PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Poté, co řady Jidášů opustil Rob Halford, skupina nespěchala ve výběru jeho náhradníka. Bylo však předem jasné, že to bude muset být někdo, kdo se na svého předchůdce hlasově alespoň trochu podobá. V časově rozsáhlém konkursu nakonec zvítězil úplně neznámý američan a obdivovatel JUDAS PRIEST - Tim „Ripper“ Owens. To se psal již prosinec roku 1995, bylo pět sezón po albu „Painkiller“ a Glenn Tipton zrovna chystal své první sólové album „Baptism Of Fire“ (1996), které, jak se brzy ukázalo, dokonale zapadlo. V průběhu devadesátých let došlo v metalové hudbě k obrovské modernizaci zvuku a způsobu skládání. Dopředu se náhle draly zcela nové subžánry, stavějící na hutnějším a méně melodickém vyznění. Tohle všechno si JUDAS PRIEST v době svého nicnedělání uvědomovali, takže velmi pozvolna nahraná novinka „Jugulator“ (1997) byla vytvořena za jediným účelem, totiž přenést legendu starého heavy metalu do nové epochy a to celé učinit bez poskvrny. Z dnešního pohledu můžu říct, že se jim tato kombinace stěžejních vlastností staré tvorby s novým zvukem a postupy povedla zhruba z poloviny.
Důvodem menšího zabodování alba „Jugulator“ u dobové kritiky však v žádném případě nebyl Tim „Ripper“ Owens (jenž se zde vyždímává z nejlepšího a zároveň ctí hlas svého předchůdce), natož pak koketování nové nahrávky s hutným moderním zvukem, zcela atypickým pro slavnou skupinu osmdesátých let. Tím pravým důvodem byla prostě skutečnost, že se Jidášům nepodařilo napsat dostatek přesvědčivých skladeb. Zhruba polovina alba byla sestavena z materiálu, který sice urputně tlačí na pilu, ale příliš nápadů neskýtá. Je dobře známým faktem, že hutnost a hlasitost ještě neznamená invenci a skladatelskou kvalitu. Nicméně zdejší výkon debutanta i všech staroušů rve srdce a zároveň vyráží dech, protože co do agresivity a energie si nově zformovaná kapela nic nezadala s nejvlivnějšími monstry tehdejší americké metalové scény. Hutné kytary dua Tipton/ Downing připomínaly spíše styl s jakým vešla ve známost PANTERA, než někoho, kdo před lety ještě předl „Breaking The Law“ . Tim „Ripper“ Owens byl přesvědčivý jako Rob Halford za mlada, navíc svůj hlas s lehkostí pouštěl do většího rozpětí - nedržel se jen ve výškách, ale operoval i s nižšími tóny. Scott Travis rozjel dle předpokladů svou nezastavitelnou kanonádu. Albu po stránce nasazení nelze nic vytknout, horší už je to se samotnými písněmi.
Tak tedy k nim. Nejsem příznivcem samoúčelné agresivity, proto u mne „Jugulator“ nedosahuje úrovně valné většiny starších alb od JUDAS PRIEST. Právě tato vlastnost se totiž stala alfou i omegou tohoto nosiče a je mi to opravdu líto, což říkám zejména kvůli fantastickému výkonu metalového srdcaře „Rippera“ Owense, který při svém debutu dodal kapele značnou část její tehdejší životaschopnosti. Titulní skladba, to je tajfun snažící se přebít svého předchůdce „Painkiller“ za všech okolností, stejně jako trojka „Dead Meat“. K úspěchu však oběma chybí myšlenka. Novodobé hymny „Deathrow“, „Burn In Hell“ a „Bullet Train“ považuji za to nejlepší, co album nakonec nabídlo. Zajímavá je i ponurá „Abductors“ nebo refrénová část „Cathedral Spires“, které by ovšem velmi slušelo zkrácení na polovinu. A konečně skladby „Blood Stained“, „Decapitate“ a „Brain Dead“ považuji za velmi špatný odvar dobového metalu bez jakéhokoliv zajímavého momentu. Celkově se tedy rtuť vyšplhala zhruba do dvou třetin hodnotící stupnice, což bylo vzhledem k hlasovému potencionálu „Rippera“ a muzikantským předpokladům JUDAS PRIEST celkem zklamání.
Nejtvrdší album v historii JUDAS PRIEST. Debut vynikajícího "Rippera" Owense. Co se týče nasazení je "Jugulator" bez výhrad, chybí však skladby s nadstandartně zajímavými nápady.
Tim "Ripper" Owens
- zpěv
Glenn Tipton
- kytara
K.K.Downing
- kytara
Ian Hill
- baskytara
Scott Travis
- bicí
1. Jugulator
2. Blood Stained
3. Dead Meat
4. Deathrow
5. Decapitate
6. Burn In Hell
7. Brain Dead
8. Abductors
9. Bullet Train
10. Cathedral Spires
Invincible Shield (2024)
Firepower (2018)
Redeemer Of Souls (2014)
A Touch Of Evil: Live (Live) (2009)
Nostradamus (2008)
Angel Of Retribution (2005)
Live In London (Live) (2003)
Demolition (2001)
Meltdown (Live) (1998)
Jugulator (1997)
Metal Works ´73 – ´93 (Best Of) (1993)
Painkiller (1990)
Ram It Down (1988)
Priest ... Live! (Live) (1987)
Turbo (1986)
Defenders Of The Faith (1984)
Screaming For Vengeance (1982)
Point Of Entry (1981)
British Steel (1980)
Unleashed in the East (Live) (1979)
Killing Machine (1979)
Stained Class (1978)
Sin After Sin (1977)
Sad Wings Of Destiny (1976)
Rocka Rolla (1974)
Vydáno: 1997
Vydavatel: SPV
Stopáž: 58:07
Produkce: Glenn Tipton, K.K.Downing, Sean Lynch
Studio: Silvermere Studios
Nemohu tak docela souhlasit. Sice nevím, co by se s jidášskou legendou stalo, kdyby jí Rob Halford nikdy neopustil (přece jen hlušší místa předcházející v diskografii tomuto okamžiku mluví za vše), ale zato vím stoprocentně, že příchod Tima „Rippera“ Owense spolu s „přeorientováním“ hudebního směřování skupiny na tehdejší kovovou modernu znamenal mimořádně silnou metalovou mordu, hodnou důstojného následovníka jedinečného „Painkiller“. A to samo o sobě vydá nad všechny definice „Jugulatora“, nesoucího se pochopitelně ve znamení drásavých riffů (které tehdy mohl těmhle pětačtyřicátníkům závidět celý metalový svět), sekaných rytmů a jedinečně pálivého „Ripperova“ ječáku. JUDAS PRIEST opět non plus ultra.
Jediné, čím ma tento album niekedy odpudzuje, je jeho dĺžka. Ripper, zvuk, riffy - všetko ok, ale tie dlhé songy ma proste nebavia.... Inak aj pre mňa jeden z lepších titulov JP...
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.