OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Muž, který by nezemřel ani kdyby ho opustil tisíc a jeden spoluhráč. To je Blaze Bayley, muž, který by nicméně zemřel, kdyby nemohl dělat heavy metal. Toť jeho podstata a podstata všeho, čeho se dopustil poté, co byl odejit z IRON MAIDEN a zcela definitivně se našel. Sestava, kterou se obklopil na startu další etapy svého kovotepectví (a která přinesla do oficiálního názvu i jeho původní rodné jméno), doznala oproti té z existenčního DVD „Alive In Poland“ (2007) drobné změny na postech druhé kytary (Jay Walsh) a bicích (Lawrence Paterson), a soudě podle všeho je to sestava řádně ostrá, což ostatně nejlíp ze všeho prozradí novinkové (a vlastně debutní zároveň) album samotné.
Muž, který by nezemřel, na něm roztáčí kola své fortuny s parou sobě vlastní (stále siláčtější kotlety dosvědčí), a jelikož se do toho opravdu opírá, nabrané otáčky neznají mezí. Kolikrát bych to mohl klidně nazvat i thrash metalem, ale to bych nesměl zapomenout, že za mikrofonem je stále Blaze. V kvapíkovém heavymetalovém tempu tedy otvírám kolekci dvanácti skladeb, která především slibuje prozradit leccos o umělcově dlouhodobé stabilitě, a nestačím si přidržovat nášivky na stařičké džísce. Titulní „The Man Who Would Not Die“ je otvírákem totálně vyšinutým z ordinérních metalových kolejí, dvoukopákovou bestií urvanou z ocelového řetězu a přesným zásahem na chronometr - jistě, pokud spasit heavy metal v roce 2008, tak snad jedině nějak takhle. K tomu ten nezaměnitelně sugestivní Bayleyho výraz, kousavé kytarové sólo, prostě nádhera. Jen aby po prvním ohlušujícím výstřelu nezvlhnul prach na pánvičce. Ale kdeže. „Blackmailer“ se veze dál na neuvěřitelně nakažlivé kovové vlně, ač jej Bayley v refrénu pomyslně uzpívává až k smrti, a stejně tak zabrat vám dá i „Smile Back At Death“, přes zbytečně našponovanou stopáž znovu k prasknutí tutová věc s famózní úvodní vyhrávkou. A kopáky tepou a tepou, jako kdyby to snad nikdy nemělo skončit. Ani zpočátku umírněnější „While You Were Gone“ není výjimkou a pokud by v porovnání s předešlými skladbami snad působila poněkud zapškleji, je tu „Samurai“, který v již tradičním ostrém tempu opět zní jako zvučný metalový kousek, byť s nepřeslechnutelnými maidenovskými kořeny. Album tak pádí stále dál a přísun slibně znějícího materiálu (navzdory jeho jasné zafixovanosti v klasickém heavymetalovém výrazu z příslušného období) přesto ne a ne zřídnout. Singlovku „Robot“ vystřídá jediná pomalejší věc (chcete-li balada) „At The End Of The Day“, stejně vkusná a s dostatečně sebevědomým refrénem jako drtivá většina ostatních věcí na desce, a mně něco začíná říkat, že nic výrazně horšího (při vědomí toho, že i tak by se z pohledu obecného měřítka jednalo o standardně dobré věci) už „The Man Who Would Not Die“ nabídnout nemůže, ani kdyby třeba na just chtělo. A je to skutečně tak, od „Waiting For My Life To Begin“ až po „Serpent Hearted Man“ se rozpíná další fáze Blazeova kovového umění, na první poslech sice jednoduše identifikovatelná, ale stále minimálně spolehlivě účinná tam, kde by jiní už dávno neškodně přešlapovali na místě a nevěděli, kudy z toho ven.
Muž, který by nezemřel, má zkrátka výsostný cit pro věci heavymetalové, o tom nebylo pochyb už za éry BLAZE, a je třeba to zopakovat ještě jednou právě teď, když s poměrně přímočařejším přístupem navazuje na násilím a ne jeho vinou zpřetrhané spojení se zmíněnou minulostí. Nějaká další doporučení? „The Man Who Would Not Die“ aspirující na jedno z nejlepších letošních alb v daném ranku myslím hovoří za vše…
Chyba lávky, ten titulek měl znít: „Muž, který nezemřel.“ Na nějaké podmiňovací způsoby zapomeňte.
9 / 10
Blaze Bayley
- zpěv
Nick Bermudez
- kytara
Jay Walsh
- kytara
Dave Bermudez
- baskytara
Lawrence Paterson
- bicí
1. The Man Who Would Not Die
2. Blackmailer
3. Smile Back At Death
4. While You Were Gone
5. Samurai
6. Crack In The System
7. Robot
8. At The End Of The Day
9. Waiting For My Life To Begin
10. Voices From The Past
11. The Truth Is One
12. Serpent Hearted Man
Circle Of Stone (2024)
War Within Me (2021)
Live In Czech (2020)
The Redemption Of William Black (2018)
Endure And Survive (2017)
Infinite Entanglement (2016)
Live In Prague (2014)
Soundtracks Of My Life (2 CD Best Of) (2013)
The King Of Metal (2012)
Promise And Terror (2010)
The Night That Will Not Die (Live) (2009)
The Man Who Would Not Die (2008)
Alive In Poland (DVD) (2007)
Blood And Belief (2004)
As Live As It Gets (2003)
Tenth Dimension (2002)
Silicon Messiah (2000)
Vydáno: 2008
Vydavatel: Blaze Bayley Recordings
Stopáž: 62:26
Produkce: Blaze Bayley
Blaze nám zraje jako víno. No teď už možná trochu přezrává, protože se mi jeho předchozí řadovka o krvi líbila přece jen o krapítek víc. Ale i tak je novinka kvalitním kusem metalu, i když už zní lehce archaičtěji než před osmi lety, kdy s ním Blaze poprvé přišel. Thrashový základ s melodickými kudrlinkami a svojským hutným hlasem úhlavního buřtíka stále funguje.
Velmi silné album. Možná nejlepší od dob výborného debutu. Blaze sice nepřišel s ničím novým, drhne si to pořád ve svých kolejích, ale tentokrát je materiál hodně vyvážený a nadprůměrný.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.