OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Když solidně rozjetá kapela na sklonku roku 1985 počala shromažďovat nové nápady coby kostru alba, které už od počátku pracovně nazývala „Master Of Puppets“, nebylo pochyb o tom, že se metalový svět znovu dočká velkých věcí. Fanouškovská základna kalifornské čtyřky se právě tehdy počala rozrůstat nadzvukovou rychlostí a většina z těch, kteří se ještě před pár lety nechávali opíjet košatou instrumentací a nosnými vokály hardrockových nebo heavymetalových bohů, měli díky METALLICE rázem jasno o svých nových hrdinech. V kurzu byla najednou zběsilá rychlost a tvrdost. METALLICA skutečně přišla v pravou chvíli s hudbou, která dokázala zaujmout široké zástupy fanoušků svojí na tu dobu neslýchanou divokostí („Kill ´Em All“) a zároveň citem pro vrstvenou skladbu („Ride The Lightning“).
Změny na sebe nedaly dlouho čekat ani v oblasti vyššího hudebního byznysu. Ambiciózní parta totiž už v průběhu nahrávání podepsala lukrativní kontrakt s vydavatelstvím Phonogram a taktéž hbitě přešla, ze stáje metalového nadšence a jejich objevitele Johna Zazuly pod křídla mnohem vlivnějšího managementu Q-Prime, který se v té době staral už o takové hvězdy, jakými byly třeba DEF LEPPARD nebo DOKKEN. Vlastně už rok před vydáním „Master Of Puppets“ (1986) bylo všem jasné, že METALLICA bude chtít a má na to prorazit do sfér, kde se hraje jiná liga. Jejich debutovému vystoupení na donningtonském klání MONSTERS OF ROCK v létě 1985 totiž přihlíželo mnoho významných činitelů schopných ovlivňovat pohyb „loutek“ na šachovnici celosvětové rockové špičky. A tito pánové se dívali opravdu pozorně, protože v METALLICE neviděli jen dravou budoucnost metalové hudby, deklamovanou skrze nařvaný projev, ale i čtyři výrazné a velmi charismatické osobnosti, se kterými se díky jejich „lidovému“ vystupování mohlo ztotožnit podstatně více fanoušků než s hlavnějšími artikly celé akce. Přestože tam METALLICA působila vedle legendárních ZZ TOP, MARILLION, MAGNUM a RATT jako sbíječka v knihovně, mohla být ten večer s přijetím fanoušky hlavního proudu, zvědavci a první vlnou oddaných, velmi spokojena.
Nahrávání se stejně jako u předchozího díla zhostil známý dánský workholik a perfekcionista Flemming Rasmussen a jako producent odvedl opravdu excelentní práci. Posun byl už od prvního momentu patrný. Album totiž obsahuje moderní, hutný a na tu dobu velmi originálně zdvojený zvuk. Nové nápady sice dávaly tušit, že půjde o tvrdší řachu než v případě poměrně variabilního a k melodice svolného předchůdce „Ride The Lightning“ (1984), ale ten, kdo by čekal návrat ke kořenům, by hodně přestřelil. Album „Master Of Puppets“ (1986) totiž nechává debut „Kill ´Em All“ (1983) ležet zapadlý kdesi na skládce mezi zrezivělým šrotem. Proberme si tedy toto dokonalé dílo, ke kterému se dnes hlásí nespočet obdivovatelů i z řad velmi známých kapel (namátkou DREAM THEATER, MACHINE HEAD, MASTODON…) pěkně po pořádku - skladbu po skladbě.
Thrashmetalová zrůda je v úvodní „Battery“ ihned po krátkém akustickém intru probuzena a začíná doslova přehlídka zběsilosti, kterou charakterizují ostře řezané riffy, vysoké tempo a úsečně frázující James Hetfield. Neméně důrazný titulní song „Master Of Puppets“ se stává koncertní tutovkou a naprostou klasikou metalu. Jeden z nejkrásnějších okamžiků nejen tohoto alba, ale celé tvorby METALLICY přichází na začátku druhé části titulní skladby – Hetfieldovo kytarové sólo – requiem za padlé, které plynule přechází do počáteční válečné vřavy. Smích Páně, který píseň zakončuje, zní do dáli a nad tisícovkami mramorově bílých křížů zdobícími náhrobky padlých se nám rozprostírá krvavě rudý západ. Nabasované kladivo „The Thing That Should Not Be“ charakterizují jak sugestivně frázující Hetfield, strnule hypnotizovaný vizí světové apokalypsy, tak těžké valivé riffy, nad kterými tu a tam dovádí Hammettovy kakofonické spletence. Asi nejmelodičtější položka „Welcome Home (Sanitarium)“ představuje rovněž to nejlepší, s čím kdy kapela vylezla na světlo. Tahle píseň je důkazem skutečnosti, jak dovedně dokázala METALLICA vrstvit skladbu, přejít nenásilně z líbivé akustické fáze, vedené v pomalém tempu, ve fázi rychlejší a dále ji rozvíjet do nekonečného finále, kde znovu úřadoval malý mefisto Kirk Hammett.
