PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Stará rezavá brána se s do uší zadrhávajícím skřípotem otvírá a ďábelský hlas šeptá: „Jen zkuste přijít a já vám ukáži, s kým máte tu čest!“. Pro jedny ošuntělá scéna z šestákového strašidelného vyprávění, pro druhé podnět k vrcholnému hororovému vzrušení a pro třetí, pro třetí jednoznačný signál k nejvyšší heavy metalové pohotovosti. S onou bránou se totiž otevírala nejen hrobka „Ďábelské mumie“, ale i debutní album brněnských TITANIC, které téměř před dvaceti lety v časech velkého Komančova pádu o celých sto procent rozšířilo řady heavy metalových kapel, které v tehdejším Československu mohly vydávat alba (míněn samozřejmě CITRON).
„Dvacetkrát svý desky vobracím,
a pokaždý je to nářez,
příbuzní se raděj´ vytrácí,
říkají, ten kluk je blázen.“
Měřeno dobovýma očima to byla skutečná metalová oslava, přesně tak, jak o ní hovořil titulek alba. A znechutit ji nemohl ani násilně vnucený neutrální obal s prostým logem TITANIC na pozadí hvězdné černoty (později nahrazený také nepochybně efektnější původní verzí s příšerou – podle některých zdrojů známým brněnským drakem – drtící zmíněné logo). Jihomoravská čtveřice s ním začala okamžitě sklízet přímo žeň úspěchů prodejních i koncertních, a to nejen proto, že jiné domácí metalové kapely do té doby na vinylu (snad krom četných singlů v rámci edice „Rockmapa“) netvořily. „Metal Celebration“ totiž mělo nepřeslechnutelně ryzí a nadupaný heavy metalový feeling, s nímž napsalo jednu velmi výraznou kapitolu domácí kovové kroniky.
Jeho kouzlo spočívalo v tom, že TITANIC si v království klasického heavy metalu (jemuž navíc doba vysloveně přála) přesně a akurátně vyhradili prostor, ve kterém si rozbalili fidlátka a tenhle prostor si zvýraznili a označili specifickým zvukem kytar, svéráznou melodikou (snad vůbec nejlépe symbolizovanou slavnou skladbou „Vizáž“ ze stejnojmenného SP, která se ovšem nakonec na album nedostala), členitostí skladeb a samozřejmě i výrazným a lehce identifikovatelným zpěvem frontmana Zdeňka Černého. Díky tomu všemu byl TITANIC vidět a slyšet hodně zdaleka, dokonce možná dál, než by to člověk v domácích končinách čekal. Posluchače tak neminuly syrově chladné pózy, nepostrádající příslušný tajemný nádech („Ďábelská mumie“, „Netvor AIDS“), zvonivé nášupy, zdobené krásně klasicky pojatými sóly vzor osmdesátá léta minulého století („Mistr čas“, „Bludný kruh“ či „Metalový svátek“) a spolu s nimi ani jemné baladické náčrty ocelového poblouznění (nezapomenutelná „Figurína“). V souladu s požadavkem doby si kapela rovněž neodpustila nezbytná dokreslující intra (sugestivní „Démon“ s oblíbeným zvukem deště, přijíždějícího kočáru a démonovy ďábelské deklamace uprostřed skladby navrch), kterým v tomhle směru na záda dýchal dokonce i mlčky předpokládaný kousek „lidovosti“ v pivním „Simulantovi“. Ten navíc, snad i díky klipovému ztvárnění, nakonec znamenal jedno z nejznámějších míst alba, přestože větší potenciál se podle všeho skrýval ve všech ostatních skladbách. Ale tak už to holt v tom hudebním světě chodí, co si budeme namlouvat.
První vinylová plavba tuzemského TITANICu se tedy odehrála vysloveně ve znamení šťastné hvězdy, v jejímž svitu se navíc zdálo, že na rozdíl od svého jmenovce nebude odsouzen k potupnému nabrání vody a klesnutí na (heavy metalové) dno. Skutečné následující události sice na podobné zdání nebraly žádné ohledy, ale to už je samozřejmě jiná kapitola. Ani při ohlédnutí za ní se však člověk stejně neubrání nostalgické vzpomínce na dobu, kdy ve vzduchu byl cítit listopad a TITANICu ležel u nohou celý metalový národ. Jo, to byly časy.
První „elpíčková“ plavba tuzemského TITANICu nejen ve znamení šťastné hvězdy.
Zdeněk Černý
- zpěv, kytara
Miroslav Horňák
- kytara
Milan Hanák
- baskytara
Stanislav Fric
- bicí
1. Ďábelská mumie
2. Mistr čas
3. Chaos 20. století
4. Netvor AIDS
5. Figurína
6. Démon
7. Bludný kruh
8. Železná panna
9. Simulant
10. Metalový svátek
[video]
ON (2021)
Soumrak Titánů živě (2020)
Soumrak Titánů (2018)
Metalovej svátek živě (2016)
Double Time (2013)
Rockové balady (1995)
3 (1993)
Ábel (1990)
Metal Celebration (1989)
Datum vydání: Čtvrtek, 1. června 1989
Vydavatel: Opus
Stopáž: 42:39
Ve své době tato deska slušně obstála, ale následující Abel teprve ukázal že Titanic je kapelou s největšími ambicemi.Bohužel to netrvalo dlouho.Škoda...
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.