OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ztracená v desítkách let překotného (nejen) hudebního pokroku, číhající na svou novou šanci. Odsouzená k přežívání za každou cenu ve své nejlepší, původní formě, jen a pouze do nekonečna opakovaně přehrávané. Málem smířená s tím, že se proto už snad zcela samozřejmě hodnotí pouze její provedení, nikoliv obsah, neboť ten je prakticky dán a nelze na něm cokoliv změnit. Tak by se možná mohla cítit klasická či chcete-li vážná hudba, kdyby jí bylo bývalo umožněno vnímat. A otázka čistě teoretická zní: je v moci lidské jí z téhle skepse ještě vůbec někdy vyzdvihnout?
Zlínské trio DRACO HYPNALIS, zdá se, zkouší poctivě nalézt odpověď. Dva roky po velmi slušném debutu proto přichází s další poněkud kontroverzní nahrávkou, jejíž ambice by však mohly být i velmi vysoké. To proto, že svojské podání death metalu tentokrát kapela posunula víceméně a především oním směrem vážným, čili před posluchačem tak stojí něco, co by se klidně mohlo nazývat (dejme tomu ultra) moderní klasikou. Kořeny toho všeho jsou jasné - už na „Weavers Of Unrest“ bylo cítit, že krom jiného DRACO HYPNALIS žijí především čistou melodií, a to v celé škále tohoto pojmu. No a na „Imaginations“ pak došlo k jejímu ještě pevnějšímu uchopení, kterému rovněž asistovalo nenápadné upuštění od dalších, poněkud abstraktnějších forem vyjádření. Jinými slovy, instrumentálně zdatná trojice Mira, Petr a Ivoš (automatického bubeníka ne a ne nahradit) si podržela death metalový základ a od něj se bez nakukování jinam odpíchla k nekonečným a dá se říci i neobyčejným melodickým hrátkám. Prostřednictvím kytary, prostřednictvím kláves a prostřednictvím syntetizátoru, s nimiž dokázala ze všech předlouhých aktuálních deseti skladeb vytvořit jakési death metalové monumenty s nezpochybnitelnou signaturou opravdové vážné hudby. Propracované do nejmenších detailů, s typickým prolínáním motivů a nálad a především stále s onou nehmatatelnou příchutí, která se váže výhradně k hudbě mistrů dávno prošlých století. Pocit, že sedíte v černé divadelní tmě a nasloucháte klasice, proto při takových skladbách jako „Woe In Paralytic Symphony“, „Yet They Come And Leave No Distress“ či „The Intimate And The Severe“ (nebo samozřejmě kterékoliv jiné z celého alba) nemusí být vůbec ničím nevídaným, stejně tak jako vás možná v tu samou dobu mohou napadat přirovnání, na která byste asi jinak nepřišli.
Protože ona ta klasika, mnohdy provzdušňující třeba jako let na křídlech andělské fantazie, má zkrátka svoje kouzlo a autorům „Imagination“ jen slouží ke cti, že ji sem dokázali propašovat přesně v té míře, v které také z alba činí slušně významnou hudební událost. S možná trochu těžší cestou k její pravé podstatě, to ano (ostatně o tom byla kapela nejspíš vždycky), nicméně pořád v popsaném smyslu zatraceně nadupanou, a pokud zůstaneme v rámci samotné diskografie DRACO HYPNALIS, pak také minimálně o stupeň lepší než v případě minulém. Ale jen u té my samozřejmě zůstávat nechceme, není-liž pravda.
Lehké odkrývání nových obzorů v podání DRACO HYPNALIS pokračuje dál, tentokráte především ve znamení vážné hudby.
7,5 / 10
1. Woe In Paralytic Symphony
2. The Sincere Wander Through Illusion Untouched
3. The Catacombs Of Wild Passion
4. Yet They Come And Leave No Distress
5. The Ones In Shelter Know No Evil
6. Symphony In E - Minor
7. The Fortune That Shall Not End In Disorder
8. The Intimate And Tthe Severe
9. Mozart - Allegro
10. Untied By The Bearers Of Strength
Balance of Moments (2012)
Imagination (2007)
Weavers Of Unrest (2005)
Promo 2001 (2001)
Nobleness Of The Storm - Gatherer (demo-split s ROMANTIC LOVE) (2000)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Zero Budget Productions
Stopáž: 55:49
Jeden zásadný fakt, ktorý nedokážem u tejto skupiny a samozrejme aj u tejto nahrávky prekusnúť, je automat miesto bubeníka. Viem, že na túto tému už bolo veľa povedané, no nedá mi sa k tomu znova vyjadriť. Hudba DRACO HYPNALIS by bola omnoho živšia a lepšia so živím bubeníkom, prípadne s kvalitnejším automatom (napr. Drum kit from hell). Inak súhlas s hlavnou recenziou.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.