UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
O aktivitách finských pohřebáků SKEPTICISM toho nebylo v posledních letech známo příliš mnoho a někteří již kapelu (zřejmě definitivně) pohřbívali. Skoro jako pověstný blesk z čistého nebe pak na posluchačskou obec zapůsobily informace o chystaném turné, které mělo zastávku i v našich zemích (viz report), a zejména pak zmínky o připravované desce. Nyní je již novinka venku, a to celých dlouhých pět let po spíše rozporuplněji přijatém „Farmakonu“.
Hned úvodem mohu prozradit, že se opět jedná o vysoce kvalitní produkt, představující SKEPTICISM ve standardní formě. Všechny typické atributy (tj. pomalé tempo, záhrobní vokál, depresivní melodie i časté užití varhan) zůstaly zachovány, přesto se kapela zase posunula o nějaký ten stupínek dále. Nejedná se sice o změny zásadní, ale je jich hned několik, pročež je nezbytně nutné je na těchto místech pojmenovat.
Pravděpodobně první skutečností, která posluchače udeří do uší, je značná melodičnost nahrávky. Setkáváme se s ní již v úvodní „The Arrival“, kdy je ústřední melodie – mimochodem definovaná mohutnými klávesovými linkami – skutečně hitová, a marně pátrám v paměti, zda kapela někdy s něčím podobným vyrukovala již dříve v minulosti. Obecně se dá říci, že na „Alloy“ SKEPTICISM rozvíjejí nejen svůj standardní funeraldoomový přednes, ale právě díky častějším užitím melodických stupnic (klávesových i kytarových) působí celek, jako by byl nasměrován někam do oblasti „normálního“ doomu (slyš např. „March October“, kde kapela v jistých pasážích působí tak trochu jako MY DYING BRIDE).
Nejedná se však jen o tyto proměny, celkově SKEPTICISM i mírně zrychlili (i když pochopitelně nejde o nic zásadního - kapela nadále nikam nespěchá, jen si protentokrát mezi jednotlivými údery paliček nestihnete skočit do lednice pro pivo) a ke slovu se více než kdy jindy dostávají typické varhany, jichž je užito opravdu do sytosti. Jsou jimi tvořeny jak masivní zvukové stěny, tak hluboké basové frekvence, stejně jako povedené melodie.
Nehodlám na tomto místě tvrdit, že jsem novinkou nějak bezprecedentně nadšen, ale album beze zbytku splňuje má (velká) očekávání. Vše, co jsem od SKEPTICISM požadoval, tady zkrátka je – smutek, melodično i povedené harmonie. Nahrávka sice tentokrát díky častějšímu užití několikrát zmíněných melodických linek nezní tolik depresivně a koneckonců ani příliš hypnoticky, ale je schopna vtáhnout posluchače do děje a působí nezvykle uklidňujícím dojmem. Tak nevím, dalo se vlastně čekat víc?
Arrived autumn
With a visit uninvited
And by chill slowly growing
With a lesson fully dreadful
And by message all displeasing
(„The Arrival“)
Nahrávka, jež beze zbytku splňuje očekávání, která posluchačská obec do návratu SKEPTICISM vkládala.
8,5 / 10
Matti
- vokály
Jani Kekarainen
- kytary
Eero Pöyry
- klávesy
Lasse Pelkonen
- bicí
1. The Arrival
2. March October
3. Antimony
4. The Curtain
5. Pendulum
6. Oars In The Dusk
Alloy (2008)
Farmakon (2003)
The Process Of Farmakon (EP) (2002)
Aes (EP) (1999)
Lead And Aether (1998)
Ethere (EP) (1997)
Stormcrowfleet (1995)
Aeothe Kaear (demo) (1994)
Towards My End (7") (1992)
Datum vydání: Pondělí, 20. října 2008
Vydavatel: Red Stream
Stopáž: 47:22
Taková veselá hudba k podzimnímu umírání.
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.