Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Firebox není zrovna vydavatel, který by jitřil pozornost hudebních gurmánů a nabízel příliš lahůdek. Málokterý disk z této líhně si zaslouží větší pozornost, přesto není radno zobecňovat a zatracovat, neboť právě ze symbiózy s tímto labelem se zrodil debut „Ghosts Of Devotion“ finských DEPRESSED MODE. Tak jak to dokázala již nejedna skupina pocházející ze „země tisíce jezer“, i DEPRESSED MODE umí být burcujícím katalyzátorem emocí, ale také jen malým zrnkem prachu, které zapadlé pod víčkem dokáže nadělat spoustu neplechy a slz. A to všechno pomocí dnes ne příliš inspirativního doomového ranku.
Původně prý měla značka DEPRESSED MODE představovat hudební vize Ossy Salonena zhmotnělé čistě jen programováním a klávesami. Studená neživost syntetiky ho ale nakonec dovedla k vytvoření skupiny klasického složení, kde se stal dominantním prvkem silný kytarový riff, na němž je ve výsledku hudba DEPRESSED MODE založena. A právě agresivnější deathové riffy se stávají tahounem, který brání sklouznout do unaveného kolovrátku, který by se od až gothic doomově zaměřeného konceptu mohl očekávat. Tradičnější doomové vyznění tak získává dominanci jen občasně, především pak v závěru alba a jako poněkud paradoxní se může jevit fakt, že skladbou nejvíce odkazující na příbuznost s takovými MY DYING BRIDE je cover verze „Dunkelheit“ od BURZUM, která svojí klišovitou roztahaností v podstatě nechává vyniknout tvorbě samotných DEPRESSED MODE. Přesto na „Ghosts Of Devotion“ nenalezneme nic kompozičně ohromujícího, jde spíše o šikovné práce se skladbami a jejich celkovým vyzněním. Občas se například zjeví i ostřejší vrstvené pasáže, které jako by odkazovaly na kolegy PANTHEON I. Reálnou konvenčnost se skupina snaží skrývat pod pláštěm různých zpestření typu pseudoorchestrálních prvků nebo ženského vokálu, a vlastně vokálu jako takového, který je značně různorodý i díky počtu aktérů, kteří se na něm podíleli. Jako vokální host se zde ostatně zjevuje i Jarmo Salomaa z SHAPE OF DESPAIR, které s DEPRESSED MODE spojuje především jméno zpěvačky Nathalie Koskinen, jež je členkou obou skupin.
Ani bohaté zastoupení vokalistů však nedokáže zakrýt, že pod šikovnými aranžemi se kromě emocionální vypjatosti zrcadlí i vkrádající se prvek nudy. Těžko ho lze skrýt klavírním „vybrnkáváním“, pokud zůstává na úrovni triviálních prstokladů. Strohost „orchestrálních“ partů ostatně DEPRESSED MODE prozrazují hned v úvodu alba, kde se to přehráváním základních rejstříků jen hemží. Častý klavír je tak především prvkem zvukově zpestřujícím, jinak nepřináší příliš zajímavých okamžiků. Ostatně i obecně vzato není nápaditost a kompoziční kreativita tím, co DEPRESSED MODE vytahuje z šedi průměru, tím se stává jen a pouze hra na city, na onu lidskou touhu nechat si týrat dušičku špinavou zvukovou dekou, pod kterou si můžeme schovat své vlastní životaboly. Jako taková je hudba „Ghosts Of Devotion“ zaměřená na subjektivní stránku posluchačovy mysli a šanci oslovit má jen a pouze toho, kdo je ochoten přijmout i zkostnatělou zapáchající mršinu, pokud je podávána na stříbrném podnose zdobeném tajemnými ornamenty.
Doomoví DEPRESSED MODE na nás vyrukovali s materiálem, který jednak vytahuje omšelou auru zašlé slávy daného stylu, na druhé straně zbytečně nesklouzává do banálního patosu a skupina si tak zachovává tvář.
1. Alone
2. So Long
3. Words Of Silence
4. Suffer In Darkness
5. Ghosts Of Devotion
6. The Sun Is Dead
7. Fallen Angel
8. Dunkelheit (Burzum cover)
9. Cold
Poctivá porce klávesovou mlhou opředeného hřbitovního doom metalu, která v sobě snoubí smutný patos i mrazivou dějovost. První skladba mi dává v několika momentech lehce vzpomenout na pochmurnější fragmenty „midianovského“ období CRADLE OF FILTH, stále je však silně akcentován fakt, že Finové staví zasmušilou pevnost ze zkázonosného kovu, jejíž prohlídku jsem si celkem oblíbil. Některé nápady sice zavánějí poněkud průhlednou účelovostí a obehraností, ale nepřekračují mez, za kterou by mne tyto prvky jejich huby odrazovali od dalšího poslechu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.
Polámaný disharmonický death metal jedou už patnáct let a jsou v tom velmi dobří. Nová deska z trendu nevybočuje. Navíc jí hrozně moc sedne produkce od newyorského čaroděje Colina Marstona. Pro fanoušky všech extrémních podivností povinnost.
Slovenskočeský SUMAC po dietě. Zdaleka ne tak zatěžkaný a hlomozný, ale podobný ve svém zrodu i žánrových mantinelech. Bažinatý projekt nahrávaný v Soulkostele, jdoucí naproti znervózňujícím noise-ambientním plochám i zajímavé riffařině.
Zajímavá záležitost z Řecka, jež pro svou melodičnost má blíže k extrémní gotice než k black metalu, ke kterému se hlásí. Jasně, je tam jen mužský vokál s projevem vyvrhnutého pajšlu, ale ty temné melodie mají ponurou podmanivost.
85 minut soustředění. Plně rozkrýt tuhle náročnou a současně velmi inteligentně poskládanou nahrávku ještě potrvá týdny. Extrémní black/death s neprostupnou atmosférou rozpínající se od PORTAL až někam po ULCERATE. Hluboká, zcela pohlcující záležitost.
Mnoho předchozích alb mi uniklo a ta stará už si nevybavuji, možná proto mi „Darkanakrad“ přijde jako podařený materiál na pomezí melodického death metalu a folku. Určitě je to zábavnější a živelnější než novinka z podobného rybníka lovících ENSIFERUM.
Dát si ve Skandinávii na obal Preikestolen je stejné, jako kdyby našinec použil fotku Řípu nebo Trosek. Za otřepaným obalem se však skrývá zasněná prog-rocková záležitost. Jsou to působivé, a přitom nevtíravé melodie, kde významnou roli hraje piano.