Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Vzpomínka na debut „Juturna“ je tou hlavní hybnou silou, která může v momentálně přesycené scéně strhnout špetku pozornosti i k současným CIRCA SURVIVE. Album „On Letting Go“ by mohlo nabízet jednu z odpovědí, kam směřuje scéna inspirovaná takovými veličinami jako THE MARS VOLTA. Ano, jako každá vlna táhnoucí za sebou napodobitele, kteří ale většinou přicházejí jaksi s křížkem po funuse, i vlna této hudební oblasti se pomalu rozbíjí o pevný břeh, který postavily ony vzory, takže se zpěněný příboj pomalu propadá do lehce šumících vlnek, které v málokterém pozorovateli vyvolají ony očekávané erupce emocí. CIRCA SURVIVE svůj extrém přinesli na debutu, vypálili zde divoké rachejtle, ale jako by nechali shořet i své nadšení, bez kterého nejde překročit vlastní stín. Opakovat byť úspěšnou prvotinu by bylo přešlapování na místě, a tak se nabízejí dvě možnosti jak dál. Jako první vygradovat ztřeštěné kreace do ještě bouřlivějších eskapád, rozpoutat peklo na zemi a snažit se i za cenu jisté neposlouchatelnosti jít za hranice, což je ale cesta velice nákladná na energii, kterou CIRCA SURVIVE pravděpodobně spálili na debutu. A tak můžeme sledovat vývoj opačný, tedy takový, že skupina své kreace usadila do umírněnějších kulis a tak se důraz přesouvá z předchozí ztřeštěné výbušnosti do jemnějších, místy takřka melancholických poloh.
Sledováním jednotlivých nástrojových partů snadno zabloudíme do běžných klišé, v celkovém souznění skladeb se však dostaneme do lehce psychedelických zpovědí, které rozpadajíce se na fragmenty působí až křehce a svou vybalancovanou košatostí na jedné straně a snad až skleslou melodičností na druhé vytvářejí poněkud nudnější obraz sebe sama. Jestliže album „Juturna“ působilo vygradovaným až afektovaným dojmem, „On Letting Go“ je čímsi mnohem uchopitelnějším, stavícím se za účelem obdivu na piedestal vlastní prodejnosti, pod níž se nám může zobrazit i snaha o zařazení kamsi do britpoprockové pohody. Byť by se to mohlo zdát až nepatřičné, průnik se nabízí i v současné formě vokálního projevu Anthony Greena, který (i po stránce vizuální) občas připomene přeslazenou zajíkavostí se vyznačujícího Chaplina z KEANE. Druhou hranicí pak je podobnost s afektovanou ječivostí Cedrica Zavaly z THE MARS VOLTA. A tak (podobně jako u debutu) je zde dominujícím prvkem vokál. Byť jsem se zmínil, jakou cestou se CIRCA SURVIVE vydali, je změna vlastních hudebních struktur vlastně pouze kosmetická. To, co zjemňuje výsledný dojem, je hlavně stránka aranžérská, která dovoluje více vystupovat melodickým prvkům. Nejednou se nám však dostane pocitu už jednou slyšeného, neboť onen strašáček jménem „Juturna“ jako by vdechoval své kouzlo i do skladeb na „On Letting Go“.
CIRCA SURVIVE se dostali do pozice zástupného tělesa, které může působit jako kvalitní statista za kapelami typu KADDISFLY nebo ABERDIEN. Překročení stínu se však nekoná. Příliš okázale se tu totiž staví do popředí ona stylová příslušnost, jíž deformace do přístupnější formy bohužel dodává značně omšelé obrysy. Přesto je „On Letting Go“ albem, které si pozornost fanoušků jistě získá.
Opakování s poněkud lidštější tváří, kreativita schovávající se za klidnějšími aranžemi, dominantní vokál, cesta do prázdna nebo krok za slávou? CIRCA SURVIVE na svém druhém albu přinášejí příliš očekávaný materiál, který snad až moc těží z debutu „Juturna“, v čemž lze vidět onu dialektickou jednotu protikladů.
1. Living Together
2. In The Morning And Amazing
3. Happy With A Secret
4. Difference Between Medicine And Poison Is The Dose
5. Mandala
6. Travel Hymn
7. Semi Constructive Criticism
8. Kicking Your Crosses Down
9. On Letting Go
10. Carry Us Away
11. Close Your Eyes To See
12. Your Friends Are Gone
Diskografie
Two Dreams (2022) A Dream About Death (EP) (2022) A Dream About Love (EP) (2021) The Amulet (2017) B-Sides (EP) (2017) Descensus (2014) Violent Waves (2012) Appendage (EP) (2010) Blue Sky Noise (2010) On Letting Go (2007) The Inuit Sessions (limited tour EP) (2005) Juturna (2005)
Posedmé a opět neotřelé, napěchované po okraj hudebním dějem, který mě nepřestává překvapovat v hledání neobjevených cest mezi mathrockem a post-náladovkou. Pocta lidem i místům. Hravé, šílené a vtahující svoji neopakovatelnou atmosférou.
Půlhodina emocemi a expresivitou natlakovaného HC papiňáku. Screamo vokál nutně nemusí být pro každého, ale parádně čitelný a průrazný zvuk a značná naléhavost hovoří jasnou řečí. K tomu jeden z coverartů roku. Deska i pro žánrové ignoranty, jako jsem já.
Reinkarnace švédské devadesátkové kapely, která se svého času svezla s proudem melodického death metalu. Staří páprdové se nedávno po dvaceti letech dali znovu dohromady, aby si zahráli už jen pro radost. Možná pro radost, ale zato pěkně zostra.
Polská deska snažící se prodat djent a progresivní metal v jeho instrumentální podobě. Velká spousta hostů, z nichž nejvíce září asi jméno Jeffa Loomise. Výsledek trochu sráží stále stejné postupy, okatě fádní djentové zářezy a poněkud unylé melodie.
Instrumentální projekt frontmana ELDER Nicka DiSalvo je asi přesně takový, jaký bychom od něj čekali. Tedy plný psychedelie a progresivní rockové klasiky, obsahuje ale i plnější stonerrockovou složku. Příjemné album bez překvapení.
Progresivní metalcore, který nese všechna stylová klišé, ale rozhodně mu nechybí švih a tempo. A vlastně je to i pestré, od death razance přes deathcore až po djent a melodické vyhrávky. Výsledek je sice takové načančané nic, ale za poslech stojí.
Irové pokračují ve své vizi neotřele pojatého a math rockem ušpiněného post rocku, jako by se stále snažili vyrovnat debutu, kterým se blýskli již v roce 2009. Opět chybí asi jen špetka, aby to bylo na potlesk.