OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Rozjuchaná folk black metalová taškařice z Vysočiny je sice vystavěna na základech, ve kterých jsou obsaženy ty největší klišé žánru, v koloritu naší metalové scény však působí poměrně čerstvě a neokoukaně. V porovnání s kapelami, které kombinují moravský folklór s metalovou hudbou (např. SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY) jde o poznání hruběji produkčně zpracovanou a méně dotaženou tvorbu, která pro folklórní motivy sahá mnohem hlouběji do minulosti. Fixace na středověké řinčení zbraní, které byly vyrobeny staroslovanskými mistry řemeslníky, je více než do uší bijící. Folklórní motivy se ostatně zrcadlí i v textech, kde se to hemží slovanskou krví, ctí, Perunem a dalšími příbuznými motivy. Už sám název kapely je odvozen od staroslovanských duchovních z období polyteistických kultů a název alba představuje zápalnou obětinu.
Pokud bych přeci jen měl hledat oblíbené užší srovnávací paralely k hudbě samotné, úspěšný bych zřejmě byl mimo naše hranice u vydavatelství Fulter Records, která mimo jiné vydává žánrově spřízněné litevce SKYFORGER, či nepříliš na východ vzdálenou ARKONu. Velkou škodou celého materiálu je určitá jednoduchost ve stále omílaných několika akordových riffech. Pokud bych změnil polaritu úhlu pohledu a zaměřil se na silné stránky, musím jednoznačně zmínit melodické motivy. Zde se sice člověk nezbaví pocitu, že někdo okatě opisoval ze staroslovanských popěvků, některé jako by právě vypadly z bájného zpěvníku božského pěvce Lumíra... Ale ono to tak asi má být. Při hodnocení zvukové povedenosti celého materiálu však rozhodně nemohu spokojeně pokyvovat. Busterované kytary postrádají jakýkoliv tah na branku a středo-vyvýškovaný zastřený zvuk by se spíše hodil do arsenálu punkových garážovek. Něco podobného lze říci i o bicích, které velmi často těží z „uma-umca“ rytmů, jenž sice mohou na živo pozitivně ovlivnit funkčnost a skočnost celého materiálu, ve sluchátkách však úzký prostor, ve kterém rytmy manévrují, spíše nudí. Celkový sound je pak opravdu nepříliš zvedenou fušeřinou. Na metalovou nahrávku velmi tupý, bezzubý a řídký. Zvuková obřezanost je patrná již při přechodu mezi intrem nazvaným „Vítej nový dne“ a první skladbou „Žertva“, kde najednou zvuková šíře intra, která je sice obložena značně nepříjemnou šumovou omáčkou, mizí v dál a zůstává jen úzký zvukový pruh, do kterého je celý materiál namačkán.
Kladem „Žertvy“ je střídání čistých vokálů a skřetích blackmetalových recitací, kdy čisté vokály jsou tvořeny prostě, zpěvně a netrpí tak příliš intonační vágností. Povedeným dílkem je lidový cover „Lystoczku czerwenyj“ a po mnoha směrech jde o nejpovedenější vál z celé desky, škoda, že podobné laťky nedosahují (snad krom závěrečné téměř devítiminutové „Raráš Rakáša“) i původní skladby. Výrazně chybí lepší produkce, košatější invence v aranžích a v neposlední řadě i dotaženost ve stránce zvukové.
Staroslověnská folk metalová juchanice s pěknými popěvky a nepříliš povedeným zvukem.
5 / 10
Soulburner
- zpěv, basa
Ingvarr
- čisté vokály, klávesy, flétna, fujara
Torham
- kytara, brumle
Sarapis
- bicí
1. Vítej nový dne
2. Žertva
3. Kamenný kult
4. Lystoczku czerwenyj
5. Krev předků
6. Nový věk pohanský
7. Nebeské stříbro Perunovo
8. Raráš Rakáša
Žertva (2008)
Nový Věk Pohanský - demo (2006)
Vydáno: 2008
Vydavatel: Murderous Music Production
Stopáž: 43:00
Produkce: ŽREC
Studio: Skála/Digaz
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.