OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Sedm let již tomu, co jsme s Krutým barbarem za stolem popíjeli „Víno z temných hroznů“. Za těch sedm let se mnoho věcí změnilo a tak s námi sedí dnes při pohárku někdo úplně jiný. Z původní sestavy českobrodských „sokolovnových“ dobyvatelů zbyl jen Marek Neckář, z názvu vypadlo heavy metalové slůvko barbarian a především z hudby nám ten heavy metal vymizel jako ranní mlha z remízku. Inu, tvůrčí zrání a změna rovnováhy v kapele je znát. Druhdy výrazně epické těleso, které na vrcholu své existence dokázalo spojit heavy metalový výraz s muzikálově vrstvenými písněmi-příběhy, se proměnilo v moderní prog metalové uskupení. Ne že by posedlost příběhy a dialogem zmizela, jen nabyla mnohem vytříbenější formy... Formy dlouho očekávané desky „Ekvilibrium“.
Na hudbě CRUEL je velmi dobře patrné, že tradiční ambicióznost a touha Marka Neckáře po co nejkomplexnější kompozici dostaly v osobě Pavla Bauera hudební řád a instrumentální základ, který ještě zesiluje sehraná a šlapající rytmika Ebel-Švec. Ve většině skladeb můžeme nahmatat výraznou vůni i kořeněný buket vína z temných hroznů – zejména ve spletitých a dobře vystavěných vokálních linkách, které jen málokdy stereotypně sázejí na schéma sloka-refrén, ale velice rády pobíhají z mostu na most a pletou copánky vícehlasů. „Gambit (J´Adoube / Dotýkám se, rovnám)“, „Nokturno“, „Syberia“, to všechno jsou příběhy psané lehkou rukou, kterou fanoušci Barbarů dobře znají, skladby s fantastickými texty, výtečnou gradací a melodiemi, které rozhodně nepatří k prvoplánovým. Ještě víc než kdy před tím působí Neckář jako dvorní textař dojmem jistého veršotepce, kterému se slova nenabízejí jen svým zvukem, ale i svým smyslem a výsledné básně je radost poslouchat (ačkoli jsou opět především o tom jednom, ale to u autora nepřekvapí, že).
Bauer coby výhradní kytarista prodchnul Neckářovy příběhy směsicí jemných detailů (všechny ty nenápadné vyhrávky) a vynikajících riffů, které dovedou zaujmout a nebýt přitom triviální, oposlouchané, vyčpělé. „Ekvilibrium“ je moderní progová deska a kráčí ruku v ruce s mainstreamovými trendy žánru – roztančí se v etnickým názvucích (horkokrevný Španěl „Matador“, africký bazar „Maroko I i II“), nebojí se úderného riffování ani jemných přesahů k extrémním odvětvím metalu („Gambit“, „Syberia“). Barvitý jarmark melodií i textových vůní se jen málokdy nechá strhnout k samoúčelnélmu exhibování, ale v jeho stáncích seženete ty nejkvalitnější hudební příběhy, vonící dálkami... Změny v podání vokálu patří k příjemným překvapením, Neckář svůj vokál zbavil zbytečných výšek a nadměrně protáhlých otevřených samohlásek, rozšířil rejstřík barev a více souzní s náladou textů. Hlavní slovo má ovšem Bauerův chraplák, který mě osobně sedl od začátku svojí snadno zapamatovatelnou barvou i hutností. Doplňující vokály už ke „Krutým“ neodmyslitelně patří a potěší jak tradiční Lída Finková, tak živelná Pavla Forest (KING SIZE).
Perfekcionistická kytarová práce Pavla Bauera kráčí ruku v ruce s jeho prací producentskou – „Ekvilibrium“ je doslova přeplněno detaily a vybroušenými místy, kde do sebe jednotlivosti hladce zapadají a nabízejí posluchači stále dostatek impulzů k poslechu. Legrácky, jako ayreonovská parodie „Malá rošáda“ jsou malou náplastí pro ty, kterým chybí časy barrandovského epic metalu. Ale hlavní slovo patří kompozicím, ve kterých se převážně sráží atmosféra pozdních CRUEL BARBARIAN s vybroušeným power metalovým nábojem Bauerovy předchozí kapely GUERNICA („Vis Maior“, „Maroko II“, „Matador“). Když pak přidáme perly jako je nesmírně křehký klavírní „Lament“ a naléhavě trialogické „Nokturno“, vyvstává před námi deska, která je v dokonalém stavu rovnováhy a vyrovnanosti. Metalová minulost se slévá se zralou přítomností a vytváří průhled do neotřelých krajin věčného sněhu, bolesti, roztoužení, fantaskní zasněnosti. Bez patosu a nadržování: nejlepší prog / power metalová deska, vzniklá na území ČR. Tak alespoň slyším „Ekvilibrium“ já.
