapely. Kapely, která si pozornost fanoušků žánru nepochybně zaslouží!
Silné vlivy NEUROSIS v tvorbě této italské kapely tvoří prozatím dominantní složku. Přesto se však jedná o pozoruhodné album plné smutných a beznadějných emocí a atmosféry. Album nahrané v roce 2002 se svého vydání dočkalo až loni.
7 / 10
1. Black Star Aeon
2. Secret Heart
3. Pate Drainer
4. Leave
5. Silver Star Domain
Broken Wings Lead Arms to The Sun (2006)
Vydáno: 2006
Vydavatel: Planaria Recordings
Stopáž: 47:19
Produkce: David Lenci
Studio: Red House Recordings
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.