Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Už niekoľko rokov považujem formáciu WAYD za najlepšiu a najinvenčnejšiu metalovú kapelu na Slovensku a doteraz som nenatrafil na dôvod tento môj názor zmeniť. Technickí psychedelickí metalisti z Prešova na svojom štvrtom oficiálnom albume znova dokázali skĺbiť deathmetalovú dravosť, profesorskú techniku, jazzovú hravosť a rockové pesničkárstvo, podľa môjho skromného názoru až takmer k dokonalosti. Čo mu k dokonalosti podľa môjho názoru chýba? To si môžete prečítať alebo vydedukovať z riadkov nižšie.
Na prvé vypočutie je „Ghostwalk“ menej prístupný ako jeho traja predchodcovia, no na strane druhej je vyvážený oveľa lepším zvukom, než na aký sme boli v minulosti zvyknutí. Album môžete počúvať dookola a nenájdete na ňom slabšiu skladbu a už vôbec nie song ktorý by nudil, alebo vadil. Žiaľ, tak, ako sa na albume nenachádza skladba slabšia, tak na nej nenájdete ani silnejšiu. Na predošlých dielach takýchto songov bolo viac (napr: „Esoteric Suicide“ a „Mindstorm“ z „Barriers“, „Sperm, Milk & Fate“ a „Velvet Deserts“ z „Decadance“), na „Ghostwalk“ takéto ťahúne vyslovene chýbajú. No považovať tento fakt za nejaký neodpustiteľný mínus nejde a môj názor na WAYD prezentovaný na začiatku článku ostáva naďalej neotrasiteľne stáť. Personálne obsadenie skupiny sa nezmenilo, hoci na koncertoch ich už bolo možné vidieť vo viacerých zostavách. Podľa správ, ktoré sa mi sem-tam dostanú do uší, nahrávala klasická zostava skupiny tento album dlhšiu dobu a na etapy, práve z dôvodu ich pracovného zaťaženia (dvaja pracujú v Anglicku) a o zmene zostavy ani len neuvažujú (toto však neplatí, ak ide o koncerty). Nemenný line-up sa pozitívne odráža na dokonalej zohratosti a hráčskej ľahkosti, s akou predvádzajú svoje schopnosti. Členov bandy podporil ako hosť dychár Mário „Gapa“ Garbera (GROOVIN´ HEADS), ktorý na našej scéne už spolupracoval snáď s každým (Richard Müller, Lucia Šoralová, Marián Čekovský, Peter Lipa, Henry Tóth, Marcel Buntaj, Martin Gašpar, Oskar Rósza, atď.). Tentoraz sa opäť, ako v prípade „Barriers“, rozhodol pomôcť aj svojim metalovým rodákom. Jeho pomoc je možné počuť hneď v niekoľkých skladbách, či už o ide o saxofónové sólo v „Burning Visions“, alebo zasnívaný úvod v klipovke „Rivers Of The Night“. Tieto party nielenže perfektné pasujú, no hlavne „Ghostwalk“ až neuveriteľne oživujú. Mimochodom, klip „Rivers Of The Night“, spolu s filmom z natáčania albumu, mali byť súčasťou CD, no akousi nešpecifikovanou chybou sa na prvej várke albumu z lisovne nedajú otvoriť. Aktuálnej novinke dominuje metalová priamosť a agresivita, no ako sme už zvyknutí, Wayďáci sa popri tom neustále pohrávajú aj so zmenami temp a nálad, miestami death metal, miestami prog-rock, a tam, kde netlačia na pílu zas pridávajú na cifrovanosti... Proste perfektne poskladaná šperkovnica zvukov, riffov, melódií, rytmov, vynikajúcich muzikantských a aranžérskych výkonov. Pre čitateľov, ktorí sa s WAYD ešte nestretli mám len jeden odkaz: prišli ste o veľa, no stále máte šancu...
A prečo vlastne nakoniec tomuto albumu nedám plný počet bodov, hoci by som aj chcel? Ako som už v úvode spomínal, k dokonalosti chýba síce málo, no predsa niečo. Hlavne väčšia prekvapivosť a v minulosti štandardná ľahšia počúvateľnosť a prístupnosť.
Krok vpred na poli zvukovom, krok vpred v aranžérstve i inštrumentálnych schopnostiach a mierne zakopnutie, čo sa týka nápaditosti. Výborný album, ku ktorému si musíte nájsť cestu vyššou frekvenciou výskytu nosiča v mechanike.
1. Dead Ravens Blues
2. Burning Visions
3. Underneath The Nails
4. Rivers Of The Night
5. Ghostwalk
6. Desire's Eternal
7. Second Sunrise
8. In Hell We Dwell
9. 2nd Sunrise (Ullambattar Crew Remix)
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.