OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Švédský grindující rychlovlak se nemíní zastavit, zdá se. Tahle skandinávská země neustále vypravuje nové a nové spoje hrnoucí si to závratnou rychlostí do všech směrů. Nyní už jen trojice mašinfírů slyšících na jméno SAYYADINA si moc ráda zajede i do našich končin, kde ji vždycky vřele a s otevřenou náručí uvítáme. Když se tady objevili naposledy, což bylo loni v létě, měli na svém kontě už nové (v pořadí druhé) album s názvem „Mourning The Unknown“.
Jesli si někdo bláhový myslel, že po už tak dosti sběsilém „Fear Gave Us Wings“ (2004) může kapela jen zpomalovat, šeredně se mýlil! SAYYADINA jsou totiž mnohem nespoutanější a nevyzpytatelnější, než kdy předtím. S divokým crustovým větrem v zádech napnuli plachty ke skutečně ďábelské jízdě trvající kolem půl hodiny. Tolik si vyčlenili pro své šílené rejdy, při kterých není čas na nějaké posedávání, či odpočívání. Pěkně zostra a hned od začátku se jde tvrdě na věc. Tím v tomto případě myslím nesmlouvavý vysokootáčkový grinding kvalit na úrovni ušlechtilé švédské oceli. V duchu té nejlepší žánrové tradice mají veškeré inovace úplně na háku a místo toho všechnu svou energii investují do snahy o co nejintenzivnější posluchačský zážitek. Ona beztak i jakákoliv snaha o oživení stereotypního sypání nějakým tím zpomalením či mezihrou v konečném důsledku skončí u další rychlopalby bicích škopků a kytarového hoblování. A přesně tohle jde Švédům na výbornou. Kromě skvělého zvládnutí rychlého grindování si umí pro něj právě v podobě zmiňovaných „vsuvek“ dokonale připravit půdu, čímž umně znásobují posluchačské očekávání očekávaného.
Devastující vyznění novinky je oproti tři roky starému „strachu, kterým nám dal křídla“ docíleno ještě větší sázkou na crustovou přímočarost. Vokál se nezřídka uchyluje k hysterickému vyřvávání, kterému více než zdatně sekundují nezastavitelné Wikstenovy bicí. Místy mi SAYYADINA znějí jako by se jejich snažení v dobrém slova smyslu absolutně vymknulo z kontroly. Poslední a finální úder je však veden s o poznání menší razancí. Na albu nejdelší a zároveň nejpomalejší skladba „Solitary Confinement“ přinese výrazné zpomalení a střední tempo, při kterém nejvíce vynikne hutný zvuk kytar. Zajímavé zpestření tohoto bláznivého kolotoče však patrně nebude žádným náznakem věcí budoucích. SAYYADINA si svoji zaslíbenou zemi našli a jakákoliv snaha o emigraci je proti jejich přirozenosti a tudíž naprosto zbytečná.
Intenzivnější a rychlejší, než předchůdce. SAYYADINA vsadili na maximální rychlost a brutalitu. Extrémní choutky jsou opět vydatně ukojeny!
8 / 10
Andreas Eriksson
- basa, vokály
Jon Lindqvist
- kytara, vokály
Ove Wiksten
- bicí
1. Stolen Identity
2. Redefined
3. I Dare
4. Hunt Me
5. My Say Shall Be The Last
6. Voices
7. All Is Lost
8. Discontent
9. In Process
10. The Real
11. I Saw It Too
12. Hostage
13. Second Best
14. Denial
15. Come Final Rest
16. The Great Blackout
17. Reminder
18. Nothing In Return
19. Rise Of The Rejected
20. Deserve You
21. Solitary Confinement
Mourning The Unknown (2007)
Fear Gave Us Wings (2004)
Split 7'' with NO VALUE (2003)
Solace Denied (7'') (2002)
The Inevitable Truth (Split 7'' with Bruce Banner) (2001)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Sound Pollution
Stopáž: 27:35
Produkce: Andreass Eriksson
Studio: Bacup Studios, Stockholm (Švédsko)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.