OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Stačí aj letmo zhliadnuť správy na to, aby človek pochopil, že na epicky znejúcom názve novinky osobitej dvojky ANAAL NATHRAKH, požičanom od samotného Shakespeara (a za ktorý by sa ani BAL-SAGOTH nemuseli hanbiť), bude kus pravdy. Kapele sa v posledných rokoch podarilo priniesť svojim veľmi osobitým prístupom k blackmetalu jednoznačne zapísať do povedomia komunity a zároveň ukázať, že stále sa dá byť originálnym.
Novinka s jasnou pečaťou mizantrópie sa po minuloročnom veľmi podarenom albume „Eschaton“ mohla vydať dvoma cestami. A to buď v podobe šokujúceho experimentu alebo osvedčeným a nutne vylepšeným mixom už počutého. Určite sa nájdu dve rovnako silné skupiny fanúšikov, ktoré by zastupovali oba prístupy, a určite sa nájde skupina, ktorej to bude jedno. „Hell Is Empty“ vychádza rok po „Eschatone“, a to je krátka doba na to, aby kapela mohla opäť prísť s niečím revolučným.
„Der Hölle Rache Kocht In Meinem Herzen“ s názvom požičaným od Mozarta je predzvesťou precíznej hudobnej popravy v zmysle toho najlepšieho od ANAAL NATHRAKH. Vopred by som mal upozorniť na fakt, že tým, ktorým vadí melodika typu skladby „Do Not Speak“, počatá na „Domine Non Es Dignus“, nebude mu súčasná produkcia kapely veľmi po chuti. Je zrejmé, že zvuk a produkcia urobili od „Eschaton“ krôčik vpred. Všetko znie vyváženejšie, plnšie a menej umelo ako predtým. Mizantropická pečať a množstvo ultrarýchlych a brutálnych partov s neartikulovaným vokálom je viac, než inokedy vyvážené chytľavými melodickými motívmi a melodickým spevom. Briti opäť dokonale miešajú bleskové sóla, blackové náklepy s až heavymetalovými postupmi do masakrujúcej grind-deathovej zmesi. Plno špiny v gitarách vo zvuku a v textoch ostro kontrastuje s čistotou jasných liniek. „Shatter The Empyrean“ ukazuje, ako sa kombinuje hevík s opačnou polaritou blackového extrému. Po výkriku „When the Sun is burning brighter“ sa do predstáv doslova natíska typická heavymetalovú póza, nebyť ďalšieho náklepu so spletencom extrémnych vokálov. Ďalším jedným z najmelodickejších zásekov v tvorbe kapely je „Lama Sabacthani“ s názvom požičaným od nikoho menšieho, než umierajúceho Ježiša. Napriek výraznej melodike, stále v skladbách dostávame poriadnu smrtiaciu injekciu apokalyptického hnusu. Dôkazom je militaristický kúsok „Until The World Stops Turning“, ktorý osobne považujem za jeden z najvýraznejších počinov kapely. Výborné zakomponovanie samplov, doslova našitie rytmiky na ostré „staccato“ guľometnej streľby a značnou porciou melodického deathu s ultrarýchlym náklepom prezentujú pojem moderného post-blacku v tom najzhubnejšom svetle. V „Castigation And Betrayal“ je možné nájsť paralelu na jednu z najbrutálnejších skladieb aké poznám vôbec: „When Humanity Is Cancer“ z alba „Codex Necro“. Aj to je malý dôkaz, že väčšinu z toho, čo som tu zatiaľ opísal sme už minimálne v náznakoch počuli, no napriek tomu sa nedá hovoriť o sklamaní.
„Hell Is Empty...“ je vydarená nahrávka plná zaujímavých postupov a tiesnivej atmosféry, ktorú si žiadny priaznivec ANAAL NATHRAKH nemôže nechať prekĺznuť pomedzi drápy. A do budúcnosti nepochybujem o tom, že sa ešte dočkáme niečoho skutočne šokujúceho. Aj keď si viem predstaviť, že po vypočutí akejkoľvek skladby z novinky by mi mnoho ľudí povedalo, že v živote nič extrémnejšie nepočuli. Tak si vyberte...
„Hell Is Empty...“ pokračuje v ceste nastúpenej na minuloročnom našľapanom „Eschatone“. Opäť o kúsok vybrúsenejšia, melodickejšia a zároveň brutálnejšia apokalyptická cirkulárka od stále originálnej kapely.
8,5 / 10
Mick Kenney
- nástroje
V.I.T.R.I.O.L.
- vokály
+
Joe Horvath
- vokály
Dirty Von Donovan
- vokály
Shane Embury
- basgitara
1. Solifugae (Intro)
2. Der Hölle Rache Kocht In Meinem Herzen
3. Screaming Of The Unborn
4. Virus Bomb
5. The Final Absolution
6. Shatter The Empyrean
7. Lama Sabachthani
8. Until The World Stops Turning
9. Genetic Noose
10. Sanction Extremis (Kill Them All)
11. Castigation And Betrayal
Vanitas (2012)
Passion (2011)
In The Constellation Of The Black Widow (2009)
Hell Is Empty And All The Devils Are Here (2007)
Eschaton (2006)
Domine Non Es Dignus (2004)
When Fire Rains Down From The Sky, Mankind Will Reap As It Has Sown (EP) (2003)
Total Fucking Necro (2 dem + bonus na CD) (2002)
The Codex Necro (2001)
Total Fucking Necro (demo) (1999)
Annal Nathrakh (demo) (1999)
Výborne fungujúca zmes extrémnej muziky, ktorá ma baví a nenudí. Black metal s riffmi STATIC X, heavykovými vokálmi, punkovou neuhladenosťou a hácečkovou živelnosťou. Dávam ale o pol boda menej, ako som dal predchádzajúcemu albumu, pretože som sa nedočkal ničoho nového. No aj tak som spokojný. Absolútne...
ANAAL NATHRAKH si s pauzami medzi albumami starosť nerobia a mne sa na jazyk derú myšlienky o nadprodukcii. "Hell Is Empty And All The Devils Are Here" je samozrejme solídny album (aspoň pre tých, ktorým novšia podoba ANAAL NATHRAKH sedí), ale neprináša nič skutočne nové. Model besnej a trhavej zmesi deathmetalu, blacku a skoro až nepatričnej, ale pôsobivej heavymetalovej melodiky, ktorá tento chorobný mix prekleňuje, sa časom stal konštantou a to jeho účinok obrusuje.
Anaal Nathrakh prichádzajú s ďalším fantastickým úderom, ktorý bude u mnohých fanúšikov iste zdobiť predné priečky výročných albumových rebríčkov. Recenzia to vystihuje - rok po "Eschaton" sa nedá očakávať nejaké zásadné otočenie kormidlom, ale skôr vycibrenie už osvedčených postupov. A presne tak to je. "Hell Is Empty" je skvelo chutiacim gulášom black metalu, hevíkových výletov, ale aj hardcoreovej výbušnosti a punkovej špiny.
Sice AN stagnují, ale stále je to vynikající náser. Eschaton mám ale o něco raději.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.