OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Lid si to žádá, a tak KREATOR hrají thrash metal. Řemeslný, původní thrash metal, se kterým kalili ocel na nejstěžejnějších zásecích doby předrenewalovské, ale také takový, který je k zaslechnutí pohříchu již potřetí od návratu k jistotě na „Violent Revolution“. Poprvé to bylo ve znamení po létech víceméně příjemného připomenutí časů dávno minulých, byť se samozřejmě člověk nemohl úplně zbavit malounko zatrpklé příchuti rozhodnutí kapely již dále neexperimentovat. Podruhé, na „Enemy Of God“, se vlasové vrtule v rychlejším tempu roztočily snad ještě o chloupek radostněji, neboť v mezičase uběhly dlouhé čtyři roky a hlad po stále velmi slušně kreativních KREATOR dovolil přehlédnout ty další drobné ústupky progresi a pokroku. Uběhla však další čtyři léta a Mille Petrozza a spol. jsou tu znovu s tím samým thrash metalovým zaklínadlem, rozpoznatelným hned na první zaříkávání. Je to dobře nebo špatně?
Abych pravdu řekl, sám nevím. Úchvatný zážitek, který jsem si odnesl z vystoupení kapely na předloňském Basinfire Festu, spolu s onou nepochybně předlouhou nahrávací pauzou, mě namotivoval nesmírně pozitivně. Za předpokladu, že kvalitativní laťka neklesne pod úroveň alba minulého, byl jsem pevně rozhodnut KREATOR (kteří tak jako tak budou znovu thrashoví, to už snad bylo dávno dopředu jasné) dopřát sluchu i přívětivosti. Leč o mnohém z toho nemůže být řeč. Za spíše neškodnou produkcí, obalem, který už také nikoho nepřekvapí, a titulkem, jenž by možná lépe svědčil úplně jinému hudebnímu nosiči, se totiž schovává přesně to, čeho jsem se obával nejvíce – poměrně nepřehlédnutelné vykolejení po autorské stránce. Jistě, úvod alba (respektive téměř celá jeho první polovina) mi za pravdu nedává, neboť rozhodně nabízí nějaký ten zajímavý děj. Titulní nekrolog pro vybranou společnost, zaštítěný vnadnou melodickou předehrou a důraznou variantou poctivého thrashového riffu (o Petrozzově stále jiskřivém štěkotu nemluvě), explozivní a jednoznačné „Warcurse“ a „Escalation“, plné chytlavých kytar, anebo ve středním tempu sekanou „Destroy What Destroys You“, přestože tato již tak trochu otravuje znovu a znovu opakovaným úsečným vykřikováním názvu skladby v refrénu (po „Amok Run“ bohužel již více než slyšitelným). Další události na téměř čtyřiceti minutách nahrávky však už náhle nejsou takové, jak by se dalo po popsaných okamžicích očekávat. Není to samozřejmě nastaveno tak, že se vše zlomí v jednom jediném okamžiku, nicméně nejpozději od „Radical Resistance“ pomalu ale jistě zjišťujete, že už jste vlastně zůstali jen sami s nějakou méně významnou thrashovou smečkou (kde jen jsme jí už slyšeli, že ano), a že praví KREATOR zůstali kdesi daleko za vámi.
Nachytáni na thrashových švestkách, chtělo by se dodat, protože to je přesně stav, ve kterém se KREATOR odhalují na dobré polovině „Hordes Of Chaos“, na níž nedokážou než jen pomalu a bezbranně vyšumívat na kdysi plodných thrash metalových základech. Maskování spolehlivými instrumentálními výkony a stále ještě účinnou hudební agresivitou může být v tomhle směru do jisté míry spasitelské, ale jak praví klasik, všeho jenom do času. A to se tady, zřejmě poprvé v dějinách KREATOR, projevuje s plnou parádou.
KREATOR a jejich staré známé thrash metalové zaklínadlo. Funguje ještě?
6 / 10
Mille Petrozza
- zpěv, kytara
Sami Yli-Sirniö
- kytara
Christian Giesler
- baskytara
Jürgen "Ventor" Reil
- bicí
1. Hordes Of Chaos (A Necrologue For The Elite)
2. Warcurse
3. Escalation
4. Amok Run
5. Destroy What Destroys You
6. Radical Resistance
7. Absolute Misanthropy
8. To The Afterborn
9. Corpses Of Liberty
10. Demon Prince
Hate Über Alles (2022)
Gods Of Violence (2017)
Dying Alive (Live) (2013)
Phantom Antichrist (2012)
Hordes Of Chaos (2009)
At The Pulse Of Kapitulation - Live In East Berlin 1990 (DVD) (2008)
Enemy Of God (2005)
Live Kreation: Revisioned Glory (Live, CD+DVD) (2003)
Violent Revolution (2001)
Past Life Trauma (Best Of) (2000)
Voices Of Transgression (Best Of) (1999)
Endorama (1999)
Chosen Few (EP) (1999)
Outcast (1997)
Scenarios Of Violence (Best Of) (1996)
Cause For Conflict (1995)
Renewal (1992)
Coma Of Souls (1990)
Extreme Aggression (1989)
Out Of The Dark... Into The Light (EP) (1988)
Terrible Certainty (1987)
Flag Of Hate (EP) (1986)
Pleasure To Kill (1986)
Endless Pain (1985)
Vydáno: 2009
Vydavatel: Steamhammer/SPV
Stopáž: 38:27
Produkce: Moses Schneider
Studio: Tritonus Studios, Berlín
Hoci patrím k fanúšikom "renewalovského" obdobia tvorby tejto kapely, pri počúvaní "Hordes Of Chaos" opäť dostávam chuť na starý dobrý KREATOR. Surovosť, bezprostrednosť, nekomplikovanosť, no zároveň úžasná chytľavosť kolekcie nových skladieb ma jednoznačne dostali.
Osvedčilo sa nahrávanie naživo, doska pôsobí strhujúco a energicky.
Mimochodom, limitovaná edícia albumu sa naozaj podarila, hoci je na DVD neplánovane iba 20-minútový dokument o príprave albumu a dianí okolo kapely v tom období. Krásny buklet strihnutý do postapokalyptickej atmosféry je radosť otvárať.
Album "Hordes Of Chaos" mě příliš radosti neudělal a to i přesto, že jde znovu o poctivý kus thrash metalu. Možná je to tím, že nahrávka jenom opakuje zaběhlé postupy z několika minulých děl a tudíž postrádá jakýkoliv osobitější moment, který by jí od některých předchůdců mohl odlišit. Možná osobním vkusem k novým nápadům, které se mě prostě nejeví jako výrazné. Navíc se mi zdá, že předchozí album "Enemy Of God" mělo daleko větší grády a určitě o něco lepší skladby. "Hordes Of Chaos" pro mne prostě není přínosným dílem, což se samozřejmě dalo od momentálně neriskujích KREATOR čekat. Chybí mu dost do dravosti jejich starých thrashmetalových alb, ale také dost do osobitosti a zajímavosti těch zbylých nahrávek z jejich diskografie. Bohužel, pouze poloviční známka.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.