OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pět let uplynulo od doby, kdy vyšel druhý díl metalové opery AVANTASIA, projektu Tobiase Sammeta, a až loni, nebo předloni se objevily zprávy o dalším pokračování. Každopádně, poslední roky měl kapelník plné ruce práce se svou domácí kapelou a, jak se dalo předpokládat, zatím si nápady pro díl třetí ukládal do šuplíku. Na konci minulého roku vyšla dvě EP, která předznamenávají nové album (pod jménem „The Scarecrow“ vyjde koncem ledna) a právě tato dvě EP jsem si vzal pod drobnohled. AVANTASIA mě na rozdíl od alb EDGUY svého času oslovila a i dnes se k oběma plackám občas vrátím. Ne snad že by obě alba netrpěla syndromem vyčpělosti žánru a aranžérské přeplácanosti, ale na druhou stranu byla plná velmi pěkných melodií a chytlavých refrénů.
Proč však vyšla dvě EP místo jednoho, netuším (po pravdě jsem po tom moc nepátral, hádám, že to bude mít něco společného s penězi). Kouknete-li se na tracklist nalevo, tak titulní skladba je jak na prvním, tak na druhém CD (kde je dokonce dvakrát) a mít tam třikrát ten samý song, to už je vážně hlína. Což o to, ona je to písnička pěkná, dokonce jsem byl i velmi potěšen, že jde o příjemnou poklidnou kytarovku. Nicméně dvěma recenzemi na dvě EP opravdu nemíním otravovat (chápu, že někoho otravuji už tím, že recenzuji EP). Slabé místo je ve druhé skladbě „Lay All Your Love On Me“. Sice mám ABBU rád, ale tahle EDGUY verze je taková nemastná neslaná. A dál? Světe div se, je to celkem příjemný poslech. „Another Angel Down“ je ona nutná speedová reklama na nové album, hudebně se drží mantinelů, na které jsme zvyklí z předchozích desek. Přijde mi však, že oproti minulosti ubylo na mohutnosti aranží a toho všeho okolo. Jde-li o cestu, po které se nové album vydává, pak se možná máme na co těšit. Jen jestli to na nás Sammet nerozbalí naplno až na albu, ostatně Sascha Paeth coby kytarista a producent tuto obavu potvrzuje. Následuje příjemná baladička „The Story Ain´t Over“, kterou si však člověk nesmí pustit mnohokrát po sobě, nebo „the story will be over…“. Je trochu ve stylu balad, které hráli BON JOVI na starších albech, „Keep The Faith“ počínaje. Po krátkém intermezzu s melodií z prvního alba se na prvním CD nachází už jen skladba „Ride The Sky“, která je spíš jakýsi nedodělek, znějící jako hodně staří Purplové.
„Lost In Space Part 2“ kromě již zmíněných dvou verzí titulní skladby potvrzuje poklidnější pojetí celého materiálu, který se na obou kotoučích nachází. Melodická hansenovka „Promised Land“ ukazuje, že Sammet ani po letech neztrácí talent na napsání chytlavých melodií. „Dancing With Tears In My Eyes“ je další slaďák, tentokrát již povážlivě na hranici vkusu. „Scary Eyes“ je posledním zajímavým kouskem a zároveň poslední ukázkou, že nová AVANTASIA je hlavně o melodických rockových písních se střízlivým hudebním doprovodem, mohu-li si dovolit takto opovrhnout poslední baladou „In My Defense“ (z té už trochu zuby bolí). Na obou nosičích je ještě něco datového materiálu, fotografií, „making of“ videí a podobně.
Na závěr mi nezbývá, než zopakovat, že vydání dvou samostatných placek je poněkud nešťastný tah. Ono by z toho klidně mohlo být i další album. Ale to ještě uvidíme: zda se novinka ponese v současném rytmu, nebo se můžeme „těšit“ na mohutné sbory. Každopádně letos bude AVANTASIE poněkud více, potvrzená je i účast na letním Masters of Rock. Tuto recenzi tudíž můžete brát při nejhorším i jako varování do nadcházejícího roku.
Možná je „Lost In Space“ jenom EP, ale pokud je to pouze ta část střízlivého materiálu, který na novém albu nebude mít své místo, pak „Lost In Space“ je ono obligátní „jaké by to mohlo být kdyby“… Příjemný, melodický materiál, který je jen nesmyslně rozdělen na dva kotouče, jinak ale má moje sympatie.
6,5 / 10
Tobias Sammet
- zpěv
Sascha Paeth
- kytara
Henjo Richter
- kytara
Michael Rodenberg
- klávesy
Eric Singer
- bicí
hosté:
Amanda Somerville
- zpěv
Jorn Lande
- zpěv
Bob Catley
- zpěv
Michael Kiske
- zpěv
1. Part 1 - Lost In Space
2. Lay All Your Love On Me
3. Another Angel Down
4. The Story Ain't Over
5. Ride The Sky
6. Lost In Space (Video Clip) (data)
7. Photo Gallery + Poster (data)
8. Part 2 - Lost In Space
9. Promised Land
10. Dancing With Tears In My Eyes
11. Scary Eyes
12. In My Defense
13. Lost In Space (Alive at Gatestudio)
14. The Road To Avantasia (Studio Report) (data)
15. Slideshow (data)
Ghostlights (2016)
The Mystery of Time (2013)
The Wicked Symphony (2010)
Angel Of Babylon (2010)
The Scarecrow (2008)
Lost In Space Part 2 (2007)
Lost In Space Part 1 (2007)
Metal Opera Part 2 (2002)
Metal Opera Part 1 (2000)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Nuclear Blast
Stopáž: 22:40, 24:
Produkce: Sascha Paeth, Tobias Sammet
Studio: Gatestudio
Tobi je muzikant trpící zcela zřejmým syndromem jednoho fláku. Jedna písnička na všech jeho albech se vytáhne nad totálně kovaný heavy průměr. A je úplně jedno jestli se jedná o EP, nebo aktuální album. Z celé současné Avantasie (dvě EP + album = kolem hodiny a půl hudby) by se dalo postavit jedno slušné čtyř skladbové Mini CD o dvaceti minutách pevně stojící na božském hlasu Jorna Landeho. Tohle je přesně ten typ hudby, který kupuju léta po vydání v bazarech za stopade a doma příležitostně poslouchám, když jsem posednut heavy metalovým ďáblem.
Celkově zbytečná alba (jak už tak většinou EPčka bývají). Titulní skladba je na regulérním albu, stejně tak celkem nadprůměrná Another Angel Down, předělávky jsou celkem o ničem a ze zbytku vyniká (ovšem o to víc) parádní skladba The Story Ain't Over, která vyvolává zářivého ducha Meat Loaf či Magnum. Takže jen díky této skladbě tak vysoké hodnocení :-)
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.