PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Psát o deskách DISMEMBER je sisyfovská práce. Stejně jako mýtický král je i nebohý autor posudku nucen do úmoru vykonávat stále stejnou a stejnou práci. Je skutečně těžké, ba snad přímo nemožné přijít s nějakým novým soudem, myšlenkou či postřehem. Ikona švédského death metalu se jednoduše nemění, od vydání „Like An Ever Flowing Stream“ si zavile drží svoji linii, veškeré možné zkratky ignoruje, nabízející se odbočky míjí bez sebemenšího zájmu. Pro někoho je to věrnost krystalicky konzervativní filosofii, pro druhého zas jen chabá zástěrka neschopnosti (nebo neochoty?) přijít s alespoň decentní reformou. Na úsvitu devadesátých let byli DISMEMBER jedním ze základních kamenů početné scény, dnes, v časech kdy z někdejší slávy zbyly už jen ruiny, jsou jedním z posledních přeživších mohykánů. Doba se změnila, DISMEMBER nikoliv. Bez ohledu na to, že old school death metal již dávno nestojí na vrcholu popularity jsou tu stále s námi, stejní jako před dlouhými dvaceti lety, oživlý přízrak dávné minulosti.
Revoluce se samozřejmě nekoná ani na novém albu, stručně a výstižně nazvaném „Dismember“. Podobně jako kolegové z branže GRAVE a UNLEASHED, zahustili i DISMEMBER svůj sound a znějí o trochu drsněji než na „The God That Never Was“ (změna to však není kdovíjak radikální, nicméně v kontextu natolik konzervativní kapely musíme registrovat i takové). Zejména pak dvojblok „Legion“ a „The Hills Have Eyes“ dává vzpomenout na projev současných GRAVE, kteří se od svého comebackového záznamu „Back From The Grave“ stále více a více extremizují. Ovšem ve prospěch obou výše zmíněných kapel mluví, kromě stále se lepšícího zvuku, i rostoucí skladatelská kvalita, což u DISMEMBER zas až tolik neplatí. Zatímco debut měl mimo jiné svoji „Soon To Be Dead“, dvojka zas „Dreaming In Red“ a další alba pak své „Casket Garden“, „Of Fire“ či „Patrol 17“, tak od „Where Ironcrosses Grow“ se stroj na jasně zapamatovatelné hitovky tak trochu zasekl. Neříkám, že poslední tvorba DISMEMBER je slabá, to rozhodně ne, jen jí chybí nějaký ten kvalitativní výkyv směrem nahoru v podobě chytlavé melodie, sólíčka či snad jednoduchého, okamžitě účinkujícího refrénku. I nová deska postrádá vyložený „highlight“, celých dvaačtyřicet minut se s nepolevující urputností jede ve stále stejných kolejích, snad jen s výjimkou důrazné „Europa Burns“ nebo IRON MAIDEN zhusta inspirované „Under A Bloodred Sky“. To však není žádné překvapení, ostatně sami moc dobře víte, že tvorba DISMEMBER velmi často odkazuje směrem k největším heavy metalovým dinosaurům.
Shrnutí? Standardní album DISMEMBER posledních let. Potěšil drsnější zvuk, znovu se však tak úplně nepodařilo složit skutečně výraznou skladbu. To je vše, více ode mne dneska nechtějte.
Nové album DISMEMBER. Doufám, že je vám to jasné, neb hodnocením ani dodatečným komentářem dneska sloužit opravdu nehodlám.
Matti Kärki
- zpěv
David Blomqvist
- kytara
Martin Persson
- kytara
Tobias Cristiansson
- baskytara
Thomas Daun
- bicí
1. Death Conquers All
2. Europa Burns
3. Under A Bloodred Sky
4. The Hills Have Eyes
5. Legion
6. Tide Of Blood
7. Combat Fatigue
8. No Honour In Death
9. To End It All
10. Dark Depth
11. Black Sun
Dismember (2008)
The God That Never Was (2006)
Complete Demos (compilation) (2005)
Live Blasphemies (DVD) (2004)
Where Ironcrosses Grow (2004)
Hate Campaign (2000)
Death Metal (1997)
Misanthropic (EP) (1997)
Massive Killing Capacity (1995)
Casket Garden (EP) (1995)
Indecent And Obscene (1993)
Pieces (EP) (1992)
Like An Ever Flowing Stream (1991)
Skin Her Alive (singl) (1991)
Reborn In Blasphemy (demo) (1990)
Rehearsal Demo 89 (demo) (1989)
Last Blasphemies (demo) (1989)
Dismembered (demo) (1988)
Vydáno: 2008
Vydavatel: Regain Records
Stopáž: 42:36
Produkce: Nico Elgstrand
Studio: B.A.S. Studios
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.