Daniel O’Sullivan (GUAPO), Vincent de Roguin (SHORA) a Stephen O’Malley (SUNN O)))) si na druhý album ÆTHENOR prizvali Krystoffera Rygga (ULVER), ale jeho pársekundové hosťovanie je viac ukážkou rešpektu, ktorému sa tvorbe „kmeňového“ tria dostáva, než snahou ÆTHENOR upútať konzervatívnejšie metalové publikum.
ÆTHENOR sa – podobne ako ďalší O’Malleyho projekt KTL – vynoril potichu a zdanlivo odnikadiaľ, no v záplave kolaborácií, ktoré sa v portfóliách ľudí zo SUNN O))) a ich okolia v ostatných dvoch rokoch vynorili, patrí k tým výraznejším a bezosporu muzikálnejším.
Očakávať však v hudbe ÆTHENOR dominantný O’Malleyho podpis by bolo omylom. „Betimes Black Cloudmasses“ (rovnako ako „homérovský“ debut „Deep In Ocean Sunk The Lamp Of Light“) nie je gitarovou doskou ani v tom najširšom ponímaní. Centrálna časť nahrávky odkazuje dokonca k modernej komponovanej hudbe. Krehký, subtílny, no krištáľovo čistý zvuk nahrávky dáva vyniknúť kontrastom ticha – v ktorom sú ponorené jemné ambientné ruchové linky – a ostrým, až industriálnym perkusívnym zvukom, odkazujúcim na musique concrète a prechádzajúcim miestami prekvapivo do hry na klasické bicie.
Práve perkusie, zvuky, údery a ich premeny náladu dosky do veľkej miery definujú: okrem Rygga sa na „Betimes Black Cloudmasses“ objavuje kontribúcia švajčiarskeho (klasicky vzdelaného) perkusionistu Alexandre Babela, jeho jazzom, elektronikou a improvizačným umením poznamenaného bubeníckeho kolegu z paneurópskeho projektu N-COLLECTIVE Nicolasa Fielda a dlhoročného O’Sullivanovho spolupracovníka, zvukového inžiniera Anttiho Uusimakiho (ktorého signatúru nájdete na albumoch GUAPO, TINDERSTICKS, Natachy Atlas či Barryho Adamsona). Roly ani nástroje však nie sú jasne rozdelené, koncept kolaborácie nedáva priestor na individuálne exhibície a strhávanie pozornosti. Konieckoncov ÆTHENOR – i keď zriedka koncertujúci – je viac než skupinou permanentne prebiehajúcim procesom: album sa nahrával „na diaľku“ dva roky a jeho nasledovník, údajne s textovým a vokálnym príspevkom Davida Tibeta (CURRENT 93) je naplánovaný na nadchádzajúcu jeseň.
Napriek koketérii s modernou klasikou nie je „Betimes Black Cloudmasses“ ťažkým či bolestivým posluchom. Takisto ako takmer rovnako dlhý (alebo skôr krátky) predchodca je aj dvojka ÆTHENOR „zážitkovým“, takmer filmovým a v zásade veľmi hrejivým a príjemným posluchom.