OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Kapela, jíž vede frontman někdejších mosteckých sekáčů SCYTHE, kterému v současné době zdatně sekunduje Honza z kapely OBLOMOV, se pozvolna zapisuje na chodník slávy zdaleka nejen západočeského black metalu. I když není pravda, že jen černým kovem je PANYCHIDA živa. Melodickým kytarám často přitakávají dudy nebo flétny dodávající skladbám folklórní, dávnověkou a nebál bych se říci i gotickou příchuť, na druhou stranu se kytary místy zvrhávají zcela jiným směrem, ve kterém se riffuje téměř s thrashovým odhodláním. Dalším zábleskem, který tu a tam prokmitne přes pohanskou mlhu, je odlesk doommetalové trudnomyslnosti – ten je však nejméně patrnou složkou panychidálního kotouče.
Hodně dlouho jsem si zvykal na hlas orastrovaného chrliče Františka, který je na tuzemské poměry celkem ojedinělý. Jeho svojskou polohu nesou černá havraní křídla, která ji vyzdvihují ze skřetovsko-pekelných hlubin do celkem srozumitelného nastředovaného skřehotu. Srovnání s nesmrtelnými norskými ochránci lesů a fanoušky medvídka pandy se přímo nabízí. Nevýhodou vokálu je fakt, že je stále stejný, a při delším poslouchání se začíná trochu přejídat. Dokáži si celkem dobře představit střídání hlasových poloh nebo silnější podporu od kolegů v kapele (zvláště, když oba kytaristi po jeho boku vládnou hlasem více než obstojně). Stejně tak jsem toho názoru, že by mnoho písniček nakoply rozumně použité melodické zpěvy, jejichž podpora by zajímavé a chytlavé melodické nástrojové linky postavila do silnějšího světla. Škoda, že nástroje dodávající folklórní příchuť, se ve většině případů omezují na jednoduché nápěvky, které sice kloužou na silných melodiích a dělají celou kompozici na první omak velmi líbivou, ale současně jí berou do značné míry na trvanlivosti. Co se mi na PANYCHIDĚ velmi líbí, je její netypická pozice v paganmetalovém žánru, která je patrná nejen z názorových postojů, ale i hudby. Jako by se hoši nebrali tak docela vážně, v rejstříku alba naleznete i veselejší středověce tavernové motivy, texty nefušují do oblíbených politických témat, což kvituji s opravdu velkým povděkem. Dalším silným hráčem v jejich tvorbě je atmosféra a velká dávka přesvědčivosti, kterou je album „Paganized“ prostoupeno.
Osobní problém mám se zvukem kytar, jenž postrádá jakýkoliv tlak a sílu, zvláště v místech, která nejsou kytarově založena na nosných melodiích, ale na riffech. Dalším neduhem je vyvážení nástrojů, pokud se ke svému hlásí méně konvenční nástroje (flétny, dudy…). Ty totiž vytlačují kytary až na samý okraj a přebírají téměř veškerou iniciativu, navíc tím plastičtěji vystupuje jednoduchost melodických linek, které tyto nástroje nesou. Pokud se těmto neduhům příště PANYCHIDA vyhne, dokáže se svým dalším albem měřit i se zahraničními spolky téhož žánru, neboť tvůrčí invence tu rozhodně je. „Paganized“ zasílá domů jednoznačnou zprávu: „První liga českého metalu má dalšího hráče, který se uvedl velmi slibně.“ A já si ponechám bodovou rezervu, protože si myslím, že tato sestava nám ještě neukázala vše, co umí.
Mladý, svěží a lehce nekonvenční talent v blackmetalovém týmu ČR.
7,5 / 10
G.H.M.
- vokál
Sinneral
- kytara
Honza
- kytara
Talic
- basová kytara
Honza Kapák (host)
- bicí
Arim
- flétny
1. Well, Come In…
2. Final Donation To The Oath
3. Dream About The Roaring Sky
4. …When Drums Of War Will Sound
5. She Was The Water
6. Beneath The Gate Of The Sempiternall Bliss
7. Running Out Of Rules
8. Pageant Of The Eternal Ones
9. Elite Unit
10. Deceased Under The Splendour Of Stars
11. Dračí úsvit (bonus)
Řířuřec : Dreisessel (EP) (2022)
Gabreta Aeterna (2020)
Haereticalia - The Night Battles (2016)
Grief For An Idol (2013)
Woodland Journey (EP) (2011)
Měsíc, les, bílý sníh ~ Moon, Forest, Blinding Snow (2010)
Paganized (2007)
Promo (2006)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Folter Records
Stopáž: 38:15
Produkce: PANYCHIDA
Studio: Hellsound
normal...
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.