OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jestli něčím upoutal třetí pražský koncert Lennyho Kravitze, pak to byla naprostá profesionalita a vyklidněné vystupování hlavního aktéra. Ten si totiž, dobře naladěn, užíval každou sekundu strávenou na pódiu a dokázal, že je opravdový rockový showman se vším, co k tomuto označení patří. A byť první půlhodinu trochu bojoval s chladně stojícím davem, nakonec přesvědčivě zvítězil. Zhruba v polovině svého programu totiž definitivně strhnul největší arénu v naší republice k nekoordinovanému tanci, na vlně jím hlasitě oznamované revoluce lásky. A když při klasice „Let Love Rule“ seskočil z pódia, vstoupil do nahuštěného davu a prostředkem plochy se rozhodl deset minut jen tak procházet (tanečním krokem pochopitelně) křížem krážem mezi lidmi po celé ploše, mával všem okolo sebe a podávat fanouškům ruce a ještě do toho vytleskávat taneční rytmus, bylo to prostě něco, co se jen tak nevidí. Pojďme tedy na začátek samotného koncertu, který se nesl ve velmi pozitivní atmosféře.
Předkapelou se stali ONE REPUBLIC, bílí pop-rockoví koně černého guru současného mainstreamového popu Timbalanda, kteří jsou známí již dvěma celosvětovými šlágry („Stop And Stare“ a „Apologize“). Ty dnes vyhrávají do světa snad ze všech komerčních rádiových stanic, ale nenechte se tímto odradit, protože koncert potvrdil, že v jejich případě rozhodně nejde o zázrak, jehož existence stojí a padá na ojedinělých singlech. Sympatická parta z Colorada se předvedla ve velmi dobré formě a jejich inteligentně vystavěný kytarový pop byl určitě dobrým rozjezdem pondělního večera. Zajímavostí bylo, že jejich frontman odehrál koncert s nohou v sádře. Naštěstí však většinu celé čtyřicetiminutovky seděl za klavírem. Hudbu této relativně nové kapely bych přirovnal k britským TRAVIS, protože u obou kapel hrají prim odlehčené melancholické skladby a výrazné melodie, podpořené jak kytarovým zápřahem, tak komorním piánem. ONE REPUBLIC předvedli zhruba osm zajímavých písní se silnými momenty a to jak v aranžích, tak ve zpěvových linkách, přičemž právě výkon zpěváka Ryana Teddera byl toho večera opravdu vynikající.
Po zhruba dalších čtyřiceti minutách, během kterých se přestavovalo pódium, zahájil koncert Lenny Kravitz a sice skladbou „Bring It On“ ze své nejnovější desky. Zvuk byl po celý koncert velmi dobrý a to tvrdím navzdory faktu, že jsem po celou dobu seděl téměř pod střechou arény, kde bývá často velmi problematický. Tentokrát opravdu nebyl a všechny nástroje včetně tříčlenné dechové sekce zněly vyváženě a přesně zapadaly do kontextu jednotlivých skladeb. O tom jsem se ostatně měl možnost přesvědčit hned v následující písni „Always On The Run“, která dává právě dechovým nástrojům velký prostor. Album „Mama Said“ (1991) bylo ten večer hodně protežované, protože se z něho pokračovalo dalšími dvěma songy a sice „It Ain´t Over Til It´s Over“ s všeobecně známou smyčcovou vyhrávkou a překvapivě zařazenou psychedelií „Fields Of Joy“. První půlka koncertu byla však tou slabší, za což možná mohl výběr skladeb, kde se nacházelo více položek z letošního alba „It´s Time For A Love Revolution“, které zrovna neoplývá přesvědčivostí a výraznými fláky. Důkazem mohla být „Love, Love, Love“ snad nejzbytečnější položka pražského setlistu. Naštěstí došlo k obratu, jakmile nastoupily hitové skladby z alb „Lenny“ (2001) a „Baptism“ (2004) – „Dig In“, „Stillness Of Heart“ a „Where Are We Runnin´?“, které působily jako signál k zahájení monstrózního mejdanu.V ten moment se totiž i diváci na zaplněných tribunách zvedli a začali s děním na pódiu plně spolupracovat. Jeden z nejsilnějších momentů přinesl trojlístek skladeb z alba „5“ (1998) – „Live“, „Fly Away“ a „American Woman“, který ukázal, jak skvělé songy tohle moderní soul/funky/rockové album nabízí a jak přesvědčivým a všestranným pěvcem Lenny opravdu je. Stejně suverénní byl však i za klavírem při poměrně čerstvé „I ´ll Be Waiting“, která se v závěru vyvinula v dlouhý jam, který řídil skvělý kytarista a Lennyho pravá ruka Craig Ross.
Starodávná klasika „Let Love Rule“ už dnes samozřejmě znamená minimálně čtvrthodinové hrátky s publikem (viz úvodní odstavec). Velkolepý přídavek v podobě dvojice skladeb „Believe“ a „Are You Gonna Go My Way“ ze stejnojmenného alba z roku 1993 zakončil fantastický koncert jedné z největších hvězd a stálic současného pop-rocku. Kromě několika absentujících hitů tak nemohu vznést jedinou negativní námitku na tento velmi povedený dvouapůlhodinový koncertní orgasmus. Lenny, přijeď zas!
Fotografie: www.observer.com (ilustrační)
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.