OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Změna na postu vokalisty u zavedených metalových formací vždy znamenala krok do neznáma a nejistou sázku, u které lze jen velmi těžko předem říct, zda-li bude skupina v novém složení fungovat. Myslím jak po stránce invence, tak přijetí nedočkavým davem. A týká se to zejména velkých jmen, které už většinou mají pevně daný stylový koncept a širokou fanouškovskou základnu zvyklou na své jisté. A právě k těmto skupinám se i ANTHRAX v období vlastní hudební rekrystalizace ještě stále počítali. Nakonec se obavy z jejich hudebního úpadku k mé velké radosti ukázaly jako liché. Vše tedy začalo v roce 1992, když dostal dlouholetý frontman Joey Belladonna za velmi nevyjasněných okolností od zbytku kapely padáka a nikdo najednou nevěděl, co bude dál. Nakonec ANTHRAX zlanařili výtečného Johna Bushe od právě se rozpadajících ARMORED SAINT, který, jak ukázal čas, do skupiny velmi dobře zapadl a měl výrazný podíl na obměně zvuku a celkového vyznění jejich hudební produkce v průběhu devadesátých let. Nová formace se tedy doslova přes noc, poměrně bezbolestně a plynule, přizpůsobila modernímu hutnému zvuku a úderným riffům, jak tomu chtěla tehdejší doba.
Materiál nazvaný neurčitě „Sound Of White Noise“ (1993) dostal kapelu definitivně do víru devadesátých let, hlavně také díky tomu, že manýra v dřívějších vysokých vokálních partech byla zanechána i s Belladonnou na pospas metalové historii. Do popředí se najednou draly o poznání těžší kytarové riffy plešatého sekýrníka Scotta Iana a Bushův silový hlas, který při troše fantazie připomínal spíše populární kapely hrající pod visačkou grunge, než speedmetalový projev jeho předchůdce. Toto tvrzení John Bush prokazuje zejména v samotném závěru alba („This Is Not An Exit“) napěchovaném spalujícími emocemi, kde zní jako Chris Cornell v počátcích dráhy SOUNDGARDEN. To samé můžu říct o jeho partu v ponuré baladě „Black Lodge“, která se ihned po vydání zapsala do zlatého fondu tvorby ANTHRAX. Šlo totiž o nádhernou nostalgickou píseň s obrovskou dávkou smutku a vnitřní gradace, jakou bylo možné v té době slyšet snad jen od ALICE IN CHAINS. Tím jsem samozřejmě nechtěl říct, že by se John Bush snažil záměrně dostat do hlasových poloh tehdejších hvězd, ale spíše že byl tím nejvhodnějším zpěvákem pro ANTHRAX – všestranným, zkušeným a zároveň velmi moderním.
Za pilotní singl byla velmi správně vybrána chytlavá jízda „Only“ s refrénem, který se dokázal i u dlouholetých příznivců období s Belladonnou velmi rychle uchytit a ještě stačil nalákat nadšence nové. Však to také nebyla jen píseň „Only“, známá mimo jiné také svým řádně vytvrzeným vpádem zbustřených kytar, které si to řítily nočním městem jak pancéřový koráb komiksového hrdiny Batmana, odhodlaného bránit za všech okolností právo, co způsobilo, že ANTHRAX svůj přerod zvládli s bravurou. Moderní kytarové party a zvuky excelují jak v sekanějších a patřičně natlakovaných skladbách „Room For One More“ a „Invisible“, tak stejně silně jako v těch přímočařejších s melodičtějšími vokály – „Packaged Rebellion“. Ani stabilně prvotřídní rytmika Charlie Benante, Frank Bello nezůstávala stranou a zde více než kdy předtím představovala spolehlivou součást makající ve prospěch maximálně naloženého stroje.
O větší bohatosti celku, který měl ve studiu na starosti Dave Jerden, svědčil i fakt, že skupina počala častěji využívat zdvojených vokálů a různých doplňujících hlasů, za kterými stál zejména jejich neurvale řvoucí šéf Scott Ian. Zřejmě nejpatrnější je to v skladbě „Burst“, kde John Bush v rychlém tempu sloku odfrázuje a v refrénu naopak melodicky zpívá, aby se zezadu neustále nechával buzerovat zdravě nasraným skinheadem. Dle mého názoru tak album „Sound Of White Noise“ (1993) představuje tikající nálož energie, přelomový zásek a už nikdy nepřekonaný start Johna Bushe v řadách ANTHRAX a samozřejmě celkově jedno z jejich nejlepších alb.
Skvělý start s Johnem Bushem. Jedno z nejlepších alb ANTHRAX. Zvukově promakané, strhující a moderně metalové.
John Bush
- zpěv
Scott Ian
- kytara
Dan Spitz
- kytara
Frank Bello
- baskytara
Charlie Benante
- bicí
1. Potters Field
2. Only
3. Room For One More
4. Packaged Rebellion
5. Hy Pro Glo
6. Invisible
7. 1000 Points Of Hate
8. Black Lodge
9. C11H17N2O2SNa
10. Burst
11. This Is Not An Exit
For All Kings (2016)
Worship Music (2011)
Anthrology: No Hit Wonders (1985-1991) (DVD) (2005)
Alive 2 (live+DVD) (2005)
The Greater Of Two Evils (best of) (2004)
Music Of Mass Destruction (live+DVD) (2004)
We've Come For You All (2003)
Madhouse: The Very Best Of Anthrax (best of) (2001)
Return Of The Killer A's (best of) (1999)
Moshers 1986-1991 (best of) (1998)
Volume 8: The Threat Is Real (1998)
Stomp 442 (1995)
Live: The Island Years (live) (1994)
Sound Of White Noise (1993)
Attack Of The Killer B's (EP) (1991)
Persistence Of Time (1990)
Penikufesin (EP) (1989)
State Of Euphoria (1988)
I´m The Man (EP) (1987)
Among The Living (1987)
Spreading The Disease (1985)
Armed And Dangerous (EP) (1985)
Fistful Of Metal (1984)
Datum vydání: Úterý, 25. května 1993
Stopáž: 56:56
Produkce: Dave Jerden, Anthrax
Studio: Elektra Records
ANTHRAX sa vrátili a poriadnou bombou. „Sound Of White Noise“ je možné považovať za ozajstný debut kapely, pretože predchádzajúca tvorba skupiny, hocako ju mám rád, je v porovnaní s Buschovskou érou ako demoprodukcia. Strhujúca a valcujúca muzika, ktorá bola obrovským skokom vpred.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.