OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Čas od času se stane, že se i metalová kapela pokusí rozšířit svou diskografii o album ne až tak úplně tradiční, dokazujíce světu svou hudební otevřenost a rozhled. Občas jsou tyto nahrávky brány jako příjemné osvěžení nezřídka homogenní produkce, jindy (a to si přiznejme, je mnohem častější případ) je lze považovat za totální zbytečnost, spojenou s útokem na peněženky šílených sběratelů. SOLEFALD otevření rozhodně jsou, proto vydání alba plného remixů zase až tolik nepřekvapilo; navíc se dala očekávat jistá úroveň…
V prvé řadě je nutno říci, že „The Circular Drain“ vyšlo k desátému výročí kapely, jež si díky svému neotřelému prolínání hudebních žánrů, častým stylovým obratům a zejména výtečným nahrávkám získala za dobu své existence nejednoho příznivce. Ke kulatým narozeninám tak muzikanti nadělili fanouškům i sami sobě kompilaci, na níž se krom zmíněných remixovaných skladeb nachází také kompletní demo „Jernlov“ (poprvé na CD), jež je dle mého názoru zajímavější než všechny remixy dohromady. Pro ty kdo neslyšeli – jedná se o velice povedený atmosferický black metal kombinující tradičnější momenty s experimentálním rukopisem utvářejících se SOLEFALD. Výrazně melodický, propracovaný a zábavný počin; navíc v sobě jednoznačně nesoucí ducha doby. V některých momentech (markantní je to např. ve „Philosophical Revolt“) zní kapela takřka jako CRADLE OF FILTH na prvních nahrávkách, a to včetně Corneliova „filthovského“ skřehotáku. Všechny čtyři skladby jsou pochopitelně remasterovány, což sice znamená přívětivější zvuk, ale v důsledku i ztrátu původní, nesmírně sugestivní atmosféry.Zbytek alba pak tvoří remixované verze skladeb z prvního a posledního období kariéry norského dua. Upřímně řečeno, tato část „The Circular Drain“ se zase až tolik nepovedla. Jedná se o poměrně standardní elektroniku, což je určitě škoda - jak je patrno na příkladech „avantgardně“ spřízněných kolegů EPHEL DUATH („Pain Remixes The Known“) a především ULVER („1993-2003: 1st Decade In The Machines“), s podobným materiálem se dá vyhrát skutečně náramně. SOLEFALD (resp. jejich přetvořitelé) vsadili na poměrně jednoduchý recept, kdy k základní kostře jednotlivých kompozic přidali pár beatů, syntezátorů a efektů, čímž dosáhli poměrně rozpačitého výsledku. Výjimkou ze stále stejného mustru je snad jedině noisová záležitost „There Is Need“ v podání THE EXTREME ZWEIZZ FUCKOVER, za níž stojí Svein Egil Hatlevik aka Zweizz, dobře známý z působení v DØDHEIMSGARD či FLEURETY. Přesto lze i na této části desky nalézt několik vydařených momentů – zejména poklidnou a příjemně melancholickou „Sun I Call“ v podání HAVOC UNIT (neboli …AND OCEANS), a také minimalističtěji pojatou (na poměry tohoto alba) „A Motion Picture“ od RED SECTOR A.
Pakliže bych měl doporučit či nedoporučit nahrávku ke koupi, jsem jednoznačně pro druhou možnost. Demo „Jernlov“ z pětadevadesátého roku je sice fajn, pár remixů je taky slušných, ale jinak se jedná o poměrně standardní „tucárnu“, která sice dokáže pobavit na první poslech, avšak na delší dobu rozhodně zaujmout nemůže. V každém případě je možno začít uvažovat nad budoucím vývojem SOLEFALD – zkusili již všechno možné, avšak elektronickým obdobím si doposud neprošli. Že by tedy „The Circular Drain“ znamenalo předzvěst věcí příštích? Necháme se překvapit…Čtyři skladby z dema "Jernlov" + nepříliš povedené remixy = poměrně zbytečná investice
Cornelius Jakhelln
- zpěv, kytary, basa
Lars Nedland
- zpěv, klávesy, bicí
1. Motmenneske
2. Philosophical Revolt
3. Sivilisasjonen Slør - Ravnens Fall
4. When The Moon Is On The Wave
5. Red For Fire + Black For Death (by Exorcise)
6. Survival Of Fhe Outlaw (by The Bombs Of Enduring Freedom)
7. Fluorescent (The Total Orchestra) (by dj:!!j Lazare)
8. Sun I Call (by Havoc Unit)
9. There Is Need (by The Extreme Zweizz Fuckover)
10. CK II Chanel no 6 (by Half Sherman)
11. A Motion Picture (by Red Sector A)
12. Bragi (Prayer Of A Son) (by Havoc Unit)
13. When The Moon Is On The Wave (by G.U.T.)
World Metal. Kosmopolis Sud (2015)
Norrøn Livskunst (2010)
The Circular Drain (2008)
Black For Death - An Icelandic Odyssey Part II (2006)
Red For Fire - An Icelandic Odyssey Part I (2005)
In Harmonia Universali (2003)
Pills Against The Ageless Ills (2001)
Neonism (1999)
The Linear Scaffold (1997)
Jernlov (demo) (1995)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.