Let náhle ztrácí síly
tak málo světla zbývá
dálka je nedozírná, lhostejná
na půli cesty přání v šálivých snech
pod tíhou vyčerpání mátožný dech
... nezbývá dech
Překonaná očekávání. Zůstala melodičnost původní Neckářovy kapely, přibyl neskutečný Bauerův drive a perfekcionismus. Výsledkem je na české poměry velice sebevědomá, zralá a svébytná prog-metalová nahrávka s nádhernými texty, elektrizující atmosférou a moderním zvukem. Něco, v co jsem už skoro nevěřil.
9 / 10
Marek Neckář
- zpěv, sbor, klávesy, klavír
Jan Švec
- basa, zpěv, sbor
Robert Ebel
- bicí, djembe, perkuse
Pavel Bauer
- zpěv, sbor, kytary
Hosté:
Lída Finková
- zpěv, hlas (5, 6)
Pavla Forest
- zpěv, hlas (1, 4, 5, 6, 8, 9, 11)
Natálka Neckářová
- hlas (1, 5)
Rusiko Němcová
- hlas (5, 9)
Lída Štětinová
- první a druhé housle
Gabriela Türkeová
- hlas (7)
Petr Chvojka
- viola, cello (2, 6)
1. Gambit (J´Adoube / Dotýkám se, rovnám)
2. Matador (26. 4. 1937)
3. Maroko I (Bída miluje společnost)
4. Maroko II (Doba jedovatých myšlenek)
5. Lament
6. Nokturno
7. Malá rošáda
8. Vis Maior
9. Syberia
10. Shah Mat (Koncovka sedmi na osm)
11. Svízel přítula (bonus)
Entelecheia (2018)
Krutá tráva (EP) (2012)
Ekvilibrium (2008)
Promo 2005 (2005)
Promo 2003 (2003)
Datum vydání: Sobota, 16. února 2008
Vydavatel: Samovydání
Stopáž: 50:40
Produkce: Pavel Bauer
Studio: Tahiti (Pečky), Studio Hostivař (Praha)
Mix a mastering: Petr Lux
Velice dobře promyšlená nahrávka postrádající výraznějších slabých míst. Minulost CRUEL (i jejich předchůdců) spojená především s heavy metalem se ozývá už jen sporadicky. O nějakém popírání svých vlastních tradic však zároveň nemůže být řeči. Hudba českobrodských už v minulosti výrazně inhalovala progové vlivy a nyní se zdá, že konečně nedošlo k předávkování. Z desky je slyšet, že si kapela dala velice záležet na tom, aby svoje nápady a choutky po bohatých aranžích dokázala ukočírovat na vkusnou a posluchačsky přívětivou úroveň a to se jí myslím podařilo velice dobře.
Debut? Oficiálne áno, i keď s redakciou Metalopolis personálne spojení CRUEL toho za sebou majú príliš veľa na to, aby boli považovaní za začiatočníkov. Na "Ekvilibriu" je vidno, koľko (rokov) práce sa za nahrávkou skrýva; pedantnosť skupiny sa pretavila nielen do dobrého zvuku, ale i do rytmickej bohatosti a prepletajúcich sa vrstiev aranží, ktoré svojou košatosťou občas až "dusia". Za tým všetkým sa skrývajú zapamätateľné melódie - škoda, že prepracované verzie "Shah Mat" a "Svízel přítula" sú oproti tri roky starej promoverzii trochu obrúsené.
Vrcholom albumu je exotická skladba "Matador (26.4.1937)", dátumom odkazujúca na bombardovanie Guernicy (odkaz na Bauerovu druhú skupinu?) počas španielskej občianskej vojny. Hymnická pieseň disponuje silným melodickým základom a (v najlepšom slova zmysle) nemenej silným textom, vygradovaným v refréne. Texty sú v mojich očiach a ušiach najsilnejšou stránkou CRUEL - zvukomalebnosťou dokonca otvárajú paralely s Wanekovou prácou pre UŽ JSME DOMA, i keď žánrové konvencie nepopierajú. Škoda, že CRUEL občas od civilnosti skĺznu k pompe a afektu, ktorý na pár miestach cítiť za spevom.
CRUEL sú v dobrom slova zmysle prístupnou skupinou, čeština do veľkej miery maže bariéru medzi kapelou a poslucháčom a experimenty, ktorých sa na "Ekvilibrium" dostalo nemálo, neprekračujú hranice progresívneho metalu ako žánru. Na domácej scéne po mnohých stránkach výrazne nadpriemerná nahrávka. Bez protekcie.
Objednal jsem si tuto desku s téměř ročním předstihem. No a je třeba říct že nelituju ani malinko, jsem spokojen!!!! Tenhle progresivní počin zahřeje.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.