OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ešte ani nestihli vyhladnúť spálené ruiny Fantoftu, či vyschnúť kvety na Euronymovom hrobe. Varg Vikernes sotva zodral svoje prvé väzenské ponožky a nórsky black metal sa zmenil. Enfants terribles, ktorí zostali nažive a na slobode, už o pár rokov začnú vyhrávať nórsku Grammy, na ich mladícke hriechy sa zabudne, stvoria hudbu na hony vzdialenú špinavému zvuku z Grieghallen, zopár z nich sa stane členmi medzinárodných best-selling projektov a zopár dokonca nahrá hudbu, v ničom odlišnú od hudby tých, ktorým ešte pred pár rokmi podpaľovali tourbusy, bodali nože do dverí, či písali výhražné listy. Ešte skôr, než toto všetko príde, musí vyjsť zopár kľúčových a prelomových albumov. Sme v roku 1996 a jeden práve vychádza.
Za mikrofónom stojí iba osemnásťročný Kristoffer Rygg. S ARCTURUS má už za sebou vydanie EP „Constellation“, jeho materskí ULVER vydali demo „Vargnatt“ a debut „Bergtatt - Et Eeventyr i 5 Capitler“, práve im vychádza folkový „Kveldssanger“, v čase vydania „Aspera Hiems Symfonia“ sa podieľa aj na rovnomennom debute BORKNAGAR. Nováčikovia, ktorí sa do histórie metalovej hudby ešte len zapíšu, sú gitarista Carl August Tidemann (neskôr WINDS) a klávesák Steinar Sverd Johnsen (neskôr COVENANT). Najstaršieho zo zostavy, Jana Axela „Hellhammera“ Blomberga, predstavovať netreba. Pred oficiálnym debutom načrtli ARCTURUS čo-to o svojom smerovaní dvojicou EP „My Angel“ a „Constellation“, bol to však až debut „Aspera Hiems Symfonia“, ktorý naplno definoval rodiaci sa žáner, neskôr známy ako avantgardný metal – presnejšie jeho blackmetalový gén, ktorý pre neskoršiu definitívnu podobu žánru zmutoval s progresívno-metalovým.
Začiatky sú to absolútne, no aj preto je počúvanie „Aspera Hiems Symfonia“ zážitkom. Hellhammerova hra vôbec nedisponuje jeho neskoršou istotou, hoci rozpoznateľná bola už vtedy. Takisto na Garmovi za mikrofónom – akonáhle nejde o škriekavú rutinu ale o melodický spev – počuť zo všetkého najviac najmä snahu. Klávesové banky zodpovedajú absolútnym začiatkom masového výskytu syntetických zvukov v metalovej hudbe no a zvuk? (dlhá pauza) Ak si odmyslíme, že si dnes už pri začiatkoch ARCTURUS vlastne žiaden iný predstaviť nedokážeme, môžeme mu dodatočne pripísať zásluhu na tom, že pri všetkých tých klávesoch a melodických spevoch vo vtedajšej dobre nahrávke pridal značnú časť kredibility – bol jednoducho blackmetalovo cool.
Prečo však spomínať na legendárne vykopávky a venovať celý odstavec výpočtu nedostatkov?
Nuž najmä preto, že ak si z albumu vyberiete napríklad skladbu „Whence And Whither Goest The Wind“, akési kozmetické taľafatky nebudete vôbec považovať za dôležité. Naplno vás pohltí kompozícia, ktorá si fajky v políčku „excellent“ zaznačí hneď v niekoľkých kolónkach – plynulo pospájaný príbeh o niekoľkých hudobných dejstvách, napätie a gradácia, využitie viacerých klišé, ktoré však znejú oveľa užitočnejšie než tam, kde ste ich spoznali predtým, Garmove vokály so „spiatočným“ efektom a najmä progresívne rytmické figúry, pri ktorých si predstavíte tajuplné postavy s patričnou atmosférou, stoicky vytvárajúce harmonický zvuk, namiesto školených hudobníkov s potom na čele, kŕčovito sledujúcich svoje nástroje a nahustené partitúry.
V jednom nórskom televíznom dokumente o black metalovom žánri moderátorka vysvetľuje zložitý postoj červeno-bielo-modrých severanov k tejto hudbe. Pohoršenému divákovi, ktorý sa čuduje, prečo dávať priestor satanistom, s ktorými si ich vlastná krajina užila veľa zlého, odpovedá, že black metal je jeden z najdôležitejších kultúrnych exportov, ktoré Nórsko ponúka celému svetu. Ona má na mysli najmä predajnosť albumov. Je dôležité dodať, že neexistuje v histórii hudby príliš veľa príkladov toho, ako si jedna krajina jeden žáner na istú dobu doslova takmer bezvýhradne adoptovala, napriek zopár bolestivým krokom ho celý skultivovala, a potom ho rozkošatený, vitálny a zdokonalený opäť ponúkla svetu. Počúvať „Aspera Hiems Symfonia“ znamená na vlastné uši sa zoznamovať s jedným z týchto kultivujúcich stupienkov.
Štatút najzásadnejšej nahrávky ARCTURUS (a pravdepodobne aj celej avantgardy) albumu "La Masquerade Infernale" neberiem. Takto krátka cesta na vrchol a zároveň takto vysoko položený základný tábor je však snom každého lenivého horolezca.
Garm
- spev
Knut Magne Valle
- gitary
Carl August Tidemann
- gitary
Skoll
- basa
Steinar Sverd Johnsen
- klávesy
Hellhammer
- bicie
1. To Thou Who Dwellest in the Night
2. Wintry Grey
3. Whence And Whither Goest The Wind
4. Raudt og Svart
5. The Bodkin And The Quietus (...To Reach the Stars)
6. Du Nordavind
7. Fall Of Man
8. Naar kulda Tar (Frostnettenes Prolog)
Arcturian (2015)
Shipwrecked In Oslo (DVD) (2006)
Sideshow Symphonies (2005)
The Sham Mirrors (2002)
Disguised Masters (1999)
La Masquerade Infernale (1997)
Aspera Hiems Symfonia (1996)
Constellation (EP) (1994)
My Angel (EP) (1991)
Datum vydání: Pondělí, 3. června 1996
Vydavatel: Ancient Lore Creations / Century Black
Stopáž: 41:27
Zaujímavý pilier severskej avantgardy. Dnes už možno vyvolá úsmev svojou trochou naivity, avšak aj na dnešné pomery obsahuje množstvo silných momentov a silných nápadov. Hoci v porovnaní s debutovým mini „My Angel“ s takmer industriálnou tvárou, je v rámci vlastnej scény orientované predsa len konzervatívnejšie metalovo, ide v prípade „Aspera Hiems Symfonia“ o odvážne dobové vykročenie v ústrety neistote nepoznaného a začiatok zlatého obdobia otvárania sa black metalu predtým nemysliteľným vplyvom aj zásluhou ktorého už dnes „Aspera Hiems Symfonia“ príliš nešokuje. Diela, s ktorými prišli potom aj samotní ARCTURUS v mnohom prekonávali „Aspera Hiems Symfonia“, dobovým klenotom však ostáva dodnes.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.