Prosím o maximální pozornost. Pokud totiž dle nepříliš nápaditého názvu kapely usuzujete, že do středu zájmu se zase jednou dostala zcela obyčejná death metalová sebranka, šeredně se mýlíte. První indicií, že pod kostrbatou visačkou SICKENING HORROR se ukrývá „něco více“ je přítomnost excelentního krotitele bicích nástrojů, pana George Kolliase (samozřejmě NILE, potažmo pak THE CIRCLE OF ZAPHYAN). Indicii s pořadovým číslem dvě získáme jediným klinutím na stránky vydávajícího labelu, o emisi „When Landscapes Bled Backwards“ se totiž postarali samotní Neurotic Records, tedy renomovaná stáj, v níž dlí takoví plnokrevníci jako SPAWN OF POSSESSION, PSYCROPTIC nebo KRONOS. Myslím, že karty jsou rozdány více než jednoznačně, teď není vůbec těžké uhádnout, že hlavním tématem dnešního pojednání bude technický death metal.
SICKENING HORROR jsou řeckou entitou a recenzovaný záznam je, světe div se, jejich prvotinou (!). Jen tak mimochodem dodávám, že za poslední roky mě dokázalo takto pozitivně šokovat jen několik málo debutujících kapel, pakliže vůbec nějaká.
Trojice z města pod Akropolí zaměřila svoji pozornost někam do středu techno deathového spektra, nedisponuje tak hypermoderním soundem jako třeba Suiçmezovi NECROPHAGIST ale na druhou stranu nezní vůbec „archaicky“, dejme tomu po vzoru MARTYR. Řekové nejsou ani tolik přímočaří jako ORIGIN, je jim cizí do extrému dotažená instrumentální exhibice ve stylu PSYOPUS i totální odlidštěnost v podání kalmarských perfekcionistů SPAWN OF POSSESSION. „When Landscapes Bled Backwards“ však není žádným vypočítavým kompromisem, jen chytře balancuje na žánrovém pomezí s občasným zdůrazněním některé z jeho výše uvedených filosofií či vývojových linií. SICKENING HORROR především nápaditě transformují vlivy pozdních GORGUTS, vesele žonglují s disonantními spletenci a bizarními rytmickými skládankami (viz. „Virus Detected“ a dalších přesně devět skladeb) a ty následně fúzují s občasnými „dark and obscure“ atmo-fragmenty. Disharmonické zlomy a převraty samozřejmě drtivě dominují, nicméně hraví Řekové nemají sebemenší problém vyrukovat i s těžce old schoolovým riffem (ten ve „Filming Our Graves“ doslova bije do uší) nebo melodickou sólovou kreací (slyš „Embrace The Abstract“). Je mi jasné, že se mezi vámi najde nějaký ten škarohlíd, co sice uznale pokývá hlavou nad perfektní instrumentací kapely, nicméně zlomyslně upozorní na „monotónní a nudný“ growl a bez uzardění ho pasuje na nejslabší složku produkce SICKENING HORROR. Já však tvrdím, že Antipatisův řev padne „When Landscapes Bled Backwards“ jako ulitý, je jednotícím a tmelícím prvkem, Ariadninou nití, které se nebohý posluchač přidržuje uprostřed všudypřítomných erupcí precizně řízeného chaosu.
A závěrem dvě horké zprávy z tábora SICKENING HORROR, jak už to tak v podobných případech bývá, jedna je dobrá a druhá špatná. Tou špatnou je, že George Kollias už není členem kapely, tou dobrou je ale fakt, že na jeho místo se podařilo najít (pevně věřme) adekvátní náhradu v podobě Yannise Theodorakise, který by se měl co nejdříve zapojit do závěrečné fáze přípravy nové nahrávky, jež by měla vyjít už v následujícím roce 2008 (nemějte ale strach, že SICKENING HORROR přešli na pásovou výrobu alb, recenzovaný materiál totiž opravdu nezáří novotou, bohužel se dostal ven až po dvou letech od jeho natočení). Buďme však rádi, že Neurotic Records nakonec dokázali tento výtečný kotouček vyčenichat a zprostředkovat ho tak širší, posluchačsky otevřené veřejnosti. Bez jejich iniciativy by jsme byli ochuzeni o jedno z alb roku, precizní techno death metalovou desku „When Landscapes Bled Backwards“.