OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Kdybych měl posluchači, který se nikdy nesetkal s hudbou JUDAS PRIEST, doporučit jenom jediné jejich album, byl by to právě „Painkiller“, protože jde o nahrávku, která představuje tu nejpravější podstatu kapely, a také o nahrávku, která působí (po invenční a zvukové stránce) stále svěže. Ve své době skutečně šlo o dělovku přímo do černého, zasahující svůj cíl zrovna ve chvíli, kdy s legendárními Brity již mnoho metalových fanoušků nepočítalo.
Skupina, jež kromě mnoha úspěchů v průběhu celých osmdesátých let minulého století prošla také mnoha těžkými situacemi (vleklé soudní tahanice s americkými mravokárci), si však z nepříznivých situací a vývoje na rychle se měnícím hudebním trhu těžkou hlavu nedělala a raději stranou od mediálního humbuku a bez větších emocí shromažďovala materiál, který se později stal definicí heavy metalu počátku devadesátých let.
A jak to vlastně bylo se skladatelskou vyčerpaností, o které se na sklonku osmdesátých let v souvislosti s JUDAS PRIEST tak otevřeně mluvilo? Předchůdce „Ram It Down“ (1988) opravdu tak trochu odnesl celé to hektické období, kdy se JUDAS PRIEST museli při téměř každoročním skladatelském procesu ještě soustředit na „jiné věci“, než ty hudební. Dnes však již víme, že šlo jen o chvilkové zaváhání a opak byl pravdou.
Důkazem budiž právě album „Painkiller“, na kterém se skupina vzepjala ke svému životnímu výkonu a navíc v dosud nejdivočejší formě. Těchto devět nemilosrdných metalových hymen a jedno intermezzo totiž ještě dnes oslavuje široká fanouškovská obec jako „Nový metalový zákon“. Rob Halford a spol. zde působí jako utržení ze řetězu, což je možné (při pohledu na jejich o poznání hustěji okované kožené úbory a rozběsněné počínání v klipu k titulní skladbě) brát jako přirovnání doslovné.
Nové skladby oplývaly nejen největší tvrdostí a divokostí v dosavadní historii JUDAS PRIEST, ale byly doslova přeplněny melodiemi a výtečnými kytarovými momenty. Už od úvodu celého alba, kdy to celé svým hromobitím nakopne novic za bicí soupravou Scott Travis, až po závěrečnou jízdu „One Shot At Glory“ jde o strhující zážitek, který je prostý hluchých míst. Na Halfordův vřískot a kaskády kytarových figur dua Tipton/Downing v titulní střelbě „Painkiller“ ještě dnes, osmnáct let po vydání alba, přísahají zástupy heavy metalových fanoušků napříč několika generacemi.
JUDAS PRIEST však po celých pětačtyřicet minut nepolevují a vrhají na nás jednu skladbu lepší druhé. Ostatně, vždyť to všechno již dobře znáte. Zpěvná „Hell Patrol“ je následována jedovatou „All Guns Blazing“, kde hysterický Halford šlehá slovy jako cholerický bachař na speedu. Následuje dálniční smršť „Leather Rebel“ coby oslava vzdoru a svobody. Rozžhavená výheň „Metal Meltdown“ je díky košatým kytarovým partům definicí všeho, co u mne představuje vrcholný okamžik v heavy metalu. Všechny tyto skladby se dnes již definitivně staly základní abecedou metalového žánru.
Záblesk skladatelské geniality v „Night Crawler“ jakožto jedné z nejlepších skladeb JUDAS PRIEST vůbec pouze dovršuje celou tu parádu. Skladba „Between The Hammer And The Anvil“ dodnes patří do základu koncertního setu JUDAS PRIEST a naopak bombastická „A Touch Evil“, která zahraje na trochu monumentálnější strunu, může oslovit i mnohé zarputilé odpůrce skupiny. Po krátkém intermezzu „Battle Hymn“ následuje výtečné finále v podobě chytlavé „One Shot At Glory“, která vám zůstane v hlavě ještě dlouho po poslechu celého alba. Sečteno a podtrženo - osobně neznám dokonalejší ryze heavy metalové album mladší „Painkillera“.
Jidáši ve své nejlepší hodince. Obrovské vzedmutí tvůrčích sil dalo vzniknout monstru, které za sebou zanechalo sežehlou zem. Sopka heavy metalu.
Rob Halford
- zpěv
Glenn Tipton
- kytara
K.K.Downing
- kytara
Ian Hill
- baskytara
Scott Travis
- bicí
1. Painkiller
2. Hell Patrol
3. All Guns Blazing
4. Leather Rebel
5. Metal Meltdown
6. Night Crawler
7. Between The Hammer And The Anvil
8. A Touch Of Evil
9. Battle Hymn
10. One Shot At Glory
Invincible Shield (2024)
Firepower (2018)
Redeemer Of Souls (2014)
A Touch Of Evil: Live (Live) (2009)
Nostradamus (2008)
Angel Of Retribution (2005)
Live In London (Live) (2003)
Demolition (2001)
Meltdown (Live) (1998)
Jugulator (1997)
Metal Works ´73 – ´93 (Best Of) (1993)
Painkiller (1990)
Ram It Down (1988)
Priest ... Live! (Live) (1987)
Turbo (1986)
Defenders Of The Faith (1984)
Screaming For Vengeance (1982)
Point Of Entry (1981)
British Steel (1980)
Unleashed in the East (Live) (1979)
Killing Machine (1979)
Stained Class (1978)
Sin After Sin (1977)
Sad Wings Of Destiny (1976)
Rocka Rolla (1974)
Datum vydání: Pátek, 14. září 1990
Vydavatel: Sony Music / Columbia
Stopáž: 46:12
Produkce: Chris Tsangarides a Judas Priest
Za mě nejlepší heavy - metalové album vůbec..
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.