OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Zdá se to téměř neuvěřitelné, ale od okamžiku, kdy se v malém městečku Visby na ostrově Gotland zrodila legenda jménem GRAVE, uplynulo rovných dvacet let. Pravda, stará sestava Ola Lindgren / Jörgen Sandström / Jensa Paulsson působila „na scéně“ již od roku 1986 (toho času ale ještě pod vlajkou CORPSE) a dokonce po sobě zanechala i jeden historicky cenný záznam v podobě demo pásky „Black Dawn“. Ovšem ty nejlepší kapitoly se začaly psát až pod novým názvem a na novém místě, kapela totiž dává vale ostrovu sevřenému uprostřed vln baltského moře a přesouvá se přímo do centra dění, do Stockholmu. V tehdejším srdci švédské metropole, chcete-li jinak studiu Sunlight, pak pod dozorem Tomase Skogsberga začala plodit jeden základní stavební kamen severské death metalové kultury za druhým.
Ale to je všechno historie, ještě k tomu dobře známá a nesčetněkrát opakovaná, pojďme proto raději přímo k jádru věci, přesněji pak k osmému řadovému albu GRAVE, symbolicky pojmenovanému „Dominion VIII“. Přiznám se, že post-comebacková filosofie Seveřanů ve jménu postupného přitvrzování má mé velké sympatie, proto mě mírně znepokojila zvěst o odchodu bubeníka Pelleho Ekegrena, neboť to bylo právě jeho umění, které se na radikalizaci projevu GRAVE tak výrazně podepsalo. Jeho místo zaujal Ronnie Bergerstahl (známe ze sestav CENTINEX, JULIE LAUGHS NOMORE nebo AMARAN), o němž dnes už znovu bývalý kytarista Jonas Torndal prohlásil, že jeho styl má rozhodně blíže k tomu Paulssonovu. Ale Bergerstahl se nakonec bez problémů aklimatizoval, přizpůsobil se aktuální tváři kapely a více méně navázal na Ekegrenovu práci. I „Dominion VIII“ se tedy nese v drsnějším a rychlejším duchu, majíce daleko ke groovy a jako med se táhnoucím záznamům z dávných devadesátek. Hotovým balzámem na uši je znamenitý Lindgrenův growl, kostnatý předák se znovu presentuje srozumitelným (v rámci žánru, pochopitelně) a přitom ohromně přesvědčivým vokálem s důrazem na protahování koncovek. Skutečně výtečná práce, pro mě osobně je Ola Lindgren jedním z nejlepších extrémních zpěváků, a to nejen v rámci skandinávské death metalové školy. Oproti předešlému album „As Rapture Comes“ disponuje novinka poměrně archaickou produkcí, leč domnívám se, že tenhle odkaz na staré stockholmské poměry není žádným přehmatem, ale zřetelným úmyslem (jen tak pro pořádek dodávám, že vokály byly nahrány v Sandkvie Studios ve Visby)
Oslava dvacátých narozenin se vydařila, a to i přesto, že „Dominion VIII“ není vrcholným eposem kariéry severské legendy, ale „pouze“ standardním albem GRAVE. Zlatým hřebem post-comebackové tvůrčí kapitoly tedy i nadále zůstává „As Rapture Comes“, novinka přeci jen mírně pokulhává, z části díky méně přesvědčivému zvuku, z části kvůli absenci druhé kytary Jonase Torndala. Přesto zaručená švédská kvalita.
Oslava dvacátých narozenin se vydařila, a to i přesto, že „Dominion VIII“ není vrcholným eposem kariéry severské legendy, ale „pouze“ standardním albem GRAVE. I to ovšem samo o sobě symbolizuje vysokou kvalitu.
7,5 / 10
Ola Lindgren
- kytara, zpěv
Fredrik Isaksson
- baskytara
Ronnie Bergerstahl
- bicí
1. A World In Darkness
2. Fallen (Angel son)
3. Deathstorm
4. Stained By Hate
5. Bloodpath
6. Annihilated Gods
7. Sinners Lust
8. Dark Signs
9. 8th Dominion
Burial Ground (2010)
Exhumed - A Grave Collection (compilation) (2008)
Dominion VIII (2008)
Enraptured (DVD) (2006)
As Rapture Comes (2006)
Fiendish Regression (2004)
Back From The Grave (2002)
Extremely Rotten Live (live album) (1997)
Hating Life (1996)
Soulless (1994)
..And Here I Die… Satisfied (EP) (1993)
You'll Never See... (1992)
Into The Grave (1991)
Tremendous Pain (single) (1991)
GRAVE / DEVIATED INSTINCT / DEVOLUTION (split) (1991)
Promo 1989 (promo) (1989)
Anatomia Corporis Humani (demo) (1989)
Sexual Mutilation (demo) (1989)
Sick Disgust Eternal (demo) (1988)
Vydáno: 2008
Vydavatel: Regain Records
Stopáž: 44:08
Produkce: Ola Lindgren, Peter Othberg & GRAVE
Studio: Studio Soulless (Stockholm, Sweden) and Sandkvie Studios (Visby, Sweden)
Mix: Sandkvie Studios (Visby, Sweden)
Mastering: Masters Of Audio (Stockholm, Sweden)
Artwork: Costin Chioreanu
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.