OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Celé mesiace trvajúce intenzívne počúvanie, detailné analýzy, grafy, tabuľky, porovnávania a rozbory. Naozaj som si dal záležať na každom drobnom odtieni, každej nuanse, každej stope, každej note. Nechcel som tomu veriť, od zamysleného krútenia hlavy kombinovaného s headbangingom ma bolel krk. Nedá sa nič robiť - konečný verdikt sa aj tak rovná prvému pocitu. Urastení chlapci zo švédskej Tumpy naozaj nahrali výborný album!
AMON AMARTH sa podľa vlastných slov pri nahrávaní svojho siedmeho albumu inšpirovali prácou tatkov zo SLAYER na monolite „Reign In Blood“ v roku 1986. Ani štipka zvuku navyše, žiadne zbytočné vyplňovanie priestoru, žiadna vata - drsná spanilá jazda od začiatku až do konca. No a hlavne silné skladby - aký to rozdiel oproti predchádzajúcemu štúdiovému počinu „With Oden On Our Side“, na ktorom si kritický fanúšik nájde maximálne tri podarené kusy.
„Twilight Of The Thunder God“ nie je najlepší album, aký táto kapela nahrala. Už od čias, keď sa z kvalitného melodického death metalu stal sympatický heavík s medvedím ručaním Johana Hegga, je jasné, že AMON AMARTH neprekročia svoj starodávny tieň, nech ich predajné čísla (aktuálny album je napredávanejší v ich kariére) hovoria, čo chcú. Treba však jedným dychom dodať, že „Twilight Of The Thunder God“ je skutočne najlepšia skladba, akú kedy táto kapela nahrala. Už v novembri minulého roku som sa na dvoch koncertoch po sebe (Viedeň a na druhý deň Praha po boku SLAYER) čudoval, prečo stále otvárajú svoj set so starinkou „Death In Fire“, keď majú po ruke takéto bohovské baranidlo. Tohtoročné letné koncerty mi už dali za pravdu - „Twilight Of The Thunder God“ s prehľadom uvádza do varu a do deja návštevníkov pútavých predstavení nezlomných Vikingov.
Zvyšok albumu je trochu v tieni úvodnej skladby, ale statočne jej dýcha na krk. „Free Will Sacrifice“ a „Varyags Of Miklagaard“ sa pýšia riadne svalnatým gitarovým riffom – presne v štýle koncertnej tutovky „Pursuits Of Vikings“. Zatínanie pästí, búchanie do hrude a rev, mohutný, hromový rev – chlapácke singalongy pri famóznej „Guardians Of Asgaard“ môžu blonďatým Švédom závidieť aj samotní HATEBREED. Čierny kôň celej dosky, výnimočná „The Hero“ dáva nevdojak spomenúť na mocných UNLEASHED a ich pecku „Hero Of The Land“ z albumu „Warrior“, rovnako ako záverečná, takmer sedemminútová „Embrace Of The Endless Ocean“ na samotných majstrov BATHORY. Svoje korene nezaprieš a AMON AMARTH určite vedia, že aj napriek tvrdej práci a úpornému snaženiu v podstate zlízli smotanu za niekoho, kto vikingskú tématiku v metalovej hudbe objavil dávno, dávno pred nimi. Do akej miery zaslúžene, to snáď ani netreba riešiť. Dôležité je, že tento album skutočne baví. Od začiatku až do konca.
Najpredávanejší album v kariére švédskych metalových Vikingov. A v tomto prípade treba dodať, že v podstate zaslúžene. Dlhoročné pilovanie vlastného štýlu prináša svoje ovocie.
8,5 / 10
Johan Hegg
- spev
Olavi Mikkonen
- gitara
Johan Söderberg
- gitara
Ted Lundström
- basgitara
Fredrik Andersson
- bicie
1. Twilight Of The Thunder God
2. Free Will Sacrifice
3. Guardians Of Asgaard
4. Where Is Your God?
5. Varyags Of Miklagaard
6. Tattered Banners and Bloody Flags
7. No Fear For The Setting Sun
8. The Hero
9. Live For The Kill
10. Embrace Of The Endless Ocean
The Great Heathen Army (2022)
Berserker (2019)
The Pursuit Oof Vikings: 25 Years In The Eye Of The Storm (Live) (2018)
Jomsviking (2016)
Deceiver Of The Gods (2013)
Surtur Rising (2011)
Twilight Of The Thunder God (2008)
With Oden On Our Side (2006)
Wrath Of The Norsemen (DVD) (2006)
Fate Of Norns (2004)
Versus The World (2002)
The Crusher (2001)
The Avenger (1999)
Once Sent From The Golden Hall (1998)
Sorrow Throughout The Nine Worlds (MCD) (1996)
The Arrival Of The Fimbul Winter (demo) (1994)
Thor´s Arise (demo) (1993)
Vydáno: 2008
Vydavatel: Metal Blade Records
Stopáž: 43:34
Produkce: Jens Bogren
Studio: Fascination Street Studio
Nemám pocit, že by se od dva roky starého zářezu „With Oden On Our Side“ cokoliv změnilo. AMON AMARTH dál cválají loukami kolem Valhally na svém robusním severském hřebci Sleipnirovi (co si ho půjčili MANOWAR jim nějak přibral, chudák), dál na sebe vrší v nazlobeném tempu rozličné melodie a smrťácké riffy (tu čerstvější a tu zase naopak už nasmrádlé) a všichni ti, kteří s tím posledně neměli problém, ho nejspíš dál mít nebudou. Pravda, přibylo trochu lépe a jaksi „ochotněji“ zapamatovatelnějších pasáží (titulní věc, „Guardians Of Asgard“ nebo „Tattered Banners And Bloody Flags“), ale ve výsledku samotném to vidím tak na zlepšení maximálně na úrovni statistické chyby.
tupota
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.