OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Při příležitosti vydání „I, Monarch“, třetí to řadové desky HATE ETERNAL, mi ze srdce spadl velký kámen. Američané se totiž konečně představili jako hotová kapela a ne pouze jako spolek individualit. Individualit sice výrazných, leč stále ne a ne schopných naplnit veškeré naděje na potřebných sto procent. Vzpomeňme třeba na období debutu „Conquering The Throne“ (1999), od sestavy Rutan / Cerrito / Anderson / Yeung jsem očekával osvěžující diktát a dostal sice zuřivou, leč jinak zcela standardní USBDM desku. Kouzlo následující nahrávky „King Of All Kings“ (2002) zase kompletně udusila ne právě representativní Rutanova produkce. Když už všechno na třetí pokus konečně klaplo, ze zálohy zákeřně zaútočila stará bolest kapely, a sice problémy se sestavou. Ovšem tentokrát se personální otazníky vyřešily s velkým přehledem, do HATE ETERNAL totiž nastoupily opravdové osobnosti – kytarista Shaune Kelley (dříve samozřejmě kultovní RIPPING CORPSE, dnes neméně významní DIM MAK) a basová kapacita na slovo vzatá – Alex Webster (CANNIBAL CORPSE, BLOTTED SCIENCE). Jasně největší ztrátou se tak stal odchod Dereka Roddyho jehož (zejména) neskutečně rychlé nohy měl nahradit jakýsi Jade Simonetto, mě osobně absolutně neznámá persóna.
Před vydáním novinky „Fury & Flames“ prohlašoval Erik Rutan cosi o nejvíce variabilním materiálu v kariéře kapely. Buďme však realisté, HATE ETERNAL mají svůj projev už dávno přesně definovaný a mezi desítkami žánrových kapel jasně rozpoznatelný. Nemají tudíž vůbec zapotřebí hledat nějaké alternativy, popřípadě pak podnikat sebevražedné výlety za kdejakým bizarním experimentem. Jejich snaha sleduje úplně jiný cíl, a sice posunout současné (a nutno podotknout, že maximálně fungující) recepty zase o trochu blíže ke hranici dokonalosti. Můžeme říci, že toto úsilí bylo korunováno úspěchem, ovšem na druhou stranu ne absolutním. Ač před výkonem nováčka Jadea Simonetta hluboce smekám, nemohu se ubránit nostalgickým vzpomínkám na neuvěřitelnou paseku, kterou v řadách HATE ETERNAL dokázal působit jen a jen Derek Roddy. Ano, hlavní část viny padá na diskutabilní ozvučení bicí soupravy, zbytek pak na hlavu samotného Simonetta a jeho snahu o techničtěji pojatý drumming (ale to je koneckonců logické, vždyť i celé „Fury & Flames“ je techničtější svého předchůdce). Naopak plusem je participace druhé kytary, Kelleyho šestistrunka nejenže parádně zahušťuje zvuk, ale ještě navíc výtečně doplňuje tu Rutanovu, podobně jako za časů thrash/deathových věrozvěstů RIPPING CORPSE (i když tahle kapela byla úplně o něčem jiném a sám Erik byl v té době teprve mlíčnatým učedníkem).
Tahle deska je v první řadě o společné práci, o tažení za jeden provaz, nikoli o samoúčelném exhibování úspěchy ověnčených individualit. Stejně jako předcházející tři alba HATE ETERNAL působí i to čtvrté nesmírně sevřeně, monoliticky. Čtyřicet minut trvající terapie v režii syrového a maximálně intenzivního death metalu s výrazným technickým potenciálem připomínající Papinův hrnec těsně před explozí. Nepolevující nátlak a bezbřehá agrese na straně jedné, studený perfekcionismus a smysl pro detail na straně druhé. „Fury & Flames“ by mohlo sloužit jako ukázková definice žánru pro rok 2008.
Nepolevující nátlak a bezbřehá agrese na straně jedné, studený perfekcionismus a smysl pro detail na straně druhé. „Fury & Flames“ by mohlo sloužit jako ukázková definice žánru pro rok 2008.
8,5 / 10
Erik Rutan
- kytara, zpěv
Shaune Kelley
- kytara
Alex Webster
- baskytara
Jade Simonetto
- bicí
1. Hell Envenom
2. Whom Gods May Destroy
3. Para Bellum
4. Bringer Of Storms
5. The Funerary March
6. Thus Salvation
7. Proclamation Of The Damned
8. Fury Within
9. Tombeau (Le Tombeau De La Fureur Et Des Flammes)
10. Coronach
Upon Desolate Sands (2018)
Infernus (2015)
Phoenix Amongst The Ashes (2011)
Fury & Flames (2008)
The Perilous Fight (DVD) (2006)
I, Monarch (2005)
King Of All Kings (2002)
Conquering The Throne (1999)
Engulfed In Grief / Promo 97 (split s ALAS) (1997)
Datum vydání: Pondělí, 18. února 2008
Vydavatel: Metal Blade Records
Stopáž: 38:20
Produkce: Erik Rutan
Studio: Mana Recording Studio (St. Petersburg, Florida, USA)
Přidám se k většině - taky mám samozřejmě nejradši tři roky starou pecku "I, Monarch", ovšem novinku bych pod hlubokou zem rozhodně nezakopával. Eric Rutan a jeho věrní dokázali opět namíchat velmi výbušný a ostrý koktejl, jehož požití se doporučuje spíše otrlejším povahám. Výhrady ke zvuku bych měl také, ovšem za nějakou velikou tragédii bych jej nepovažoval. "Fury & Flames" není sice dokonalým albem, současné žánrové nabídce však s lehkostí nakopávají řiť.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.