Smršť „Disposable Heroes“ vypovídající o nesmyslnosti válečných konfliktů a beznaději uvnitř nich je výstavní skříní stylu „thrash“, hraného v polovině osmdesátých let. Pochodová „Leper Messiah“ vznikla z alba jako poslední přímo až v dánském studiu a obsahuje výrazné střednětempé riffy a gradaci v podobě zrychlení na v jeji druhé půli. Poté přichází chvíle Cliffa Burtona, coby jednoho z hlavních autorů zdejšího instrumentálního skvostu - „Orion“, ve kterém METALLICA předvede tolik nápadů, že by si s nimi jiné skupiny dokázaly vystačit na celé album. Klidné fáze střídají střední tempa, kytary se doplňují, prolínají se, komunikují spolu a rozvíjí už tak výborné momenty do nových ještě lepších. Celé album zakončuje nářezová „Damage, Inc.“, ve které jakoby METALLICA vzdávala definitivní hold stylu, který sama vydatně pomohla rozvíjet – nebylo možné zvolit vhodnější hudební tečky za jednou významnou kapitolou jejich kariéry. Vždyť, kdy jindy je lepší opustit to, co tvůrce charakterizuje, než v nejlepším? Nevím totiž o jediné rychlé skladbě novějšího data, která by se s „Damage, Inc.“ mohla kvalitativně měřit. Prostě další z nezapomenutelných momentů čtveřice Lars Ulrich – James Hetfield – Kirk Hammett – Cliff Burton.
Po vydání „Master Of Puppets“ (1986) jede METALLICA vyprodané turné po Spojených státech v předprogramu OZZYHO OSBOURNEA, aby se na sklonku léta 1986 přesunula do Evropy, kde počala koncertovat spolu s ANTHRAX. Po několika zastávkách v Británii a Skandinávii však přišla dobře známá tragédie, kdy při nočním přesunu ze Stockholmu do Kodaně dostal jejich autobus na zledovatělé silnici poblíž švédského města Ljungby smyk a Cliff Burton ve spánku vymrštěný skrz okno převracejícího se vozidla nehodu na místě nepřežil. Metalový svět je na moment doslova paralyzován. Zbylí členové přehodnocují situaci a rozhodují se pokračovat – „Cliff by to tak chtěl!“ Tímto okamžikem končí první významná kapitola historie nejslavnější metalové kapely – pro někoho možná i kapitola nejlepší.
Vrcholný okamžik v kariéře nejslavnější metalové kapely všech dob.
James Hetfield
- kytara, zpěv
Kirk Hammett
- kytara
Lars Ulrich
- bicí
Cliff Burton
- baskytara
1. Battery
2. Master of Puppets
3. The Thing That Should Not Be
4. Welcome Home (Sanitarium)
5. Disposable Heroes
6. Leper Messiah
7. Orion
8. Damage, Inc.
72 Seasons (2023)
Hardwired... To Self-Destruct (2016)
Lulu (2011)
Death Magnetic (2008)
Some Kind Of Monster (EP) (2004)
St. Anger (2003)
S & M Live (1999)
Reload (1997)
Load (1996)
Live Shit: Binge & Purge (1992)
Metallica (1991)
... and Justice for All (1988)
Master Of Puppets (1986)
Ride The Lightning (1984)
Kill ´Em All (1983)
Vydáno: 1986
Vydavatel: Phonogram
Stopáž: 54:41
Produkce: Flemming Rasmussen, Metallica
Studio: Sweet Silence Studios
Pre mňa je s odstupom rokov "Master Of Puppets" najmä súbojom METALLICY s vlastnými skladateľskými ambíciami.
Najsilnejší v momentoch, kedy na ne prakticky zabúdajú ("Battery", "Damage Inc."), alebo si nimi nenechajú prešpekulovať aj tak zaujímavú vec ("Orion"). Slabinu zbytku pre mňa osobne symbolizuje to, čo sa úderom piatej minúty stane z titulnej skladby.
Mimochodom, tiež som na tom kedysi vyrastal, tiež som na to kedysi prisahal a tiež som kedysi na starú Metaliku nedal dopustiť. Sľubujem, že už len jeden podobný a ďalšie METALLICA drupíky budú bez výhrad.
Jedno z nejsilnějších alb v historii kapely, které dobře vyvážilo hovězí dravost mladíků s touhou po propracované a inteligentní kompozici. Hammet se potkal s můzou a nezůstalo u jednoho polibku, pokud nějaké riffy vystihují první období metalu jako komerčně dravé hudební odnože, jsou to právě riffy "Master Of Puppets". Nějakým zvláštním způsobem pro mě tohle album neztratilo gloriolu tak zásadně jako ostatní staré desky METALLICY. Možná proto, že už je to přeci jen trochu výrazněji nakročené směrem k 90. létům a možná proto, že METALLICA dosáhla toho, o co marně usilovala na prvních dvou deskách. Dosáhnout esence metalového buřičství a bouřliváctví, aniž by ztratila na posluchačské atraktivitě. U "Mastera" není dobovost na závadu, ačkoli svojí poetikou dnes už spíše vyvolá lehký úsměv, je to úsměv smířlivý.
Nejlepší album všech dob, které nemá a nebude mít obdoby - Battery prostě nemá obdoby v dějinách nakopávání prdele, Master of Puppets má podle mě nejhezčí kytarové sólo všech dob, a to umocňuje právě ten přechod z tvrdé skladby do nostalgické melodie, a Welcome Home (Sanitarium) je nádherná balada s nádherným riffem (I když Fade to Black o něco málo lepší).... Další skladby sem si ještě tolik neoblíbil, ale Orion je naprosto magická instrumentálka, jejíž začátek a sólo mě opět dostali, nemám na výběr než dát 10/10
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.