OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Povězte mi upřímně: proč kameny s nejvyšším počtem karátů bývají skryty veřejnosti? Proč se jim nechce zářit? Jsou zvláštní, tyhle syrové diamanty. Raději jsou zasazeny hluboko v hornických šachtách, bez jakékoliv touhy být objeveny. Ony se Vám normálně obyčejnsky schovávají. Ačkoliv mají potenciál zdobit řemeslně nejlépe opracované šperky, zůstávají bez jakékoliv cílevědomosti pod povrchem, kde si volnodušně zevlují bez náznaku snahy vykoulet se na denní světlo. Horník, který je objeví, se i celkem zapotí, aby podobný poklad vyloupnul. A to se občas vůbec nepodaří nebo pouze s tím, že potenciální šperk poškodíte,díky tomu, že je příliš pevně přirostlý k rodné skále.
O kom, že to mluvím? Tak zkuste hádat, máte jedinou možnost. Nápovědu? No dobře. Dám: Jsou z Plzně. Cože to od zasvěcenců slyším? MADE BY THE FIRE? E-éééé. Chyba, ti to tentokrát nejsou, ačkoliv splňují všechny předešlé body. Tentokráte to bude o jejich sousedech ze zkušebny – letitém, ale výtečně šlapajícím alternativně-extrémním prskoletu zvaném JETWAY. Kapela, která je původní domovskou lodí kytaristy z DIVE Filipa Noska, má v aktuální sestavě dalšího "dajváka" a to zpěváka Davida, který pohání tuto bárku bezpražcovým pádlem. Jejich studiový počin nemá vydavatele, téměř nemá ani obal, nemá jméno, nikde se nedozvíte, že se dá koupit/vyšmelit/vyměnit nebo ukrást, zkrátka obsahuje typické příznaky borské antiambicióznosti. Přesto tato banda existuje a jejich hudba je to na naše poměry parádní. Zkuste rozmlátit v jednom hmoždíři tyto bylinky: stvoly jazzrockových pampelišek, čerstvou grindovou kůru, ostny z death metalového bodláčí a pestíky hardcorových kvítků. Pokud to celé zalijete horkou vodou a pořádně vylouhujete vznikne slušný lomcovák, který se dá přirovnat k peprnějšímu KOMBUCHOVÉMU výluhu.
Ačkoliv celý materiál má sedm skladeb je skladný, zhuštěný a pěkně složený do necelých dvanácti minut. Počátek, ve kterém najdete kytarové šmidlikání, se rychle zvrhává ve válcovnu na hrubozrnné rašple a pak už se to jen tak nezastaví. Vkusným klouzavým bas-groovem, který mi dává vzpomenout na Lese Claypoola, počíná hymna o domečku pro jednu z nejoblíbenějších rostlin kapely nazvaná „Skleníček“. Minutová pecka ozdobená trylkující tapovanou kytarovou krajkou nabírá sílu, až je z ní pořádně tuhé sukno. Uprostřed následující písničky „Jezevec“ se vždycky musím přesvědčit, že neposlouchám nějakou zakutanou bonusovku k albu „The Painter´s Palette“ od EPHEL DUATH, protože feeling některých části je okatě tisovský a rozhodně to není výsadou jen jedné části a jen u této skladby, ale mnoha dalších fragmentíků celého mini-materiálu. Příznivci ZUBROWSKY a podobných kudrnatých skvostů budou nadšeni. Vzhledem k poměrům členů ansámblu má nahrávka i velmi povedený zvuk, čemuž nadšeně tleskám – nicméně nic to není v porovnání s hudebním masakrem, který JETWAY dokáží rozpoutat živě. Když mají dobrý den…
Paranormální grindy-jazzy-HC-metálová masakra.
9 / 10
David Martínek
- baskytara
Pavel Ryska
- bicí
René Trávníček
- vokály
Filip Nosek
- kytary
1. Nová
2. Skleníček
3. Jezevec
4. Metla
5. Tory White
6. Smrková
7. Zlá
Jetway (2007)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Samovydání
Stopáž: 11:20
Produkce: Jetway
Studio: Ex-Awik
skoda ze panove opomeli zdokumetovat letity pecky jako smash nebo cosmicshock...taktez je neodpustitelné opomenutí jiz kultovniho hitu "pust to nebo ti ji flaknu"...za to strhavam panum jeden bod a doufam ze to brzy napravi:-) jinak super cedlo
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.