OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Španělští conquistadoři berou ztečí evropská srdíčka třetím podáním. Ač tenisově jde o nemyslitelnou věc, toreros úderného speed metalu se přes velké tápání na prvotině "Shadowland" prezentovali vcelku akceptovatelnou kolekcí "The Hall Of The Olden Dreams", na níž sice nepřinesli vůbec nic výjimečného nebo nedej Bože z vlastní hlavy, ovšem spatlaný Huhu-koktejl s neoddiskutovatelným aroma italských mečounů RHAPSODY dal ve výsledku docela slušnou opičku.
Čekalo se jen, zda moji jmenovci vyválčenou pozici potvrdí, rozvinou nadějný koncept, případně přidají vlastní gesicht. No, od prvního záseku o "Srdci z kamene" je jasné, že se tak bohužel nestalo. Jakoby ubylo nosných melodií. Ano, všechny jsou pěkně vyprsené, postavené na odiv, převážně v nich zvoní všechny zvony světa a chóry mají pré. Ano, kytaristé nástroje nešetří, bublají o sto sedm, arpeggio střídá arpeggio, klávesy stále mění rejstříky od spinetu až po cemballo a ani ony nezůstávají strunám nic dlužny. Jenže co je to všechno platné, když s výjimkou docela povedené balady "Your Symphony" je šumafuk jakou skladbu právě posloucháte, všechny splynou v jedno velké zašmodrchané klubko? Jen další důkaz toho, jak urputnost a provedení v budovatelském nadšení totálně zahubilo myšlenku i náladu možná původně chtěnou.
Vrchol špatnosti hledejme pod závěrečnou "Dies Irae (Amadeus)", což je do jisté míry předělávka Wolfganga Amadea Mozarta, zbytek pak dodal guitarero Enrik Garcia z vlastní dílny. Pokud si pamatuje Formanův film, jistě vám v paměti utkvěla scéna, kdy Mozart diktuje na smrtelné posteli své Requiem: „Confutatis… tadada-tata, tadada-tata… maledictis…“, a víte přesně o co kráčí. Zubem času prověřenou klasiku nezabiješ, problém samozřejmě spočívá v těch „nových“ pasážích, respektive v jejich vzájemném propojení. Taktéž nechápu, jak si může průměrná zpěvačka, jakou bezesporu je Elisa C.Martin, dovolit zpívat operním sopránem, když její hlasový fond mnohdy stěží stačí na domovské rockové polohy? Výsledek podle toho také vypadá! Po skvělých námluvách s vážnou hudbou v podání RHAPSODY nebo AT VANCE skutečně neuvěřitelně plytký, až urážející pokus. Chudák Amadeus se jistě v hrobě obrací…
Výsledné rozhodnutí ať si každý udělá sám. Komu stačí dva šlapáky, šestnáctkové hoblovačky a rychlé prsty na strunách či klávesách, nemůže na "The Gates Of Oblivion" šlápnout vedle. Pokud ale chcete něco víc, esprit neslyšeného, vlastní invenci a hledačství, poohlédněte se raději někde v sousedství. Vylepšená produkce nebo mastering ve Finnvoxu totiž není tou cestou ven z bludného kruhu a průměrný materiál rozhodně nespasí.
Jak nazvat kopii z kopie? Plagiát na druhou? Tak přesně takhle zní DARK MOOR. Další zbytečná deska plná speedových pseudosymfonických klišé. Proboha, proč dokola vydávat stále to samé?!? Umět rychle hrát přece ještě neznamená, že se to dá i poslouchat bez osypání po celém těle.
4,5 / 10
Elisa C. Martin
- zpěv a sbor
Enrik Garcia
- kytary
Albert Maroto
- kytary
Robert Peňa de Camuz
- klávesy
Anan Kaddouri
- basa
Jorge Saez
- bicí
a hosté
-
1. In The Heart Of Stone
2. A New World
3. The Gates Of Oblivion
4. Nevermore
5. Starsmaker (Elbereth)
6. Mist In The Twilight
7. By The Stange Path Of Destiny
8. The Night Of The Age
9. Your Symphony
10. The Citadel Of The Light
11. A Truth For Me
12. Dies Irae (Amadeus)
The Gates Of Oblivion (2002)
The Fall of Melnibone (MCD) (2000)
The Hall of The Olden Dreams (2000)
Shadowland (1999)
Flying (demo) (1999)
Dreams of Madness (demo) (1998)
Tales of The Dark Moor (demo) (1996)
Vydáno: 2002
Vydavatel: Arise / SPV
Stopáž: 55:58
Produkce: Luigi Stefanini a DARK MOOR
Studio: New Sin Studios, Finnvox
Omg co to je :)
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.