OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Keď domáca kapela vydá album, vždy ide o veľkú udalosť. V októbri minulého roka sa podarilo rozvíriť hladinu zväčša až príliš pokojnej slovenskej scény i pätici bratislavských muzikantov, známej pod názvom MAJSTER KAT. Ich debut „Svätá zvrhlosť" vyšiel pod českým vydavateľstvom Panda Music a obsahuje dvanásť pôvodných skladieb, z toho tri inštrumentálky.
Napriek tomu, že sa jedná o prvú dosku kapely, MAJSTER KAT rozhodne nepatria medzi nováčikov. Sformovali sa v roku 2001 a už vtedy dali jasne najavo, akým smerom sa bude uberať ich tvorba. Meno u fanúšikov si vybudovali na základe koncertov, ktoré odohrali nielen na Slovensku, ale i v susednom Česku. Regulárnemu albumu predchádzalo demo a DVD z vystúpenia v Bratislave. Následné problémy so zostavou spôsobili dočasnú stagnáciu kapely. Dôkazom, že kríza je zažehnaná, je i toto debutové CD nahrávané v štúdiu MIDNIGHT SCREAM.
MAJSTER KAT sú od začiatku verní old school thrash metalu Čakať, že by sa na svojej prvotine rozhodli nejako dramaticky meniť štýl, by bolo zbytočné. A načo aj? Starý poctivý thrash majú chalani naozaj v krvi a cítia sa v ňom ako ryby vo vode. Neznamená to, že by hudobne ustrnuli niekde v 80. rokoch, ale vplyv vtedajšieho obdobia je v ich produkcii zreteľne počuť. Skladby sú dostatočne rýchle, úderné, technicky náročné a inštrumentálne prepracované. Napriek tomu v nich dostali zelenú i melodické nápady, čím vzniká zaujímavá konfrontácia. Jedným z poznávacích znamení kapely je spev so slovenskými textami. Slymákov štekavý, drsný vokál, pohybujúci sa miestami v riadnych výškach, nemusí pri prvom počutí sadnúť každému. Podľa mňa však zapadá do celkovej hudobnej koncepcie MAJSTER KAT. Slovenský spev prináša výhodu vo forme textov v domácom jazyku, ktoré hodnotím vysoko pozitívne. Už ako názov album naznačuje, ich hlavnou tematikou sú inkvizičné procesy a kritika inštitúcie cirkvi ako takej. Texty sú dôvodom na zamyslenie sa, obsahujú metafory, nie sú prvoplánové a nejdú len po povrchu. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že slovenčina obmedzí pôsobenie kapely iba na tunajší región, ale ich hudba natoľko oslovila manažéra americkej thrashovej skupiny TOXIK, že s nimi rozbehol spoluprácu. Neostáva nič iné len MAJSTER KAT držať palce a dúfať, že o nich budeme v budúcnosti počuť v medzinárodných súvislostiach.
Na debutovú nahrávku prekvapivo silný old school thrashový materiál so slovenským spevom.
8 / 10
1. Zapáľte ohne
2. Pod gilotínou
3. Kat (Odsúdený k bolesti)
4. Tieň minulosti
5. Pád
6. Večný odpočinok
7. Smutný odkaz
8. V údolí včel
9. Vláda šakalov
10. Začiatok konca
11. Posledný deň
12. Toľko nevinných
Thrash světové úrovně.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.