PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Po pravdepodobne úspešnom live pokuse „Lamentations“ sa OPETH (alebo len ich bývalá stajňa Peaceville?) odhodlali na ďalší pokus, tentokrát naostro. Publikum si ponechali prakticky identické a miesto zmenili len nepatrne. Shepherd’s Bush Empire v západnom Londýne je nepochybne oveľa slávnejšie a známejšie pódium, sála Roundhouse v jednej z najcharizmatickejších londýnskych štvrtí Camden sa však takisto môže pochváliť veľkými menami, ktoré spolupísali jej históriu, či už sa jedná o ROLLING STONES, LED ZEPPELIN, Davida Bowieho, či Jimi Hendrixa. Aj tak je to zrejme jedno. Živák, pomenovaný ako poklona IRON MAIDEN, totiž obraz nesprevádza (DVD je plánované až na začiatok roku 2008 - pozn. Thorn). Švédski supermuzikanti OPETH ním otestovali svoju schopnosť podať svoje komplikované a prepracované superkompozície naživo tak, aby poslucháčovi stačil len zvuk. Bez dokumentárnych bonusov a vizuálnej pódiovej charizmy. Ďalší dôvod, prečo živáky neporovnávať a zároveň aj dôvod, prečo sa po „The Roundhouse Tapes“ obzrieť, je tracklist. Nebýva zvykom, aby dva živáky tej istej kapely v rozpätí troch rokov mali spoločnú jednu jedinú skladbu. Nuž, OPETH nie sú typická kapela s „hitmi“. Navyše, ich skladby sú také dlhé, že sa ich na plochu poldruhahodinového koncertu zmestí presne deväť. Kto by neobmieňal?
S výnimkou málo podareného „Deliverance“ dojde na všetky albumy v histórii kapely, na „My Arms, Your Hearse“ a „Blackwater Park“ dokonca dvakrát. Vďaka vyváženosti tvorby Åkerfeldtovcov si kontrast možno všimnúť snáď len na na seba nadväzujúcej najmladšej “Ghost Of Perdition” a najstaršej “Under The Weeping Moon”. Ostatné znejú nielenže veľmi aktuálne, no vďaka dôrazu na precíznu vernosť podania takmer identicky s originálmi - typický plošný a zliaty zvuk štúdiových OPETH je naživo vskutku ľahko napodobniteľný. Rozdiel možno badať snáď len na vokáloch. Typicky deathmetalová Åkerfeldtova istota nad všetkým ostatným rušivo vytŕča, vďaka čomu vyznieva monotónne, no keďže melodicky je líder OPETH skôr emocionálny a vôbec nie technický spevák, jeho jemnejšia stránka, vkusne podporená backing vokálom klávesáka Wiberga, je napodobená viac než verne. O inštrumentálnej stránke sa baviť snáď nemusíme. To, že bude koncert odohratý excelentne, bolo jasné dopredu. Doširoka atmosféricky rozpínajúci sa mix je príjemný bonus.
Vrchol programu a ideál toho, ako náročne gradujúcou a dramatickou kompozíciou udržať napätie diváka do poslednej sekundy, je desaťminútový mokrý sen môjho kolegu Rudiho, “Face Of Melinda”. Tu sú OPETH presne takí, ako by som si ich na živom albume predstavoval. Cesta, ktorá na tento vrchol vedie, symbolicky a kotrastne začína v mierne kŕčovitom votvýráku “When”. Potom to už je iba lepšie, zbytok albumu je neustále približovanie sa k ideálnej forme.
To, že Mikael Åkerfeldt je v komunikácii s publikom pekný idiot, je známe. Kolegovi Thornovi to u DVD vadilo, ja som sa na “shut the fuck up”, adresovanom vyrušujúcemu divákovi uprostred proslovu, skôr pousmial, a iné to nebolo ani v úvode “Blackwater Park”, v ktorom si publikum profesorsky zrovnal doslova do jednej noty. Na rozdiel od väčšiny si o albume “Damnation” myslím, že je to precenená nuda, takže na prípadné zneváženie uhrančivo-čarokrásnej-postoj-chvíle (si krásna!) som sa vyslovene tešil. “Je čas dať si skladbu, ktorá nám do šatne naženie ženské” pred “Windowpane” si zaslúži potlesk. Mimochodom, “Windowpane” ako jediná na “Damnation” podľa mňa nudná nieje. V energiou nabitom koncerte trochu uspáva. Na rozdiel od iných lyrických momentov albumu nieje prepletená žiadnou prekvapivou smršťou, siahodlhé inštrumentálne pasáže pôsobia takto sprostredkovane naživo zbytočne.
O tom, čo by “The Roundhouse Tapes” prospelo viac, sa dá iba špekulovať. Nejde z neho žiadna zjednodušená a strhujúca atmosféra a vyžaduje presne to isté nastavenie, ako ktorákoľvek štúdiovka OPETH. Povinnosť pre die-hard fanúšikov kapely je jasná aj bez recenzie. Výstup pre die-easy poslucháčov: najlepší živák histórie z toho nebude. Pokiaľ sa však neviete rozhodnúť, ktorý z albumov OPETH sa najviac hodí na momentálne rozpoloženie, “The Roundhouse Tapes” tento problém pravdepodobne vyrieši.
Pokiaľ sa však neviete rozhodnúť, ktorý z albumov OPETH sa najviac hodí na momentálne rozpoloženie, “The Roundhouse Tapes” tento problém pravdepodobne vyrieši.
Sem tam presakujúca live atmosféra budiž príjemným bonusom.
7,5 / 10
Mikael Åkerfeldt
- spev, gitary
Fredrik Åkesson
- gitary
Martin Mendez
- basa
Martin Axenrot
- bicie
Per Wiberg
- klávesy
1. When
2. Ghost Of Perdition
3. Under The Weeping Moon
4. Bleak
5. Face Of Melinda
6. The Night And The Silent Water
7. Windowpane
8. Blackwater Park
9. Demon Of The Fall
In Cauda Venenum (2019)
Sorceress (2016)
Pale Communion (2014)
Heritage (2011)
Watershed (2008)
The Roundhouse Tapes (live) (2007)
Ghost Reveries (2005)
Lamentations (DVD) (2004)
Damnation (2003)
Deliverance (2002)
Blackwater Park (2001)
Still Life (1999)
My Arms, Your Hearse (1998)
Live In Rijsel (bootleg) (1996)
Morningrise (1996)
Orchid (1995)
Skvělý (možná až podezřele čistý a přitom důrazný) zvuk, v podstatě reprezentativní výběr skladeb, perfektní provedení. Nějaká výrazně pohlcující energie z toho však nečiší.
Shrneme-li: další důstojný kotouč v diskografii OPETH - zrovna tak jako "Damnation" či "Deliverance", milý V-dure.
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.